וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למדו לקח: מה עלה בגורל הפתק שהטמין רומני בכותל?

טל שלו

30.7.2012 / 17:47

לפני ארבע שנים בביקורו של אובמה בישראל, עקב בחור ישיבה אחר מקום הטמנת הפתק והדליפו לתקשורת. הפעם, בביקורו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, יישמו בכותל את הלקחים

צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אחת מהתחנות החשובות ביותר בביקורו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, בירושלים אתמול (ראשון) היתה הכותל המערבי. בצהרי תשעה באב, אחד הימים העמוסים ברחבת הכותל, הגיע רומני - בליווי רעייתו אן ופמלייתו - כדי לזכור עם עם ישראל את חורבנה הכפול של ירושלים ואת הטרגדיות שליוו אותה במשך 2,000 שנות גלות.

מיט רומני מבקר בכותל, ירושלים, יולי 2012. מגד גוזני
רומני מטמין את הפתק בין נדבכי הכותל, אתמול/מגד גוזני

כמיטב המסורת היהודית, הטמין רומני בין נדבכי הכותל פתק עם תפילה ומסר לאל, אך לכל מי שציפה לתגלית מרעישה של צלמי הפפראצי באשר לתוכנו של הפתק נכונה אכזבה. אנשי הכותל, למודי ניסיון מהשערורייה שפרצה בעת ביקורו של הנשיא ברק אובמה בכותל לפני ארבע שנים, הקפידו להוציא את הפתק ולטמון אותו במקום מאובטח, כך שאף נפש לא תוכל לעשות בו שימוש.

הנשיא אובמה אמנם חטף לא מעט ביקורת על כך שבמהלך כהונתו לא הגיע לישראל, אך בדומה לרומני, גם הוא ביקש לארגן ביקור ותפילה בכותל המערבי במהלך ביקורו כסנטור ומועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ביולי 2008. כיממה לאחר ביקורו בארץ, זכו מיליארדי אנשים ברחבי העולם לראות מה ביקש אובמה מהאל במרומים, כאשר בחור ישיבה שעקב בדיוק רב אחר המקום בו הניח את הפתק שלף אותו ממקומו, והדליף אותו לכלי התקשורת הישראליים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

בפתק המדובר כתב אובמה: "אלוהים – הגן על משפחתי ועלי. מחול לי על חטאיי והגן עלי מפני חטא הגאווה והייאוש. הענק לי את החכמה לעשות את מה שנכון וצודק והפוך אותי לכלי של רצונך". הפתק לא היה חתום.

הפרסומים עוררו סערה וביקורת רחבה בארץ ובעולם, ורב הכותל, שמואל רבינוביץ', שגינה את המעשה בחריפות, החיל בעקבות המקרה נוהל מיוחד שיגן על המנהג עתיק היומין מאימת הפפראצי, ומאז דואגים אנשי מנהלת הכותל לאבטח את הפתקים האטרקטיביים, להוציאם ולהטמינם במקום מבטחים.

"שמח להיות בירושלים - בירת ישראל"

במהלך ביקורו המתוקשר, שנועד בעיקרו לגייס תמיכה של קולות יהודים ושל הנצרות האוונגיליסטית, שם רומני דגש מיוחד על הבלטת הקשר לירושלים ולתשעה באב, ולביקור בכותל - ולתצלומים הנלווים אליו - הייתה משמעות חשובה במיוחד. רומני ורעייתו, שכמנהג תשעה באב הקפידה לא ללבוש נעלי עור, התקבלו על ידי הרב רבינוביץ', שהסביר להם על משמעות היום, ולאחר מכן השמיע בפניהם סקירה על הר הבית ועל מנהרות הכותל. "אני מכיר את ההיסטוריה של העם היהודי, כואב את החורבן של עם ישראל העם המיוחד שהיה בעבר, ומתפלל ומאחל לשלום לעם בישראל ולעולם כולו", אמר רומני, וחזר על המשמעויות האקטואליות העולות תוך כדי זיכרון החורבן והרדיפה של העם היהודי.

כמה שעות לאחר מכן, אל מול חומות העיר העתיקה, ירושלים הייתה אחד המסרים העיקריים שביקש רומני להדגיש בביקורו, כאשר על רקע מתקפה כלפי הבית הלבן שמסרב להכריז על ירושלים כבירת ישראל, הצהיר רומני כי הוא שמח להיות "בירושלים בירת ישראל". בארוחת הערב הפרטית עם משפחת נתניהו, הוא גם קיבל רוח גבית גם מראש הממשלה, שהודה לו על דברי התמיכה בירושלים.

במקביל, בראיון שהעניק במהלך הביקור לפרשן ה-CNN וולף בליצר, נשאל רומני בפרוטרוט אודות הנושא, ואמר כי "לכל אומה יש יכולת לבחור את עיר הבירה של עצמה, וירושלים היא בירת ישראל". הוא אף אותת בחיוב, בדומה להצהרות קודמות של מועמדים רפובליקנים לנשיאות, על תמיכתו בהעברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים. "ככל שאני מבין, המדיניות האמריקאית הייתה להעביר את השגרירות לבירה, וזה משהו שאני מסכים איתו, אך אעשה זאת ואבחר את התזמון של כך בתיאום עם ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully