וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר מעורר תהיות: בן לאדן היווה איום כשנורה?

מפרטים ראשונים מתוך ספרו של לוחם "אריות הים" שהשתתף בחיסול עולה כי בניגוד לגרסה הרשמית, מנהיג אל-קאעדה לא היה חמוש כשנורה, וכבר היה מת כשהלוחמים פרצו לתוך חדרו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בניגוד לגרסה הרשמית שפרסמה ארצות הברית, אוסמה בן לאדן לא היה חמוש כשנורה למוות על ידי לוחמי צוות "אריות הים" (SEALS) של הצי במאי אשתקד בפקיסטן, ולמעשה נורה עוד לפני שחיילי הקומנדו פרצו לתוך חדרו במתחם המבוצר בעיר אבוטאבד - כך עולה מהספר החדש שמפרסם אחד החיילים שהשתתפו בפשיטה בה חוסל מנהיג אל-קאעדה.

בשבוע שעבר הודיעה הוצאת "דאטון" על צאתו הקרבה של הספר "אין יום קל: תיעוד ממקור ראשון של המשימה שהרגה את אוסמה בן לאדן", פרי עטו של לוחם אלמוני תחת שם בדוי - שבהמשך נחשפה זהותו על ידי רשת "פוקס", ושמו האמיתי מאט ביסונט. הספר היה אמור לצאת ב-11 בספטמבר, יום השנה ה-11 לפיגועי אל-קאעדה בארה"ב, אך יציאתו הוקדמה השבוע ל-4 בספטמבר. עוד לפני כן, הצליחו אמש (שלישי) כמה כלי תקשורת בארה"ב, בהם אתר "האפינגטון פוסט" וסוכנות הידיעות AP, להניח ידם על עותקים מהספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיטתו ספוגת הדם של בן לאדן, מתוך סרטון שנחשף בזמנו על ידי רשת ABC/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדיווחי כלי התקשורת על תוכנו של הספר, עולה כי ביסונט - שהיה מפקד אחד הצוותים שפרצו למתחם והגיעו עד חדרו של בן לאדן בקומה העליונה - מספר כי הארכי-טרוריסט נורה בראשו כשהציץ מחדרו אל המסדרון, ונהדף חזרה לחדר. כשהלוחמים נכנסו פנימה, לדבריו, הם כבר מצאו אותו מת, "מבוסס בשלולית דם, כשחור גדול פעור בצד הימני של ראשו, ושתי נשים מקוננות מעליו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

יחס מכובד למת? "לוחם הניח רגליו על הגופה"

בשלב זה, לדברי ביסונט, הרחיקו שני לוחמים את הנשים, בעוד הוא ולוחמים נוספים מכוונים את רוביהם אל גופתו של בן לאדן, שעדיין פרפרה, וירו בה עוד מספר פעמים עד שחדלה להתנועע. לאחר מכן מצאו עוד שני כלי נשק שאוחסנו סמוך לדלת ובן לאדן לא הצליח להגיע אליהם.

מתחם באזור העיר אבוטאבד, פקיסטן, בו חוסל אוסמה בן לאדן, 2 במאי 2011. רויטרס
המתחם המבוצר באבוטאבד שבו נערכה הפעולה/רויטרס

הגרסה הרשמית שפרסם צבא ארה"ב לאירועים דומה, בהבדלים קלים: נטען בה כי בן לאדן נורה רק לאחר שזינק חזרה לתוך החדר והלוחמים נכנסו בעקבותיו, לנוכח החשש שהוא מנסה לשים ידו על כלי נשק. בבית הלבן סירבו הלילה לבקשות להגיב על המידע החדש.

ביסונט חושף בספר פרט נוסף שעשוי להביך את צבא ארה"ב: בדיווח הרשמי, הובהר שגופתו של בן לאדן "טופלה בכבוד הראוי" מרגע מותו ועד שנקבר בלב ים. אולם לדברי הלוחם, בזמן שהגופה הייתה שרועה על רצפת המסוק שבו נסוגו הלוחמים ממקום הפעולה, אחד החיילים, שמזוהה בכינוי "וולט", הניח את רגליו על חזהו.

הלוחמים לא אהבו את אובמה, אבל "סידרו לו עוד כהונה"

פרט נוסף שמציין ביסונט הוא שאיש מהלוחמים שהשתתפו בפעולה אינו תומך של הנשיא ברק אובמה, ולכן התייחסו ברגשות מעורבים לפעולה, בהבינם כי תחזק מאוד את מעמדו. "כרגע סידרנו לאובמה עוד כהונה", אמר לטענתו אחד הלוחמים בסיום המבצע.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן. רויטרס
"ביידן סיפר בדיחות צולעות שאף אחד לא הבין, והזכיר לי דוד שיכור בארוחת ליל חג המולד". הנשיא וסגנו/רויטרס

ביסונט מבהיר כי למרות הסתייגויותיהם ממנו, הלוחמים רחשו כבוד מלא לאובמה כמפקד העליון של הצבא שהורה על החיסול. ובכל זאת, הוא מתאר במילים מזלזלות את המפגש עם אובמה וסגנו ג'ו ביידן שנערך לאחר הפעולה. לדבריו, "ביידן סיפר בדיחות צולעות שאף אחד לא הבין, והזכיר לי דוד שיכור בארוחת ליל חג המולד".

אשר לחששות שהספר יחשוף מידע סודי, הבהיר ביסונט עצמו בהודעה שמסר לסוכנות AP, כי "לא חשף כל מידע חסוי או רגיש, שעשוי לפגוע בדרך כלשהי בביטחון הלאומי".

לקריאה נוספת:
צפו: הצצה לסרט של זוכת האוסקר על חיסול בן לאדן
"בן לאדן חי בסגפנות - אבל שחט כבשים לאורחיו"
"מכתבים מאבוטאבד": מאות כתבי בן לאדן עלו לרשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully