וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המיליונים של רומני יקנו לו גם את הבחירות?

יעל אבן אור, ארה"ב

21.8.2012 / 22:12

לקמפיין של המפלגה הרפובליקנית יש יתרון של 60 מיליון דולר על פני הקמפיין של אובמה, אך הדמוקרטים עדיין נמצאים ביתרון כלכלי. פול ראיין גייס את אמו הקשישה נגד אובמה

הקמפיין של מיט רומני, המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, נמצא ביתרון של כמעט שישים מיליון דולרים על הקמפיין של הנשיא המכהן, ברק אובמה. בשתי המפלגות מתחרים בימים אלה על תואר מבצע גיוס הכספים המוצלח ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.

בחודש שעבר, גייס רומני תרומות בגובה 101 מיליון דולרים, והקדים את אובמה זה החודש השלישי ברציפות. מדו"חות שהתפרסמו בסוף החודש, עולה כי למפלגה הרפובליקנית יש יתרה של 186 מיליון דולרים. הקמפיין של המפלגה הדמוקרטית גייס ביולי 75 מיליון דולרים בלבד, וכעת, עומדת לרשותו יתרה של 127 מיליון דולרים. חלק ניכר מההון של רומני - שהוא בעצמו מיליונר - מגיע מתרומות שנתן לו איל ההון היהודי, שלדון אדלסון, שהוא מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומבעלי העיתון "ישראל היום". היקף התרומות אינו ברור לחלוטין, אך נאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים.

מיט רומני בכנס בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר. 20 באוגוסט 2012. רויטרס
מיט רומני במנצ'סטר, ניו המפשייר, אמש/רויטרס

מייקל מלבין מהמכון העצמאי לחקר מימון קמפיינים, ליד אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמר כי מוקדם לקבוע אם המימון העודף של רומני יהווה עבורו יתרון משמעותי בבחירות. בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר מלבין כי לאובמה יש יתרון מובהק, אם מחשבים את ההון הזמין של המפלגה הדמוקרטית. לדבריו, סכומי כסף נזילים הם משמעותיים ביותר ערב הבחירות, משום שהם מאפשרים למפלגה לעשות השקעות הכרחיות ומיידיות, כגון תגובה מיידית למתקפה מצד היריב.

ואולם, חרף הנתונים המאכזבים יחסית שהציגה המפלגה הדמוקרטית, מדובר בסכומי כסף גבוהים יותר מאלה שהיו לאובמה בתקופה המקבילה במערכת הבחירות הקודמת. זמן קצר לפני שגרף את ניצחון בבחירות, היו לו 66.4 מיליון דולרים. לפי מלבין, אובמה נמצא כיום בעמדה כלכלית חזקה יותר מאשר רומני באופן יחסי.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במזללת "סלופי", באוניברסיטת קליבלנד באוהיו. 21 באוגוסט 2012. רויטרס
שומר את הכסף קרוב. אובמה במזללת "סלופי", באוניברסיטת אוהיו סטייט, אמש/רויטרס

מלחמת ההשמצות בימים האחרונים מתמקדת בין אובמה למועמד הרפובליקני לסגן הנשיא, פול ראיין, הנחשב לאדריכל הקיצוצים בתקציב, שהציע בקונגרס תכנית צנע מחמירה לצמצום החוב הציבורי של ארה"ב תמורת רפורמות נרחבות במיסוי ובביטוח הבריאות. אחרי מתקפות נרחבות מצד הקמפיין של אובמה, ראיין גייס לחזית את אמו, בטי דאגלס, בת 78, כדי להרגיע את הבוחרים הקשישים, החוששים מפגיעה בקצבאותיהם. בכנס בחירות בליידי לייק שבפלורידה, ראיין העלה לבמה את האם, שגידלה אותו כאלמנה אחרי שאביו מת כשהיה בן 16.

פול ראיין ואמו, בטי דאגלס, בכנס בחירות בליידי לייק, פלורידה. 18 באוגוסט 2012. רויטרס
ראיין ואמו בטי על הבמה בליידי לייק, פלורידה, בסוף השבוע/רויטרס

הקרב הבא הצפוי בין השניים הוא בתחום החינוך. אובמה יבוא הלילה (שעון ישראל) לאוהיו, וצפוי לטעון בנאומו במדינה כי תכנית הקיצוצים שמציע ראיין תגרע 115 מיליארד דולרים מאגפי החינוך, ועשויה לדחוק שני מיליון תלמידים מתכניות חינוך המיועדות לאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה. לטענת אובמה, תכנית הצנע תפגע פגיעה אנושה בעד מיליון סטודנטים, שלא יקבלו מענקים פדרליים עבור לימודיהם בקולג'ים בעשור בקרוב. במטה אובמה מתכננים גם להשיק תשדירים חדשים הנושאים את אותו קו ביקורת.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully