וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיין: נתניהו וברק עוד לא החליטו על תקיפה באירן

עוזי דיין ששוחח עם השניים שניסו לגייסו לתפקיד השר להגנת העורף, טען בראיון לניו יורק טיימס כי יש זמן לשינוי בעמדתם "אם ארה"ב תהיה ברורה לגבי הסנקציות" על אירן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק טרם החליטו על תקיפה צבאית באירן, כך אמר אתמול (רביעי) אלוף (במיל') עוזי דיין, בראיון לניו יורק טיימס. "יש חלון הזדמנויות שנסגר. אך אם ארה"ב תהיה ברורה יותר לגבי הסנקציות מצד אחד, ולגבי מה שעלול לקרות אם אירן לא תיסוג מתכניותיה – אין הרבה זמן, אך יש מספיק זמן לעשות שינוי", אמר דיין, בהתייחס לאפשרות שנתניהו וברק ייסוגו מאפשרות התקיפה.

שמו של דיין, יו"ר מפעל הפיס, הוזכר השבוע כמועמד לתפקיד השר להגנת העורף, אך הוא דחה את ההצעה. הוא ציין כי שוחח הן עם ראש הממשלה והן עם שר הביטחון למעלה משעה, במסגרת הניסיון לשכנעו לקחת את התפקיד והוא דן עמם על האיומים על העורף הישראלי, ביניהם האיום האירני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר הביטחון אהוד ברק במקום חדירת המחבלים , אוגוסט 2012. דייב בוימוביץ'
"אם ארה"ב תהיה ברורה יותר לגבי הסנקציות מצד אחד, ולגבי מה שעלול לקרות אם אירן לא תיסוג מתכניותיה, יש מספיק זמן לעשות שינוי". נתניהו וברק/דייב בוימוביץ'

לדברי דיין, נתניהו וברק מעדיפים כי ארה"ב תוביל תקיפה צבאית, גם אם ייאלצו לדחות אותה עד לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר. "עליהם לקבל החלטה אם לתקוף או לא לפני נובמבר", כך שעליהם לשמוע את תשובת מאובמה תוך שבועיים עד חודש, לדבריו. "אני מכיר אותם מזה זמן רב. הם ייבחרו בהחלטה לתקוף רק אם יחושו שאין ברירה אחרת. הם יעשו זאת רק כמוצא אחרון, אך אז יהיו נחושים מאד".

אמצעי לחץ על אובמה

על אף שגורמים בממשלה טענו השבוע כי נתניהו התרעם על ה"פטפטת" בנושא התקיפה האפשרית באירן ואף רמז על אחריותו של שר הביטחון בהדלפות, יש הסבורים כי הרעש התקשורתי בתקופה האחרונה סביב הסוגיה הוא אמצעי לחץ מכוון שמטרתו להשפיע על נשיא ארה"ב לנקוט עמדה תקיפה יותר בנושא. גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, מרואיין נוסף בכתבה, טען כי הרעש התקשורתי יכול להיות אמצעי לחץ על מנת להגביר את הסנקציות הכלכליות על המשטר בטהרן.

הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, הצטרף השבוע לקולות המתנגדים לתקיפה באירן. "אני מניח שלפני מקבלי ההחלטות יש את אותו מידע שמצוי בידי ראשי מערכת הביטחון. אני שואל את עצמי איך מגיעים למסקנות כל כך שונות האנשים המקצועיים והאנשים הפוליטיים. אני בוטח לגמרי באנשי מערכת הביטחון ונותן משקל רב לדעתם", אמר ליפקין שחק באירוע לציון עשרים שנה לממשלת רבין השנייה במרכז מורשת רבין בתל אביב.

ליפקין שחק התייחס לשיתוף פעולה עם ארה"ב ואמר: "אותה אינטימיות שקיימת בינינו לבין ארה"ב בפן המודיעיני והצבאי, אני לא מבין למה היא נעלמת בפן המדיני. אין ספק שהיכולות האמריקאיות הן הרבה יותר ארוכות ומבטיחות את הסרת האיום".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פנטה: יש לתת עוד זמן לסנקציות

בארה"ב כנראה שלא מתרגשים מההצהרות בכלי התקשורת בישראל. שר ההגנה האמריקאי ליאון פנטה אמר בשלישי כי הוא לא מאמין שישראל כבר החליטה אם לתקוף את מתקני הגרעין של אירן. הוא הוסיף כי לדעתו, יש לתת עוד זמן לסנקציות ההולכות ומחמירות נגד הרפובליקה האיסלמית, לפני בחירה באופציית התקיפה. ראש המטות המשולבים מרטין דמפסי אמר כי תקיפה ישראלית באירן לא תצליח לעצור את תכנית הגרעין שלה. "ייתכן שאני לא מודע לכל היכולות שלהם, אולם אני בטוח שזה סביר לומר שהישראלים יוכלו לעכב אך לא להשמיד את תכנית הגרעין האירנית", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully