וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הקיצוצים של ראיין הם המצע של רומני

נתן גוטמן, וושינגטון

11.8.2012 / 20:00

הבחירה באינטלקטואל הצעיר כמועמד לסגן הנשיא הכניסה התלהבות שהייתה חסרה לקמפיין של רומני, אולם תכניתו הכלכלית הנוקשה של ראיין עלולה להציב את השניים בפני ביקורת קשה

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

הנה משהו שאיש לא חשב על מיט רומני: הוא יודע להיות נועז. אחרי חודשים של קמפיין זהיר, מחושב, מתרחק מסערה כמו מאש, בא מיט רומני ומחליט לקחת סיכון. בהחלטה לבחור בפול ראיין כשותפו למרוץ מודע רומני להימור שהוא לוקח, אבל הוא גם מסתכל קדימה להזדמנויות שנפתחו בפניו.

פול ראיין, מועמדו של מיט רומני לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית. AP
מעניק לרומני את מה שכה נעדר מקמפיין הבחירות שלו: התלהבות. ראיין ורומני, היום/AP

כשעמד היום על נושאת המטוסים הישנה בנמל נורפולק והכריז על הבחירה בראיין, זכה מיט רומני לחוות משהו שלא הכיר קודם - התלהבות. הקהל קפץ מהתרגשות, ערוצי החדשות התחרו מי ידווח באופן נרחב יותר על הבחירה בפול ראיין וסוקרים התנבאו על זינוק אפשרי בתמיכה. כך קמפיין לנשיאות אמור להראות וזה מה שהיה חסר למיט רומני, שבמשך שבועות חרש את ארצות הברית מבלי שהצליח לעורר התרגשות.

יש הרבה סיבות להתלהב מהבחירה בפול ראיין; הוא צעיר, בסך הכל בן 42, בא ממדינה מתנדנדת, וויסקונסין, שסביר שתעבור עכשיו לצד הרפובליקני, ובעיקר - יש לו תכנית. ראיין הוא האינטלקטואל של השמרנות הכלכלית הרפובליקנית. בשעה שחבריו היו עסוקים בהטחת האשמות בדמוקרטים, ראיין, כיושב ראש ועדת התקציב בבית הנבחרים, גיבש תכנית שאמריקה כולה מכירה כיום בשם "תקציב ראיין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מיט רומני ופול ראיין בוויסקונסין, 1 באפריל 2012. רויטרס
סיכון, אך מחושב. רומני וראיין בשלב החיוכים, לעת עתה/רויטרס

התקציב של ראיין לוקח את ערימות הרטוריקה של תנועת "מסיבת התה" ואת האידיאולוגיה הרפובליקנית של ממשלה קטנה ותקציב מאוזן והפך אותם לתכנית עם סעיפים ומספרים. זה מסמך מרשים שמספק הצצה לדרך בה אמריקה יכולה להראות לו היו הרפובליקנים מנהלים אותה בעצמם. המטרה של ראיין היא לחתוך את הגרעון התופח בכל מחיר, גרעון שממשל אובמה - ולמען ההגינות יש לומר שגם הממשלים שלפניו - בחרו להתעלם ממנו. כדי להגיע למטרה זו, ראיין מציע לקצץ כמעט בכל השירותים – בביטוח רפואי לקשישים, בחינוך לגיל הרך ובהלוואות לסטודנטים. כמה שפחות מעורבות ממשלתית בתהליך. "האידיאלים שלנו נובעים מהטבע ומאלוהים, לא מהממשלה", אמר ראיין בנאום קבלת המינוי, בו הדגיש כי הרעיון של ממשלה קטנה "נמצא תחת מתקפה".

אלטרנטיבה לאובמה

בכך משנה רומני את הכיוון של הקמפיין שלו. מהתמקדות במתקפה על הנשיא אובמה והישגיו הכלכליים, הרפובליקנים מעכשיו מציגים תכנית משלהם ולמהפך הזה יש סיבה. הטקטיקה הראשונה לא פעלה היטב והראתה מעט מאד הצלחה בערעור תדמיתו של אובמה. עכשיו ינסו רומני וראיין גישה אחרת. הם יציגו לאמריקה תכנית משלהם, אלטרנטיבה לאובמה, ויבקשו מהאומה לבחור.

יש כאן הזדמנות גדולה לסחוף תומכים שלא הצליחו עד עכשיו להבין מה רומני באמת מייצג ולהצטייר כקמפיין חיובי בשעה שאובמה מתמקד בהתקפות שליליות. רומני מאמין שהבחירה יכולה לשנות את המגמה ולאתחל את המרוץ לבית הלבן.

פול ראיין, מועמדו של מיט רומני לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית. AP
מביקורת על אובמה, להצגת משנה סדורה כאלטרנטיבה. ראיין/AP

אבל רומני גם נוטל סיכון גדול. מעכשיו הוא יצטרך להגן על אידיאולוגיית ראיין ולהסביר לבוחרים כיצד הצעדים הכואבים שהיא מציעה יכולים בסופו של דבר להועיל להם. נכון, אמנם, שרבים מאלה שייפגעו אם אידיאולוגיית ראיין תיושם - ממילא לא היו מצביעים עבור מועמד רפובליקני, אבל התייצבות מפורשת כל כך של רומני מאחורי תכנית קיצוצים חריפה חושפת אותו לביקורת.

אנשי מטה אובמה הזכירו אתמול את הבחירות המיוחדות שנערכו במחוז ה-26 של מדינת ניו יורק בשנה שעברה. שם, באותן בחירות שוליות, עמדה מועמדת רפובליקנית שאימצה באופן חד משמעי את תכנית ראיין וביססה את הקמפיין שלה על הקיצוץ שהוא הציע בתוכניות הבריאות לקשישים. היא נחלה כישלון חרוץ ומחוז הבחירה, שבמשך שנים היה רפובליקני, עבר לידי הדמוקרטים. אנשי אובמה רואים בכך סימן חיובי ועדות לכך שהבוחרים אינם פתוחים לרעיונות של ראיין.

רומני מוכן ליטול את הסיכון הזה. הוא מאמין שבסופו של יום ראיין והאידיאולוגיה שלו יוכלו להמריץ את האגף השמרני של המפלגה הרפובליקנית שמעולם לא הרגיש בנוח עם רומני המתון וכך לשנות את הדינמיקה של מערכת הבחירות.

ישנן עוד בעיות עם ראיין כמועמד לסגן נשיא. הניסיון שלו במדיניות חוץ ובטחון מסתכם באפס, כיוון שכל הקריירה שלו בקונגרס התמקדה בענייני כלכלה ותקציב. הוא גם מעולם לא התנסה במערכת בחירות ארצית ואין ערובה לכך שיוכל לתפקד היטב תחת המיקרוסקופ של התקשורת. גם כאן, יש לומר, הסיכון מחושב. ראיין יוסיף לרומני את הברק שכל כך חסר לו, גם אם ימעד פה ושם בהתבטאויות או יגלה חוסר בקיאות. אחרי הכל, מול ג'ו ביידן הדמוקרטי, שעשה לעצמו קריירה מהחלקות לשון ופאשלות, גם ראיין יראה טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully