וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ההאזנות בבריטניה: אישומים נגד מקורבי רה"מ

24.7.2012 / 16:04

דוברו לשעבר של דייוויד קמרון, אנדי קולסון, וידידתו הקרובה, רבקה ברוקס, יעמדו לדין בשל ההאזנות שהפעיל הצהובון "ניוז אוף דה וורלד", שנסגר. ברוקס: "אני חפה מפשע"

מבוכה רבה לראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון: שניים ממקורביו יעמדו לדין בגין חלקם בפרשת האזנות הסתר שנחקרת בשנה האחרונה, ובמסגרתה הופעלו האזנות סתר על ידי עיתונים מרשת "ניוז קורפ", בבעלותו של איל התקשורת הבינלאומית רופרט מרדוק (שנאלץ בעצמו לעבור השנה חקירה צולבת בפרלמנט הבריטי בנוגע לפרשה).

התביעה בבריטניה הודיעה כי תעמיד לדין, ב-19 עבירו תשונות ובהן קשירת קשר ליירוט תקשורת, את אנדי קולסון, ששימש כדוברו של קמרון, ואת רבקה ברוקס, המוכרת כידידתו הקרובה. העבירות המיוחסות לשניים נעברו בין 2000 ל-2006, שנים שבמהלכן שימשו שניהם, בזה אחר זו, בתפקיד העורך הראשי של "ניוז אוף דה וורלד" - צהובון סוף השבוע שמרדוק נאלץ לסגור, לאחר 168 שנות פעילות, בשל הזעם הציבורי בעקבות התפוצצות הפרשה.

הפרשה החלה להיחשף כבר ב-2007 עם מעצרו של אחד המעורבים הזוטרים בהפעלת ההאזנות, ומאז נמשכה חקירתה בעצלתיים (התעוררה אף ביקורת חריפה כלפי המשטרה הבריטית בשל כך, ובגללה התפטר מפקד ה"סקוטלנד יארד"), עד לעיקר הגילויים המסעירים במהלך השנה האחרונה - שבמהלכה נאלץ קולסון להתפטר מתפקידו כדוברו של קמרון, ואילו ברוקס התפטרה מתפקידה כמנכ"לית "ניוז אינטרנשיונל" (החברה שהפעילה את העיתונים הבריטיים של "ניוז קורפ").

בעלי "ניוז קורפ" רופרט מרדוק עם מנכ"לית "ניוז אינטרנשיונל" שבבעלותו, רבקה ברוקס, מרץ 2010. רויטרס
אחת הנשים החזקות בבריטניה. ברוקס עם הבוס הגדול, רופרט מרדוק/רויטרס

הן קולסון והן ברוקס כבר עומדים לדין על עבירות של עדות שקר ושיבוש הליכים, בשל מאמציהם למנוע את חשיפת הפרשה. אם יורשעו במשפט הנוכחי, עשוי להיגזר עליהם עונש של עד שנתיים מאסר. לצדם, נמסר היום כי עוד שישה עובדים זוטרים יותר של "ניוז אינטרנשיונל" יעמדו לדין בפרשה באישומים שונים.

בין קורבנות ההאזנות שנחשפו במהלך הפרשה: שני שרי פנים בריטים; מאמן נבחרת הכדורגל לשעבר, סוון גוראן אריקסון; כוכבי הקולנוע בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי; חבר ה"ביטלס" פול מקרטני; אחד מחברי משפחת המלוכה; כמו גם נערה שנרצחה ואף בני משפחה של הרוגים במתקפת הטרור שאירעה בלונדון ביולי 2005.

"מכה לקמרון - אך לא קטלנית"

ברוקס פרסמה היום הצהרה בה הכחישה בתוקף את האישומים. "אני חפה מפשע", הבהירה. "לא אישרתי את ההאזנות, ולא הייתי מודעת להן. במיוחד מעציבים האישומים בנוגע למילי דאולר (הנערה שנרצחה), משום שהקדשתי את רוב הקריירה העיתונאית שלי למלחמה על זכויותיהם של נפגעי עבירה. אני דוחה בשאט נפש את כל ההאשמות".

בבריטניה לא חוסכים היום בסופרלטיבים כדי לתאר את ההשלכות הפוליטיות מרחיקות הלכת, לנושח קשריהם הפוליטיים הענפים של שני הנאשמים. בין היתר, הועלו טענות לפיהן ראש הממשלה קמרון מינה בזמנו את קולסון לדוברו כדי להבטיח את תמיכתם הציבורית של כלי התקשורת רבי העוצמה של מרדוק. אשר לברוקס - המתוארת כאחת הנשים החזקות בבריטניה - במהלך חקירת הפרשה נחשפו יחסיה ההדוקים והיומיומיים עם קמרון, ואף נחשפו תכתובות הודעות טקסט בין השניים, המלאה גילויי חיבה.

"זו התפתחות מדהימה, ואני חושב שההשלכות על קמרון עצמו הן בלתי נמנעות", העריך היום בשיחה עם רויטרס פרופ' סטיבן בארנט, מומחה לתקשורת מאוניברסיטת ווסטמינסטר. "הוא יצטרך להשיב לכמה שאלות מאוד לא פשוטות". עם זאת, חבר הפרלמנט מהאופוזיציה פול פרלי, שהוביל את חקירתם הפרלמנטרית של רופרט מרדוק ובנו ג'יימס, צינן מעט היום את ההתלהבות והסביר כי ההתפתויות אמנם יזיקו לקמרון, אך לא יחסלו אותו: "אין ספק שמינויו של קולסון ויחסיו הקרובים עם ברוקס מעידים על ליקוי בשיקול הדעת שלו, אך היות שזה נמשך זמן כה רב, איני סבור שזו מכה קטלנית לכהונה שלו. ההישרדות שלו תלויה הרבה יותר במצב הכלכלי".

עוד כותרות בפרשה:
הפרלמנט הבריטי: "מרדוק לא ראוי לנהל חברה"
קמרון בפרלמנט: "מתחרט" אבל דוחה את ההאשמות
ניוז אוף דה וורלד נפרד: "תודה לכם, ולהתראות"
קמרון על האזנות הסתר: "עיתונאים לא מעל החוק"
פרשת ההאזנות רותחת: אחד מחושפיה נמצא מת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully