וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשובה לביקור רומני: "אובמה יגיע לישראל אם ייבחר"

טל שלו

24.7.2012 / 0:02

אחרי הביקורת על כך שלא הגיע לישראל מתחילת כהונתו, הבהירו במטה הנשיא כי ביקור שכזה אפשרי, אך ציינו כי היחסים עם ישראל לא נמדדים על פי "לוח הזמנים של נסיעותיו"

במטה אובמה לא נשארים חייבים, ואל מול ביקורו בשבוע הקרוב של המועמד הרפובליקני מיט רומני בישראל, הכריזו אמש (שני) כי הנשיא יגיע לביקור בישראל אם ינצח בבחירות שיתקיימו בחודש נובמבר.

"אנחנו יכולים לצפות שהוא יבקר בישראל בכהונתו השנייה במידה שהוא ייבחר", אמר קולין קאהל, לשעבר תת עוזר מזכיר ההגנה. הדברים נאמרו במהלך תדרוך שקיימו במטה אובמה לכתבים בוושינגטון, במסגרתו תקפו את מדיניות החוץ של רומני.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, יולי 2012. AP
האם אובמה חוזר לישראל?/AP

קאהל ציין כי הנשיא לשעבר רונלד רייגן לא ביקר כלל בישראל וכי הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן ביקר בישראל רק בשנה האחרונה של תקופת כהונתו השנייה. "כמובן, שרפובליקנים לא מתחו עליו ביקורת בשל מחוייבותו לישראל כתוצאה של לוח הזמנים של הנסיעות שלו", אמר. "הידידות עם ישראל, לפחות לדעתנו, לא צריכה להישפט רק לפי לוחות הזמנים של הנסיעות".

על רקע המתיחויות החוזרות ונשנות ביחסי ראש הממשלה נתניהו והנשיא אובמה, ביקורו של רומני והיכרותו רבת השנים עם נתניהו זוכים לתשומת לב רבה בחודשים המכריעים של מערכת הבחירות האמריקאית. אובמה עצמו ספג ביקורת רבה על כך שלא ביקר בישראל במהלך כהונתו, אך עם זאת, בדומה לרומני, גם הוא השתמש בקלף הישראלי לגיוס תמיכת היהודים, ובקיץ שלפני בחירתו לנשיאות, ביולי 2008, נחת גם הוא בנתב"ג, ביקר ביד ושם ובכותל המערבי וסייר בשדרות. על רקע המאבק של רומני בקול היהודי במדינות המתנדנדות כמו פלורידה ופילדלפיה, וכן הביקורת על עמימות מסריו בנושאי מדיניות חוץ, ביקורו בישראל עשוי לשמש במה להחרפת מסרים נגד אובמה, ובפרט בנושא האירני והמזרח התיכון.

סערה תקשורתית סביב מועד הביקור

אין ספק שגם הפעם, הדיווח אודות ביקורו האפשרי של אובמה נועד למשוך לנשיא המכהן את הקול היהודי, בהתמודדות בבחירות מול המועמד הרפובליקני. כאמור, בתחילת החודש נודע כי רומני, שכבר ביקר בעבר מספר פעמים בישראל, צפוי להגיע לביקור בן יומיים בישראל, בדרכו חזרה מטקס פתיחת משחקי האולימפיאדה בלונדון, במהלכו הוא צפוי להיפגש עם נתניהו, וגם עם נשיא המדינה פרס, יו"ר האופוזיציה יחימוביץ' וכן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רומני, שצפוי לבקר גם בכותל המערבי וביד ושם, מתעתד לערוך במהלך הביקור אירוע גיוס תרומות מצומצם, שלמענו יוטסו גם תומכיו מארה"ב. במהלך השבוע התעוררה סערה תקשורתית סביב מועד הביקור, ומטה רומני נאלץ להבהיר כי האירוע ייערך כשעה וחצי לאחר יציאת צום תשעה באב.

לפי דיווחים בארצות הברית, נתניהו היה מעורב בקביעת תאריך ביקורו של רומני, ואף תמך בתזמון מועד הביקור לתשעה באב. העיתונאי השמרני ויליאם קריסטול דיווח באתר הימין האמריקאי "וויקלי סטנדרד" כי תזמון הביקור - שכאמור עורר בשבוע האחרון מחלוקת בתקשורת היהודית-אמריקאית בעקבות חשיפה של אירוע גיוס תרומות שרומני צפוי לערוך במוצאי הצום - נקבע בדיוני הכנה שקיימו יועציו של נתניהו ושל רומני בחודש האחרון לקראת ביקורו.

"נתניהו עודד את רומני להיות בירושלים ביום כבד משקל שכזה, בו נזכרים בטרגדיות של ההיסטוריה היהודית ובו עולות מחשבות על האיומים הנוכחיים הנשקפים לעם היהודי", כך נמסר בדיווח, המיוחס לעוזרים בכירים בירושלים ובמטה רומני בבוסטון. גורמים בלשכת ראש הממשלה אישרו כי תאריך הביקור אכן תואם עם לשכת נתניהו וכי מהלשכה נמסר מרומני כי תשעה באב זה בהחלט תאריך מתאים וראוי.

עוד בנושא
"נתניהו תמך בתזמון ביקור רומני בישראל ב-9 באב"
דיווח: מיט רומני יבקר בישראל במהלך הקיץ הקרוב
סקר: הציבור הישראלי מעדיף את רומני על פני אובמה

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully