וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמדאן בימי משבר: האירנים עומדים בתור לעוף

משה-חי הגיגת

22.7.2012 / 18:12

הסנקציות מעיקות עוד יותר בימי חג, והממשלה מנסה להקל על האזרחים ומוכרת עוף מסובסד. מפקד המשטרה הציע שהטלוויזיה לא תציג בשר "כדי לא להסית השכבות החלשות נגד החזקות"

ביום שישי פתחו המוסלמים ברחבי העולם, ובהם גם רוב אזרחי אירן, בצום חודש הרמדאן. עבור תושבי הרפובליקה האיסלמית, החודש הקדוש מגיע בתזמון בעייתי: המצב הכלכלי במדינה בכי רע, במידה רבה הודות לסנקציות הכלכליות הבינלאומיות המוטלות עליה, והמצרכים לארוחת ה"האיפטר", השוברת את הצום מדי יום, אינם נגישים כבעבר.

על רקע זה, פתחה ממשלת אירן בימים האחרונים במבצע מכירת עוף במחירים מסובסדים. מדי יום בין שבע בבוקר לשבע בערב מחלקת הממשלה 1,700 טונות עוף במחיר "נוח" יחסית של 80 אלף ריאל - 6.7 דולרים (מחירו של עוף בשוק החופשי גבוה בהרבה).

אירן תחת נטל הסנקציות - עוד כותרות:
בכיר באירן מודה: "הסנקציות פוגעות בכלכלה"
הסנקציות מחריפה: ארה"ב הקפיאה נכסי חברות נפט אירניות
כיצד ישפיע חרם הנפט על אירן בטווח הארוך?
כלי התקשורת הונחו: צנזרו דיווחים על השפעת הסנקציות
סטודנטים לאחמדינג'ד: במקום גרעין, טפל בכלכלה
האירנים נאנקים תחת הסנקציות: "המחירים חונקים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תור בדוכן חלוקת מזון מסובסד, בימים האחרונים בטהרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שהפתרון הזה יוצר בעיה חדשה: תורים אינסופיים בדרך לקופה. "בסופו של דבר, גם עבור קניית עוף צריך להירשם! הלכתי היום לקנות עוף והמוכר אמר לי שאני צריך להירשם כדי לקבל אותו בעוד יומיים", התלונן גולש אירני באחת הרשתות החברתיות. "הוא הוסיף שאצטרך להקדים כדי לקבל את העוף לפני שייגמר".

גם המשטרה האירנית מודאגת מהמשבר הכלכלי במדינה, ובימים האחרונים עמדו במוקד תשומת הלב דברים שאמר מפקד המשטרה, איסמעיל אחמדי מוקדם, שהציע לצנזר מסרטים ותוכניות טלוויזיה קטעים בהם נראות דמויות נהנות מבשר או עוף, משום שהדבר עלול "להסית את השכבות החלשות בציבור נגד החזקות". הטענה הזאת עוררה לא מעט לעג בקרב האירנים, כמו למשל בקריקטורה הזו שפורסמה ברשת – זוג בתנוחה אינטימית מתקבל באדישות, אבל עוף? זו כבר בעיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמה פעמים אמרתי לך לא לצפות בסרטים שיש בהם עוף?!"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין אם הצעתו של מפקד המשטרה תתקבל ובין אם לאו, צופי הטלוויזיה באירן לא יוכלו כנראה להתנחם בסדרות איכות שיעזרו להעביר את הצום בהנאה. המצב הכלכלי כנראה משפיע גם על מצבה של הטלוויזיה באירן, ובחודש הרמדאן יעלו אמנם, כמדי שנה, כ-200 סדרות חינוכיות חדשות שתפקידן לקדם את ערכי האיסלא, אך מעט מאוד סדרות דרמה וקומדיה מקוריות. ומה לגבי בילוי מחוץ לבית? במגדל מילאד הגבוה בטהרן ייערכו הרצאות פתוחות לאזרחים בנושאי דת, תרבות, מדעים ואמנות.

הנבחרת לאולימפיאדה תצום – אך לפחות תסבול פחות מהחום

נוסף על הסדרות החינוכיות, יוכלו האירנים כמובן לצפות גם בשידורי המשחקים האולימפיים שייפתחו ביום שישי הקרוב בלונדון. 54 הספורטאים של הנבחרת האירנית, כמו גם 3,000 המתמודדים המוסלמים ממדינות נוספות, עומדים בפני משחקים מאתגרים במיוחד, היות שהם חופפים לרוב חודש הרמדאן. בעוד חלק מהספורטאים המוסלמים ממדינות אחרות מנסים למצוא פשרה כלשהי בין השאיפה לנצח בתחרויות לבין שמירת הצום, נדמה שהספורטאים האירנים מחויבים לחלוטין לשמירה על הציווי הדתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעולפים מחום, השבוע בטהרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לספורטאים האירניים בלונדון יש לפחות יתרון אחד על פני בני עמם שנשארים באירן, והוא מזג האוויר הנוח יחסית בלונדון. אלה שנשארו באירן מתמודדים השבוע עם מזג אוויר חם במיוחד. עומס החום מביא חלק מתושבי הבירה טהרן לפתרונות יצירתיים – כמו שכשוך במזרקה או תנומה ספונטנית באמצע הרחוב. הנחמה היחידה לאירני הצם הן שעות הערב, בהן מורגשת ירידה בחום וכמובן שגם הצום נשבר.

ויש דברים שלא משתנים: אתרי החדשות במדינה מוצפים בתמונות של הכנת דברי מתיקה מסורתיים, המוגשים מדי יום עם שבירת הצום. אולי אלו יצליחו להמתיק מעט את מרירות המצב הכלכלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולי המתוק הזה ימתיק את מרירות המצב הכלכלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully