וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רומני לא יניא בפומבי את ישראל מתקיפת אירן"

טל שלו

7.8.2012 / 8:35

לפי הוושינגטון פוסט, המאבק בגרעין האירני צפוי להיות אחד המוקדים העיקריים בקמפיין לנשיאות. במטה המועמד הרפובליקני לא מתכוונים לחסוך ביקורת מאובמה, גם בנושא הפלסטיני

צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בכתבה על ביקורו של רומני בישראל בשבוע שעבר)

שבוע לאחר ביקורו המתוקשר בירושלים, במטה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב מיט רומני מחדדים מסרים. "רומני לא יעשה את הטעות של אובמה וינסה להניא בפומבי את ישראל מתקיפת מתקני הגרעין האירניים", כך מצוטט יועץ מדיניות החוץ והביטחון שלו, אלכס וונג, בכתבה שפורסמה אתמול (שני) בוושינגטון פוסט, המתארת את ניסיונותיהם של אנשי המטה של רומני להדגיש מסרים בתחום מדיניות חוץ לקראת הישורת האחרונה של המירוץ לנשיאות.

מיט רומני נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יולי 2012. עומר מירון
"אנחנו לא מאמינים שלאירן צריכה להיות כל יכולת העשרה". נתניהו ורומני בשבוע שעבר/עומר מירון

לפי הוושינגטון פוסט, המאבק בגרעין האירני צפוי להיות אחד המוקדים העיקריים של הקמפיין. "בניגוד למדיניות הממשל הנוכחי, אנחנו לא מאמינים שלאירן צריכה להיות כל יכולת העשרה (של אורניום, ט"ש) כלל. זאת לא המדיניות הנוכחית", אמר יועץ נוסף של רומני, מיטשל רייס, בביקורת ברורה על ממשל אובמה, שבמסגרת המשא ומתן של שש המעצמות עם טהרן דורש מטהרן הפסקת העשרת אורניום בדרגה של 20% בלבד. זאת, בדומה לדרישה שהציב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם פתיחת השיחות, ועל רקע התבטאויות חריפות של נתניהו בשבוע שעבר בשיחות סגורות, בהן מתח ביקורת על התנאים שמציבה ארה"ב למשא ומתן והטיל ספק במוכנות הממשל להפעיל את האופציה הצבאית.

בעוד מסעו של רומני בנכר, שכלל בנוסף לישראל גם את בריטניה ופולין, היה אמור לסייע בנקודת תורפה מרכזית התורפה שלו - עמימות מסרי מדיניות החוץ, בסופו של דבר הוא נצרב בתודעה כרצוף תקריות תקשורתיות מביכות. זה החל במתיחת ביקורת לא דיפלומטית על מוכנות הבריטים לאולימפיאדה, המשיך בהתבטאות מעוררת מחלוקת על פערי תרבות בין ישראל והפלסטינים והסתיים ביועץ תקשורת שקילל את פמליית העיתונאים המלווה. כעת, כך לפי שורה של יועצים בכירים בקמפיין שמביא הוושינגטון פוסט, הגיע זמן חשבון הנפש, ובחודשים הקרובים מתכוונים במטה רומני להחריף את המסרים בתחום מדיניות החוץ "ולתאר סוגיות ספציפיות שבהן רומני צפוי לנקוט במדיניות אגריסיבית הרבה יותר מאובמה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

רומני נזהר מלתקוף את אובמה בביקורו בישראל

מדיניות החוץ של אובמה התמקדה בדוקטרינת "גבולות הכוח האמריקאי", כך לפי הכתבה, אך רומני צפוי לנקוט במדיניות אקטיביסיטית יותר המקדשת את מעמדה המיוחד של ארה"ב בעיצוב האירועים בעולם. בנוסף לקריאת תיגר בנושא האירני, ינסה הקמפיין להבחין את רומני מאובמה גם בסלע מחלוקת רגיש נוסף בין נתניהו ואובמה - ישראל והפלסטינים. "רומני לא יעמוד בדרך וימציא תנאים חדשים לחזרה לשולחן המשא ומתן", אמר היועץ אלכס וונג, בהפניית אצבע כלפי דרישת אובמה להקפאת התנחלויות. לטענת יועצי רומני, הוא "ישנה את תפקידה של ארה"ב בניהול המגעים, ממתווך לתומך פומבי של ישראל. בעבר, כאשר ישראל חשה שיש לה גיבוי בלתי מותנה של בעלת בריתה הקרובה ביותר, היא גילתה נכונות להציע פשרות לפלסטינים". אובמה צפוי להיות מותקף גם בזירה הסורית: "אובמה אומר כבר כמעט שנה שאסד חייב ללכת. זה גורם לארה"ב להיראות חסרת אונים", אמר יועצו של רומני, דן סניור, לוושינגטון פוסט.

בשבוע שעבר, בביקורו בישראל, נזהר רומני מלתקוף את אובמה ישירות, בהתאם לנוהג האמריקאי לפיו לא תוקפים מדיניות חוץ של נשיא מכהן על אדמה זרה. עיקר התבטאויותיו בנושא האירני לא נבדלו דרמטית מעמדת הממשל, והוא לא השמיע התחייבות לתקיפה אם ייבחר, פרט לכך שיועצו דן סניור אמר כי "רומני יכבד החלטה את החלטה של ישראל אם תחליט לתקוף באירן". עם זאת, בנאום מדיניות החוץ שנשא בירושלים, אמר רומני כי "ריחוק דיפלומטי פומבי בין האומות שלנו מחזק את אויבי ישראל", ובבית הלבן עקבו בדריכות אחר הביקור, על רקע ידידותם ארוכת השנים של נתניהו ורומני, שקיבלה לא מעט הזדמנויות צילום בשתי פגישותיהם.

במהלך הביקור, שהתקיים בתשעה באב, הדגיש רומני את אהדתו לנתניהו ולישראל, ועורר את זעם הפלסטינים לאחר שהכריז על ירושלים כבירה ועל תמיכתו בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ורמז שעליונות תרבותית היא הסיבה לשגשוג הכלכלי הישראלי לעומת הפלסטיני. על רקע עמדותיו של פטרונו הכלכלי, המיליארדר היהודי אמריקאי שלדון אדלסון, בעלי "ישראל היום" ומקורבו של נתניהו, שסבור כי הפלסטינים הם "עם מומצא", רומני צפוי להבחין עצמו בחדות מאובמה בכל דבר שנוגע בנושא. עם זאת, לפי דיווח אתמול ב"דיילי ביסט", רומני סירב באחרונה למספר דרישות שהעלה אדלסון בנוגע לקמפיין, ובין היתר, סירב להצהיר פומבית על תמיכתו בשחרור המרגל היהודי-אמריקאי ג'ונתן פולארד, וכן שתהליך השלום הוא בזבוז זמן כיוון שהפלסטינים לא מוכנים להגיע להסכם שלום עם ישראל.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
רומני: "מניעת גרעין אירני - אינטרס אמריקאי עליון"
רומני על זעם הפלסטינים: "לא מתחתי עליהם ביקורת"
נתניהו: "דרוש איום צבאי על אירן"; רומני: "מאמץ עמדותיך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully