וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה: ספינות סיור מסין התקרבו לאיים ליד יפן

14.9.2012 / 4:20

קבוצת האיים נמצאת במחלוקת בין שתי המעצמות האסייתיות. שתי ספינות נענו להוראת משמר החופים היפני לצאת משטחם, אך ארבע אחרות נותרו במקומן. ראש ממשלת יפן: "נפעל בערנות"

שש ספינות סיור סיניות חדרו הלילה (שישי) לתחומי המים הטריטוריאליים של יפן סמוך לקבוצת איים ששתי המדינות במחלוקת על בעלותם, כך נמסר ממשמר החופים היפני. הספינות היפניות לא נעתרו להוראת משמר החופים לצאת מהמים הטריטוריאליים, בצעד שמגביר את המתיחות בין המעצמות האסייתיות.

רק שתי ספינות נענו להוראת משמר החופים, בעוד ארבעה כלי שיט אחרים נותרו במים הטריטוריאליים של יפן. לדברי גורם במשמר החופים, לא הופעל כוח להוציא את הספינות מהאזור. בתשובה לשאלה על תגובת יפן, ענה ראש הממשלה יושיהיקו נודה, כי "נעשה את מירב מאמצינו בערנות ובפיקוח".

ספינה של משמר החופים של יפן סמוך לאיי סנקאקו (איי דיאויו) המצויים במחלוקת טריטוריאלית עם סין, יולי 2012. רויטרס
סירות של משמר החופים היפני בחודש יולי ליד האיים/רויטרס

השליטה בקבוצת איים בים סין המזרחי, הנקראים ביפנית איי סנקאקו ובסינית איי דיאויו, נמצאת במחלוקת גם בשל האפשרות להימצאות שדות גז ונפט בים. בחודש אוגוסט הניפו פעילים יפנים את דגל המדינה מעל האיים. "קיוויתי שמישהו עם רוח יפנית ואומץ יגיע לאי ויניף את הדגל", אמרה קזוקו אומטסו, פעילה יפנית, שלתחושתה הצבת דגל המדינה על האי היא בבחינת "עבודה טובה". בתגובה למעשה מצד יפן, הפגינו כמאה סינים בשנחאי, בדרישה שהפעילים היפנים יעזבו את האי לאלתר.

ביולי האחרון יפן החזירה באופן זמני את שגרירה בבייג'ינג להתייעצות בטוקיו, כדי לקיים דיונים בנוגע למצב, ולסיכונים הנשקפים מהחלטה להלאים את האיים.

הפגנת מחאה של סינים מול הקונסוליה של יפן בהונג קונג, על רקע הסכסוך על איי דיאויו (איי סנקאקו), יולי 2012. AP
הפגנת מחאה של סינים מול הקונסוליה של יפן בחודש יולי/AP

חמשת האיים הקטנים והלא מיושבים נמצאים בשליטת יפן מאז כבשה אותם מסין במלחמת סין-יפן הראשונה ב-1895, אולם סין עדיין טוענת לבעלות עליהם, וכך גם טייוואן הנמצאת מדרום להם. המחלוקת בנושא התחדשה באחרונה כשראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, הציע שממשלתו תרכוש את האי מבעל הקרקע, אזרח יפני (כיום הממשלה משכירה ממנו את האיים). סין גינתה את הרעיון בזעם, ובשבוע שעבר אף נקטה בצעד תגובה נוסף כששלחה אל האיים שלוש ספינות דיג - מהלך שגרר תגובה נזעמת מטוקיו, שאף שלחה ספינות של משמר החופים לקבל את פניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully