וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: כך חולצה גופתו של השגריר האמריקאי בלוב

מהסרטון עולה שהשגריר כריסטופר סטיבנס נלכד בחדר הביטחון וחולץ על ידי המקומיים. ארה"ב ולוב ממשיכות להתווכח: ההסתערות על הקונסוליה הייתה ספונטנית או שתוכננה מראש?

יוטיוב

סרטון שהופץ באינטרנט חושף פרטים חדשים על הדרך שבה נרצח שגריר ארה"ב בלוב, כריסטופר סטיבנס, במהלך ההסתערות על הקונסוליה האמריקנית בבנגזי בשבוע שעבר. הסרטון מתעד לכאורה את הרגעים האחרונים בחייו של השגריר ומציג את פינוי גופתו מהבניין שעלה באש. לפי ה"ניו יורק טיימס", יש סבירות גבוהה שהסרטון אותנטי. אין לדיווח אישור נוסף, אך יצוין שהגופה שנראית בסרטון לבושה באותם בגדים שנראו בתצלומים נוספים שתועדו מהזירה באותו הלילה.

הסרטון עלה לרשת אתמול (שני). נראים בו צעירים רבים מתגודדים סביב גופתו של השגריר סטיבנס, וכמה מהם מנסים לחלצה מבעד לחלון צר. בשל ההמולה הרבה, לא ניתן להבין לחלוטין את דבריהם של הצעירים, שצועקים בערבית בניב מקומי. כשהסרטון הופץ תחילה בטוויטר ובפייסבוק, הוא תורגם כך שניתן הרושם שהצעירים צוהלים בשמחה למראה הגופה. בכמה אתרים, הסרטון אף הופץ בטענה שנראים בו "מחבלים שהשתתפו במתקפה על מבנה הקונסוליה". ואולם, לפי תרגום שמציע ה"ניו יורק טיימס", מסתמן שהצעירים שמופיעים בסרטון דווקא עשו מאמצים גדולים כדי לסייע לשגריר, וצהלו כשחשבו שהוא עדיין חי, ושניתן להציל אותו.

גופת שגריר ארה"ב בלוב כריסטופר סטיבנס בקונסוליה בבנגזי. יוטיוב, צילום מסך
חבורת הצעירים שחילצה את השגריר כריסטופר סטיבנס/צילום מסך, יוטיוב

לפי העיתון האמריקני, אחד הצעירים שמתועד בסרטון צועק לחבריו שיסייעו לו לחלץ את הגופה: "הוא חי, אני נשבע, פנו את הדרך ותנו לעבור". דבריו מתקבלים בצהלות "אללה אכבר", ולאחר מכן צעיר אחר צועק: "תביאו את המכונית". ככל הנראה, השגריר פונה במכונית לבית חולים מקומי, ושם נקבע מותו.

לפי דיווחים בכלי תקשורת אמריקניים מהיממה האחרונה, המאבטחים בקונסוליה הותקפו משלוש חזיתות שונות, והבהילו את השגריר סטיבנס לחדר ביטחון מיוחד. העשן הכבד שאפף את המבנה הגיע לחדר, וסטיבנס נחנק למוות. ככל הנראה, בסרטון נראה החלון החיצוני של החדר, ודרכו מחולצת הגופה. לא ברור לגמרי אם החבורה שנראית בסרטון מודעת לזהותו של השגריר, שכלל לא היה אמור להיות בקונסוליה באותה העת. מחלקת המדינה בוושינגטון עדיין לא פרסמה את פרטי התחקיר שערכה לגבי נסיבות מותו של השגריר. לפי שעה, הדיווחים בנושא מתבססים על הדלפות מצד דיפלומטים ועל תחקירים עצמאיים של כלי תקשורת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הקונסוליה האמריקנית בבנגזי עולה באש אחרי מתקפה משולבת של חמושים. לוב, 11 בספטמבר 2012. רויטרס
צעיר חמוש מול הקונסוליה הבוערת בבנגזי, בשבוע שעבר/רויטרס

ביום שבת, ארגון אל-קאעדה התייחס לראשונה לטענות כי אנשיו עמדו מאחורי המתקפה, אך סירב לקחת עליה אחריות. בהודעה שפרסם פלג הארגון בחצי האי-ערב נאמר כי "התקיפה המבורכת" מהווה נקמה על חיסולו של אבו יחיא א-ליבי, שהיה הבכיר השני בארגון, ונהרג מפגיעת מל"ט אמריקני לפני שלושה חודשים.

נשיא לוב: המתקפה תוכננה מראש; ארה"ב: הפגנה שהפכה לאלימה

בינתיים, נמשכים חילוקי הדעות בין לוב לארה"ב לגבי הגורם האמיתי למתקפה על מבנה הקונסוליה, שבמקור תוארה כזעם ספונטני על הפצת הסרט "תמימות המוסלמים". בסוף השבוע, אמר מוחמד מגריף, נשיא הקונגרס הלאומי של לוב, כי ההסתערות תוכננה מראש, וייתכן שהיה לה קשר לציון 11 שנים לפיגוע במגדלי התאומים. בשיחה עם התכנית "פגוש את האומה" ברשת CBS, אמר מגריף כי 50 חשודים נעצרו בלוב עד כה, כמה מהם אזרחים זרים, שככל הנראה באו ללוב מאלג'יריה או ממאלי.

שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, עומתה עם הטענות בריאיון לאותה תכנית, ואמרה שההסתערות על הקונסוליה הייתה תוצר לוואי ספונטני של המהומות מחוץ לשגרירות האמריקנית בקהיר. לדבריה, המהומות בבנגזי לובו על ידי "קנאים יחידים, שהצליחו להתחמש בנשק מהסוג שזמין כל-כך בלוב בעידן שאחרי הפלת קדאפי".

צפו בריאיון עם סוזן רייס, בו השיבה לטענות של נשיא לוב:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully