וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוריה הגדילה את מאגר הנשק הכימי בסיוע אירן"

ה"וושינגטון פוסט" מדווח, על פי מסמכים וחוות דעת של מומחים, כי בשנים האחרונות הגדילה סוריה את מאגר הנשק הכימי, בין היתר ברכישת כימיקלים מאירופה בכסות של שימוש אזרחי

החששות מפני שימוש שתעשה סוריה במאגר הנשק הכימי העצום שלה ממשיכות לתפוס כותרות: ה"וושינגטון פוסט" פרסם בסוף השבוע בדיקה של הנושא, המבוססת על מסמכים שנחשפו - חלקם מסמכים של האיחוד האירופי וחלקם מסמכים ממחלקת המדינה האמריקאית שנחשפו באתר ההדלפות "ויקיליקס" - לצד שיחות עם מומחים. הבדיקה מעלה כי סוריה פעלה במהלך השנים האחרונות להגדיל את המאגר הזה, בסיועה של אירן - ועל אף מאמצי מדינות המערב להגביל את מכירתם לסוריה של כימיקלים שעשויים לשמש לתעשיית הנשק.

המסמכים שנבדקו על ידי העיתון, שהמאוחרים שבהם הם משנת 2010, מגלים כי האיחוד האירופי סיפק לסוריה ציוד וסיוע טכני לתעשיית הנשק הכימי. בין היתר, נחשפה עסקה בסך 14.6 מיליון דולרים להקמת מפעלים כימיים עם משרד התעשייה הסורי - שמומחים קובעים כי הוא למעשה "חזית" של תעשיית הנשק הכימי. באיחוד אמנם הביעו דאגה מפני שימוש לא ראוי בציוד שסיפקו, ודרשו לערוך ביקורות תקופתיות כדי לעקוב אחר העניין - אך ביקורות אלו הופסקו על ידי סוריה במאי 2011, לאחר שהאיחוד החל להטיל עליה סנקציות.

המומחים שהתראיינו לכתבה טוענים כי סוריה פעלה בשני מישורים: האחד - קבלת סיוע וכימיקלים מאירן; השני - רכש כימיקלים "תמימים" לכאורה לשימוש "אזרחי", באמצעות גופי חזית או חברות קש, תוך הצנעת יעדם האמיתי והשימוש המיועד בהם.

אחד המברקים המצוטטים בכתבה, משנת 2006, מתעד סקירה שערכו גורמים רשמיים מגרמניה לפורום מיוחד בשיתוף האיחוד האירופי, העוסק במניעת תפוצת נשק כימי. "אירן מספקת לסוריה את התשתית והציוד שמאפשרים לה לייצר מדי שנה עשרות אלפי טונות של חומרים לייצור גזי VX, סארין וגז חרדל", נכתב בסקירה. "מהנדסים מהתעשיות הביטחוניות של אירן ביקרו בסוריה ובחנו מיקומים למפעלים. שייצורם תוכנן ל-2005-2006".

מסמך אחר מ-2008 מוסיף: "הסורים מחויבים לשיפור התוכנית ולהרחבתה, בין היתר באמצעות ניסויים. לסוריה יש יכולת עצמאית בסיסית, בניגוד למדינות אחרות, אולם היא עדיין תלויה בייבוא כימיקלים". עוד מסיקים כותבי המסמך, כי מאוד קשה למנוטע מהסורים לרכוש את הכימיקלים האלו, שכן יש להם שימושים אזרחיים רבים, ולכן קשה לפקח על מכירתם.

הנשק הכימי של אסד - כותרות אחרונות:
"ארה"ב וישראל דנו בהפצצת הנשק הכימי של אסד"
ליברמן מזהיר: "העברת נשק כימי מסוריה - קו אדום"
עמוס גלעד: "הנשק הכימי בשליטה מלאה של אסד"
המורדים: אסד העביר נשק כימי לשדות תעופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully