וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור פנטה: ארה"ב מרגיעה - ירושלים עדיין לחוצה מאירן

ביקור שר ההגנה פנטה, שבועיים לאחר ביקורה של קלינטון, מסמן מאמץ בוושינגטון להבהיר שאירן לא תשיג נשק גרעיני. "האירנים רואים שיש תיאום חסר תקדים, אך הזמן הולך ואוזל"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

בעת האחרונה דומה שהוגברו והואצו המגעים האינטנסיביים בין הממשל האמריקאי לזה היושב בירושלים, בעניין המאמץ המשותף למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. אלא שכעת, משסיים שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה, את ביקורו בישראל, וכשבועיים לאחר שמזכירת המדינה הילרי קילנטון סיימה ביקור בארץ הקודש, דומה שבעוד האמריקאים מנסים להרגיע את ישראל – בירושלים לא רגועים, וממשיכים להדגיש שהזמן לפתרון דיפלומטי "הולך ואוזל". למרות ההשפעה ההולכת וגדלה של הסנקציות על הכלכלה האירנית, הסביר גורם מדיני, לא הייתה להן כל השפעה על תכנית הגרעין האירנית, וכן, "למרות שארה"ב וישראל מצהירות כל הזמן שכל האופציות על השולחן, האירנים עדיין לא עשו שום סימן של התגמשות בשיחות עם חמש המעצמות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם שר ההגנה האמריקאי לאון פאנטה, יולי 2012. עומר מירון
נתניהו עדיין מודאג. ראש הממשלה עם פנטה/עומר מירון

לכן, למרות הצהרותיו התקיפות של פנטה, שהגיע לישראל כדי להבהיר כי וושינגטון סבורה שיש עוד זמן להשפעת הסנקציות אך הדגיש את נחישות ממשל אובמה למנוע גרעין אירני, נתניהו הדגיש בפניו כי הלחץ הבינלאומי לא מספיק להגנה על ישראל מפני איום הגרעין האירני. "חזקות ההצהרות ככל שיהיו, הן לא שכנעו את אירן שאנו רציניים לגבי עצירתה", אמר נתניהו, "נכון לעכשיו, המשטר האירני מאמין שלקהילה הבינלאומית אין את הרצון לעצור את תכנית הגרעין שלהם".

לדברי נתניהו, "זה חייב להשתנות, וחייב להשתנות מהר, כי הזמן לפתרון בדרכי שלום הולך ואוזל". הערב מיהרו בוושינגטון ליישר קו עם נתניהו. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הודה אמש (רביעי) כי הסנקציות על אירן "טרם גרמו לה לבחור באופציה שעליה לבחור – לנטוש את שאיפות הנשק הגרעיני". לדבריו, "אנחנו מסכימים לגמרי עם הערכתו של נתניהו כי אירן טרם קיבלה את ההחלטה הזו, וזו אכזבה גמורה". עם זאת, הוא ציין, "לסנקציות השפעה משמעותית על הכלכלה האירנית".

ואכן, בית הנבחרים האמריקאי אישר הלילה חבילה חדשה של סנקציות נגד אירן, במסגרתה יוטלו עיצומים על בנקים, חברות ביטוח וחברות שילוח המסייעות לטהרן במכירת הנפט שלה. החוק, שאושר על ידי מחוקקים משתי המפלגות "נועד להדק את טבעת החנק על המשטר מעבר לכל מה שנעשה עד כה", ציינה יו"ר הוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים, אילנה רוס-לטינן. כעת, החוק שאושר בבית הנבחרים ברוב של 421 מול שישה, יעבור להצבעה בסנאט, במועד שטרם נקבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"זו אותה רמת תיאום כבר חצי שנה"

ביקורו של פנטה היה האחרון בשורה של ביקורים של בכירי הממשל בישראל, בהם שרת החוץ קלינטון וסגנה, והיועץ לביטחון לאומי טום דונילון. בירושלים הדגישו כי לא מדובר במגמה חדשה, אלא בחלק מהדיאלוג המדיני ביטחוני חסר התקדים בין וושינגטון וירושלים: "המגעים בין ישראל וארה"ב בחצי השנה האחרונה כל הזמן באותה רמת תיאום והידוק", אמר פקיד מדיני בכיר לוואלה! חדשות, "יש הצטברות של ביקורים בחודש האחרון, אבל הוא חלק מהדיאלוג שנמשך כל הזמן. לביקורים האלה יש גם אלמנט של נראות - האירנים רואים, הישראלים רואים, האמריקאים רואים - שיש תיאום חסר תקדים".

לדברי הגורם המדיני הבכיר, בירושלים מתרשמים כי ישנה נחישות אמריקאית להחריף עוד יותר את הסנקציות, ובמקביל בוחנים במשותף דרכים להטלת עיצומים נוספים. "מה שחשוב הוא להשאיר את זה כל הזמן על השולחן, ושהאירנים ייראו שהלחץ נמשך". הפקיד הדגיש כי "יש מקום לשיפור והחרפה נוספת של הסנקציות אבל ארצות הברית מובילה את הקו הנוקשה בתיאום עמנו, וחקיקה נוספת שעברה השבוע בקונגרס תיכנס לתוקף בחודשיים הקרובים, ועוד ועוד השפעות של העיצומים הנוכחיים יבואו לידי ביטוי בקרוב".

המשנה לראש הממשלה, השר לנושאים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, התייחס היום לסלע המחלוקת בדיונים עם האמריקאים ואמר כי למרות שישראל רואה "עין בעין", ושותפה מלאה בעדכוני הערכות המודיעין של ארה"ב, אירופה ושל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, "יש פה כמה נושאים שבלוחות הזמנים לנו נראים יותר דוחקים מאשר לידידינו בארה"ב". לדברי יעלון, "בארבעת החודשים האחרונים תוך כדי אותם דיונים דיפלומטיים ותחת משטר סנקציות בהחלט חריף, אירן האיצה את ההעשרה, ולמרות הסנקציות הכלכליות אירן לא מוותרת והמסלול הדיפלומטי בינתיים לא מניב שום דבר", אמר יעלון בראיון לגלי צה"ל.

נשיא ארצות הברית, מר ברק אובמה ונשיא וועידת האיפא"ק, מר לי רוזנברג, מרץ 2012. רויטרס
החריף את הסנקציות. אובמה/רויטרס

גם בקהילה הביטחונית מסתמן שהמחלוקת נותרה בעינה. "ברור לנו שהאמריקאים עשו את הכול בימים האחרונים כדי לרכך את האווירה, וברק השיב להם בהערכה רבה. אבל המחלוקת על פרויקט הגרעין האירני נותרה על השולחן", הסביר הגורם והגדיר את "שעוני הזמן על קצב התקדמות הפרויקט" כסלע המחלוקת בין הצדדים ,למרות הצגת מידע מודיעיני שבידי האמריקאים והכנות ברורות לפעולה צבאית אמריקאית באירן.

הגורם הבכיר טוען כי פנטה הפציר בשיחות לאפשר מספר חודשים לפעולות דיפלומטיות אמריקאיות כולל סנקציות חריפות שבקרוב יכנסו לתוקף. לעומת זאת, ברק השיב כי הערכה המודיעינית של ארה"ב אודות התקדמות פרויקט הגרעין האירני שונה מהערכת המודיעין הישראלית. עוד ציין השר בפני פנטה, "הסנקציות עובדות על הכלכלה האירנית אבל לא על פרויקט הגרעין האירני". לכן הדגיש ברק כי על מדינת ישראל להניח את כל האופציות על השולחן. זאת, הדגיש הגורם הבכיר, למרות האפקטיביות הגבוהה של מהלומה צבאית אמריקאית על פרויקט הגרעין האירני.

"ההצהרות לא שכנעו את אירן"

בביקורו בארץ נפגש פנטה עם כל הצמרת הישראלית, לרבות הנשיא שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק. כמו כן, הוא סייר באתר פריסתה של סוללת "כיפת ברזל" הסמוך לאשקלון. בפתח פגישתו עם פנטה אמר ראש הממשלה נתניהו כי "למרות ההצהרות של ארה"ב וישראל שכל האופציות על השולחן, האירנים לא השתכנעו שאנחנו רציניים ומתכוונים לעצור אותם. כרגע המשטר בטהרן מאמין שלקהילה הבינלאומית אין רצון לעצור את תוכנית הגרעין שלהם. זה חייב להשתנות ומהר".

פנטה שב והדגיש בפני נתניהו את מחוייבותה של ארה"ב לביטחון ישראל. "אני רוצה שאתה והעם בישראל תדעו שארצות הברית תעמוד לצדכם, אנחנו מחוייבים לביטחון הארץ, ונחושים למנוע מאירן נשק גרעיני", הבהיר פנטה. "אני רוצה לחזור שוב על עמדתה של ארצות הברית לגבי אירן – לא נאפשר לאירן לפתח נשק גרעיני, נקודה", הוסיף השר האמריקאי, "ונמצה כל אפשרות במאמץ להבטיח שזה לא יקרה". פנטה גם הדגיש כי "אני רוצה שאתה והעם בישראל ידעו כמה דברים שלא השתנו וגם לא ישתנו. ארצות הברית עומדת איתנה לצד ישראל ויש לנו מחויבות מוצקה כסלע לביטחונה של ישראל ולביטחון אזרחיה. שאיש לא יטעה - אנו נישאר נחושים למנוע מאירן להשיג אי פעם נשק גרעיני".

עם זאת, נתניהו לא התרצה. "חזקות ההצהרות ככל שיהיו, הן לא שכנעו את אירן שאנו רציניים לגבי עצירתה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נכון לעכשיו, המשטר האירני מאמין שלקהילה הבינלאומית אין את הרצון לעצור את תוכנית הגרעין שלהם". לדברי נתניהו, "זה חייב להשתנות, וחייב להשתנות במהרה. מכיוון שהזמן לפתרון בדרכי שלום הולך ואוזל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully