וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 שנים ל-11/9: המשפחות מתקוטטות, המחבלים לא נשפטו

תחזוקת האנדרטה המפוארת ב"גראונד זירו" עולה 60 מיליון דולרים בשנה והקמת המוזיאון מתעכבת בגלל סכסוך נדל"ן. "אדריכל הפיגוע" עדיין עצור בגואנטנמו ומסרב לשוחח עם השופט

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בארצות הברית מציינים היום (שלישי) 11 שנים לפיגוע במגדלי התאומים. באסון נספו כ-3,000 בני אדם. בשנים שלאחר מכן, מתו מאות נוספים מסרטן וממחלות ריאה. לפי העמותת המרכזת את החולים, רק בחודשיים האחרונים מתו שלושה שוטרים, שני כבאים ופועל בניין שהשתתפו בפעולות החילוץ ב-11 בספטמבר 2001. בתחילת השבוע הודיע משרד הבריאות בוושינגטון לעמותה על החלטתו להוסיף עשרות סוגים של מחלות זיהומיות, בהם כמה סוגים של סרטן, לרשימה של הפגיעות המוכרות לצרכי פיצויים.

בעמותה המאגדת את משפחות הנספים חוששים שערב הבחירות לנשיאות ארה"ב, האזכרה תנוצל למטרות פוליטיות, והחליטו שלראשונה, לא ינאמו השנה פוליטיקאים בטקס המרכזי בניו יורק. העצרת המרכזית תיערך ב"גראונד זירו", שם התרסקו שני מטוסי נוסעים אל מרכז הסחר העולמי. הנשיא ברק אובמה ישתתף בטקס קצר בבית הלבן ובפנטגון ולא יבוא לניו יורק.

החייל שהשתתף בחיסול בן לאדן: "אובמה שאל מי מאיתנו ירה בו"

אתר ההנצחה למתקפה על מגדלי התאומים, שהוקם למרגלות מגדל מרכז הסחר העולמי החדש. ניו יורק, אוגוסט 2012. GettyImages
האנדרטה ב"גראונד זירו". שמות נוספים מתווספים כל הזמן/GettyImages

סיבה נוספת לרצונן של משפחות הנספים לערוך השנה טקס צנוע (ואולי, בעיקר, טקס זריז) היא הסכסוך שמעיב על השלמת אתר ההנצחה ב"גראונד זירו". בעוד שבנייתו של "מגדל 1" במרכז הסחר העולמי החדש מתקדמת בקצב מסחרר, הרי שמצבה של האנדרטה המפוארת שנחנכה למרגלותיו בשנה שעברה פחות מזהיר, ועלות התחזוקה השנתית שלה עלולה לגרום לסגירתה. האנדרטה, יחד עם מוזיאון ההנצחה התת-קרקעי – שטרם נפתח לציבור - עלתה יותר מ-750 מיליון דולרים, ועלות האחזקה השנתית שלה היא 60 מיליון דולרים.

מדובר בסכום תחזוקה שהמשפחות אינן יכולות לממן בעצמן, והממשל הפדרלי מוכן לממן רק רבע ממנו. ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, תרם 15 מיליון דולר מכיסו כדי לקדם את הקמת המוזיאון ולזרז את פתיחתו, כדי שהמשפחות יוכלו לגבות דמי כניסה ממנו לממן באמצעותו את תחזוקת האנדרטה. אך אם לא די במחלוקת בתוך עמותת הנספים בין משפחותיהם של נוסעי המטוסים, משפחות הכבאים, משפחות השוטרים ומשפחות אחרות, הרי שעבודות ההקמה מצויות גם בלבו של סכסוך נדל"ן בין בעל הקרקע לקבלנים למושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, המחזיק בבעלות משותפת על הקרקע. במקרה הטוב, המוזיאון יפתח עוד שנה וחצי.

צפו באנשים שיצאו מהחיים בהריסות - ושבו ל"גראונד זירו"

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אתר ההנצחה למתקפה על מגדלי התאומים, שהוקם למרגלות מגדל מרכז הסחר העולמי החדש. ניו יורק, אוגוסט 2012. GettyImages
מגדל 1 במרכז הסחר העולמי החדש. יהיה המגדל הגבוה בניו יורק/GettyImages

בתוך כך, משפטם של מתכנני הפיגועים עדיין מתנהל בעצלתיים, וייתכן שיחלפו שנים עד שיוכרע דינם. הנאשם העיקרי - חאלד שייח מוחמד - עצור בבית הכלא הצבאי בגואנטנמו בקובה לצד ארבעה נאשמים נוספים - ווליד בן עטאש, רמזי בנאלשיב, עלי עבד אל-עזי ומוסטפא אחמד אל-חווסאווי. לא ברור לגמרי מתי החמישה נעצרו. הם הוחזקו במתקני מעצר מסווגים של ה-CIA עד שנת 2006, ואז נמסר לתקשורת שהם הובאו לגואנטנמו. ב-2007 נערך להם שימוע ראשון.

חיסול בן לאדן: כמו אייכמן, מנהיג אל-קאעדה היה רק סמל

איורים מתוך פתיחת המשפט של מתכנני פיגועי 11 בספטמבר, בסיס גואנטנמו בקובה, 5 במאי 2012. רויטרס
חאלד שייח מוחמד, מימין. צבע זקנו בחינה לרגל פתיחת המשפט/רויטרס

אחרי חודשים ארוכים של דיונים בשאלה אם לשפוט את החמישה בניו יורק, הוחלט להשאירם בגואנטנמו. טריבונל צבאי הוקם כדי להביאם לדין שם תחת חוק מיוחד לפשעי מלחמה. כל החמישה מואשמים באותן עבירות: 2976 סעיפי רצח, אחד על כל אחד מקורבנות הפיגועים. בעבר מסר דובר הבית הלבן כי אם יורשעו, יש לגזור עליהם עונש מוות.

גם הוריקן אייזק משבש את הדיונים במשפט המחבלים

השימוע האחרון לחמשת הנאשמים התקיים בחודש מאי האחרון ונמשך 13 שעות, הנאשמים שיבשו את הדיון וסירבו להשיב לשאלות השופט הצבאי ולא שיתפו פעולה עם המתרגם מערבית לאנגלית. בסיום הדיון השופט התחנן "מדוע אתם מקשים עליי כל כך".

הדיונים מתעכבים גם משום שבכל פעם, עורכי הדין של ההגנה והתביעה צריכים להגיע במיוחד לבית הדין בקובה, המצוי באזור צבאי סגור ושמור. הנאשמים שומרים על אורח חיים מוסלמי מוקפד ולא ניתן היה להביאם לבית המשפט בתקופת הרמדאן.

כמו כן, הוריקן "אייזק" שחלף באזור בחודש שעבר שיבש לחלוטין את התנועה האווירית אל קובה, ואילץ את בית המשפט לבטל את מרבית השימועים שנקבעו לנאשמים. השימוע הבא נקבע ל-15 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully