וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הוועידה: אמירה אומללה תפורר הרפובליקנים?

חדשות רעות לרומני: התבטאות חבר קונגרס בדבר "אונס לגיטימי" מאיימת להסיט את הדיון מהכלכלה להפלות, וליצור עימות בתוך המפלגה - דווקא ברגע בו היא אמורה להפגין אחדות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: צפו באקין מתנצל על התבטאותו

לא כך רצו בכירי המפלגה הרפובליקנית להגיע לוועידת המפלגה, שתיפתח ביום שני הקרוב בטמפה שבפלורידה. על האירוע המרכזי והנוצץ בקמפיין לבחירתו של מיט רומני לנשיאות מעיבה כעת התבטאות פרובוקטיבית אחת של חבר רפובליקני זוטר בקונגרס, בנושא הפלות ואונס, שעוררה תגובות קשות מכל עבר, הנעות בין זעם לגיחוך. אף שטוד אקין עצמו כבר התנצל על דבריו, נראה שהוא פתח קופת שרצים, וגרם לעימות הולך ומסלים בתוך המפלגה, בין רומני והזרם המרכזי - לאגף השמרני, הדתי והקולני שאליו הוא-עצמו נמנה.

הכל על מערכת הבחירות בארה"ב - בסיקור מיוחד בוואלה! חדשות

טוד אקין, חבר קונגרס רפובליקני ממדינת מיזורי, 16 באוגוסט 2012. Orlin Wagner, AP
"לא עשיתי שום דבר שגוי מבחינה מוסרית או אתית". אקין, השבוע/AP, Orlin Wagner

הפרשה פרצה לתודעה ביום ראשון, עם פרסום הראיון עם אקין, חבר בית הנבחרים ממדינת מיזורי ואיש תנועת "מסיבת התה" השמרנית, שמתמודד בימים אלו על מושב בסנאט מול המועמדת הדמוקרטית המכהנת, קלייר מקאסקיל - אחד הקרבות הצמודים ביותר על מושב בסנאט, בו הוערך כי לרפובליקנים יש סיכוי לחולל מהפך. ואולם, התבטאות אחת של אקין באותו ראיון, שהעניק לרשת טלוויזיה מקומית בעיר סנט לואיס, ככל הנראה סתמה את הגולל על הסיכוי הזה.

בראיון התבקש אקין, מהנדס במקצועו, להסביר את עמדתו השמרנית בנושא הפלות, השוללת כל הפלה, גם במקרה של הריון מאונס - וכך השיב: "ממה שאני מבין מרופאים, זה (כלומר הריון מאונס) דבר מאוד נדיר. אם זה אונס לגיטימי, גוף האישה מוצא דרכים לנסות ולחסום את התהליך. אבל בואו נניח שזה לא עבד או משהו... אני חושב שצריכה להיות ענישה מסוימת - אבל נכון יהיה להעניש את האנס, לא לתקוף את הילד".

צפו בראיון המקומם בתוכנית "ג'אקו ריפורט":

בהקשר זה, בדיוק בימים אלו נפגשו למעלה מ-100 מבכירי המפלגה בטמפה, כדי לגבש לקראת הוועידה את עמדתה בנושאים מרכזיים על סדר היום. תוצאות הדיון פורסמו אתמול, ובנושא ההפלות, אף שניסחו עמדה המתנגדת להן עקרונית, הם נמנעו מהתייחסות למקרה הספציפי של הפלה במקרה של אונס, הנחשבת לבעייתית ורגישה במיוחד.

רומני קרא לפרישתו, אך אקין מתעקש: "אני מתמודד"

אקין, מכל מקום, לא ממש הצליח להסביר למה בדיוק התכוון במילים "אונס לגיטימי" ועל אילו רופאים הסתמך בקביעתו ה"מדעית" לגבי גוף האישה, ומאז אותו ראיון הוא נאלץ כבר מספר פעמים להתנצל ולהודות כי "השתמש במילים הלא נכונות באופן שגוי" - אולם בהנהגת המפלגה לא מחלו לו, ופתחו בו ביום במבצע "להעלים" אותו: עד מהרה נסגר ברז מימון הקמפיין שלו בידי המפלגה, בסך חמישה מיליון דולרים, ורומני עצמו מיהר לקרוא לו לפרוש, במילים קשות: "התבטאויותיו של חבר הקונגרס אקין הן מעליבות, בלתי נסלחות, ולמען האמת - פשוט שגויות". מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל מקנטאקי, היה נחרץ אף הוא: "כשעתיד האומה מוטל על הכף, 'סליחה" זה לא מספיק. כדי שיוכל להמשיך לשרת את ארצו בכבוד, הגיע זמנו של חבר הקונגרס אקין לפנות את הבמה".

מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, אוגוסט 2012. רויטרס
"התבטאויותיו של חבר הקונגרס אקין הן מעליבות, בלתי נסלחות, ולמען האמת - פשוט שגויות". רומני מסמן לאקין את הדרך החוצה/רויטרס

הדברים הקשים מבטאים את חששם של רומני ובכירי המפלגה כי התבטאות המעידה על בורות וצרות אופקים באופן כה בוטה עלולה לפגוע לא רק במרוץ הרפובליקני למושב הסנאט במיזורי, אלא גם במרוץ במדינות נוספות, ואולי אף במרוץ לבית הלבן - שדווקא נהנה מרוח גבית מאז בחירתו של פול ראיין למועמד לסגן הנשיא, וזוכה כעת למימון נדיב (אף שבסקרים, רומני עדיין מפגר אחרי הנשיא ברק אובמה).

אולם מתברר שאקין אינו מוכן להקריב עצמו כל כך מהר על המזבח של רומני: לאחר יומיים של התנצלויות הוא עלה אתמול שוב להתקפה, והבהיר כי אין לו כל כוונה לפרוש. "בסך הכל השתמשתי פעם אחת במילה אחת לא נכונה", אמר בראיון לתוכנית הרדיו של בכיר המפלגה השמרן, מייק האקבי. "לא עשיתי שום דבר שגוי מבחינה מוסרית או אתית". בלילה הוסיף וצייץ בטוויטר: "אני עדיין מתמודד - האם אתם איתי?".

מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל, יולי 2012. J. Scott Applewhite, AP
"כשעתיד האומה מוטל על הכף, 'סליחה" זה לא מספיק". מיטש מקונל/AP, J. Scott Applewhite

אלא שהעימות כנראה אינו מסתכם באקין לבדו. קבוצות שתדלנות רפובליקניות המזדהות עם עמדותיו של חבר הקונגרס ממיזורי בנושא הפלות כבר התגייסו למענו, וה"וושינגטון פוסט" מדווח היום כי גורמים בכירים במפלגה חוששים היום מאוד מהאפשרות שהפרשה תעיר ממרבצם גורמים קיצוניים במפלגה, ותגרור למרכז סדר היום את סוגיית ההפלות והמחלוקות הפנים-מפלגתיות לגביה, דווקא ערב הוועידה בטמפה - העת שבה המפלגה אמורה להביע אחדות שורות, ולהתמקד בנושא שרומני העמיד במרכז הקמפיין: הכלכלה.

בחירות בארה"ב - עוד כותרות:
האם המיליונים של רומני יקנו לו גם את הבחירות?
אובמה "מברך" את פול ראיין - ותוקף בשיא הכוח
ביידן לקהל שחור: רומני יכבול אתכם בשלשלאות
פרשנות: ערב הבחירות, אובמה לא בהכרח חושש מתקיפה באירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully