וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בסוריה: 60 נהרגו בהפצצת מטוס קרב בדמשק

27.8.2012 / 23:25

באופוזיציה מדווחים כי מטוס קרב הפציץ בפרברים המזרחיים של הבירה, זאת לאחר שהמורדים הצליחו להשתלט על מספר מחסומים באזור. צרפת הזהירה את אסד מפני שימוש בנשק כימי

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

עוד יום דמים בסוריה: לפחות 60 בני אדם נהרגו בשעות הערב (שני) המאוחרות בהפצצת מטוס קרב באחד מפרברים המזרחיים של הבירה דמשק – כך מדווחים באופוזיציה הסורית. לטענת האופוזיציה, המתקפה בוצעה בשכונת זמאלקה ובשכונה המזרחית לה – סאכבה בה הצליחו המורדים לכבוש מספר מחסומים של הצבא הסורי מוקדם יותר היום. בשתי השכונות האוכלוסייה הדומיננטית היא סונית - עדה יריבה לעדתו של הנשיא אסד העלווי.

מוקדם יותר דווח כי 62 בני אדם נהרגו בהפגזות ותקיפות מהאוויר מצד הצבא הסורי לעבר פרברי דמשק, כך על פי פעילי אופוזיציה. לדבריהם, 11 נהרגו במחוז ג'ובאר, שם הופל מוקדם יותר מסוק סורי.

מניין ההרוגים מצטרף למספרים חסרי תקדים של הרוגים בימים האחרונים ברחבי סוריה, בהם למעלה מ-300 שנהרגו במה שתואר כהוצאה המונית להורג בעיירה דראיא שליד דמשק. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר כי הוא מזועזע מהדיווחים על הטבח וכינה אותו "פשע מחריד ואכזרי", אותו יש לחקור באופן מידי.

אובמה: "שימוש בנשק כימי - חציית קו אדום"

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הזהיר הערב את נשיא סוריה, בשאר אסד, כי כל שימוש של ארצו בנשק כימי יהווה עילה לגיטימית להתערבות צבאית במדינה. "אנו נחושים ביותר בכל הנוגע למניעת השימוש בנשק כימי, אשר יהווה עבור הקהילה הבינלאומית סיבה לגיטימית להתערבות ישירה", אמר הולנד במהלך נאומו השנתי בנושא מדיניות חוץ בפני השגרירים הצרפתים.

בימים האחרונים, צרפת אף ציינה כי היא שוקלת לתמוך בהחלת איסור טיסה בשמי סוריה. "יש לבחון אפשרות של אזור תחום שבו יחול איסור מסוג כלשהו, כפי שהציעה הילרי קלינטון", אמר שר ההגנה הצרפתי, ג'אן-איב לה דריאן. עם זאת, הוא הזהיר כי משמעות סגירת המרחב האווירי של סוריה תהיה "יציאה למלחמה", וזו תדרוש קואליציה בינלאומית – שעדיין לא גובשה.

אזהרתו של הולנד באה כמה ימים לאחר שסגן שר החוץ הרוסי, גנאדי גטילוב, הודיע כי סוריה התחייבה שלא להשתמש בנשק הכימי שברשותה. "יש לנו ערבויות מהממשלה הסורית שהיא לא תעשה שום צעד שיהיה לו קשר לנשק הזה", אמר הדיפלומט הרוסי בראיון לסוכנות הידיעות AP. "מבחינתנו, נעשה כל שנוכל כדי למנוע תרחיש של שימוש בנשק כימי", אמר גטילוב, והוסיף כי הוא מצפה שארצות הברית ומדינות נוספות יפעלו כדי למנוע מקבוצות טרור הפועלות, לדבריו, בקרב האופוזיציה הסורית להגיע למצבורי הנשק הכימי שבמדינה. "אם הנשק הזה ייפול לידיהם – הם עלולים לפעול באופן מאוד לא אחראי", אמר.

"לצערי, אני לא רואה שמדינות המערב עושות מאמץ מיוחד כדי להביא את האופוזיציה בסוריה לדיאלוג פוליטי", ביקר גטילוב את המעצמות, הדוחקות ברוסיה וסין להסכים לפעולה חריפה נגד סוריה במועצת הביטחון. "אנו מקווים שלפחות בנושא הנשק הכימי גישתן תהיה מעט יותר אחראית. כולנו מסכימים שאסור שיהיה שימוש בנשק הזה, ואסור שייפול לידי קבוצות שמעשיהן לא ניתנים לשליטה".

גופות של ילדים שנהרגו לכאורה בטבח בעיירה דראיא שבפרברי דמשק, אוגוסט 2012. AP
גופות ילדים שנהרגו בטבח בדראיא, על פי פעילי אופוזיציה/AP

לפני שבוע, הזהיר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, את אסד כי שימוש בנשק כימי הוא בבחינת "חציית קו אדום", וכי הקהילה הבינלאומית תגיב לו בחומרה. במסיבת עיתונאים שכינס בבית הלבן בוושינגטון, אמר אובמה כי המערב לא יתיר לנשק כימי או נשק ביולוגי ליפול לידיהם של "האנשים הלא-נכונים". אובמה הדגיש כי "בשלב זה" הוא אינו מורה לפתוח בפעולה צבאית בסוריה. לדבריו, אם ארה"ב תבחין בתזוזות במאגרי הנשק הכימי של צבא סוריה, הרי שהדבר עשוי לשנות את שיקוליה.

בעקבות הדברים, אמרו גורמים בוושינגטון כי הפנטגון הכין תכנית מפורטת לאבטחת חירום של מאגרי הנשק הכימי בסוריה, ושוקל אפשרות להשמידם מהאוויר באמצעות נשק מדויק. לפי ה"לוס אנג'לס טיימס", במסגרת התכנית, צוותי קומנדו יונחתו בסוריה כדי להשגיח מקרוב על מאגרי הנשק, שברובם מרוכזים בבונקרים ליד הערים חלב, חומס וחמה ולטקיה. לפי מומחים, צבא סוריה מחזיק בגז VX, גז סארין וגז חרדל.

(עדכון ראשון - 20:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully