וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב וישראל דנו בהפצצת הנשק הכימי של אסד"

אמר בוחבוט

19.7.2012 / 11:20

"ניו יורק טיימס" מדווח כי וושינגטון מכינה תוכנית שתמנע מהנשק ליפול לידי חיזבאללה ואירן אחרי נפילת המשטר הסורי. החשש האמריקאי: תקיפה ישראלית תלכד הערבים מאחורי אסד

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ובכירי הממשל בוושינגטון עובדים על "תוכניות מגירה" שתופעל במקרה של התמוטטות משטרו של בשאר אסד בסוריה, תוך התמקדות במחסני הנשק האסטרטגי של הצבא הסורי הכולל אמצעי לחימה כימיים וביולוגיים - כך דיווח היום (חמישי) ה"ניו יורק טיימס", לאחר שמצבו של המשטר הסורי החמיר מאוד בעקבות פעולת החיסול אתמול בדמשק, בה נהרגו לפחות שלושה מבכירי מערכת הביטחון של אסד.

העיתון חושף כי פקידים בכירים בפנטגון מנהלים בימים האחרונים שיחות עם נציגים בכירים במערכת הביטחון בישראל, על האופן בו ניתן לפגוע במתקני הנשק הסורים במידה ויתממש אחד התרחישים הקיצוניים - ובעיקר העברה של מצבורי הנשק הלא-קונבנציונלי לידי חיזבאללה או אירן. האפשרות שהנשק ייפול לידי המורדים הסורים או גורמים אזרחיים מדאיגה הרבה פחות את קובעי המדיניות בוושינגטון ובירושלים.

שלטון אסד מתמוטט - כותרות אחרונות:
"אסד נמצא בעיר לאטקייה, מתכנן משם את תגובתו"
עריקי צבא סוריה: "הניצחון על אסד קרוב מאי פעם"
דיווח: אסמה אסד נמלטה לרוסיה. ואיפה בשאר?

היועץ לביטחון לאומי של הממשל האמריקאי, טום דונילון. Charles Dharapak, AP
ביקר בסוף השבוע בירושלים. היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון/AP, Charles Dharapak

עם זאת, בארצות הברית חוששים מפעולה ישראלית נגד סוריה, מאחר והמהלך עלול לאפשר לאסד לגייס סביבו תמיכה ערבית נגד ישראל. מהלך מסוג זה, טוענים בכירי ממשל אמריקאים, עשוי לחלץ את אסד מהלחץ שמפעיל נגדו המערב. היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, טום דונילון, ביקר בישראל בסוף השבוע האחרון, וגורם רשמי בבית הלבן אישר ל"טיימס" כי הוא דן עם בכירים ישראלים בנושא המשבר הסורי.

הבית הלבן: "אסד מאבד שליטה"

בבית הלבן קראו אמש שוב לקהילה הבינלאומית להתאחד ולפעול להדחתו של אסד מהשלטון, והבהירו כי הנשיא הסורי "מאבד שליטה" על הנעשה במדינה. שר ההגנה ליאון פנטה התייחס לסוגיה הסורי ואמר "המשבר עשוי לצאת במהירות מכלל שליטה". אובמה שוחח אתמול בטלפון בנושא סוריה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ובסיום השיחה מסר דוברו של האחרון כי השניים מסכימים לגבי הצורך "לווסת את האלימות בסוריה", אם כי עדיין "חלוקים לגבי האופן שבו יש לעשות זאת".

בשיחות סגורות, מבהירים בכירי ממשל אמריקאים כי בשאר אסד הוא "נחלת העבר". בשל כך, מתכנן הממשל האמריקאי מדרגות פעולה לקראת תרחישים שונים שעלולים להתפתח ברחבי סוריה.

מרטין אינדיק, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, לא פסל את האפשרות שאסד יעשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים אך טען בשיחה עם ה"טיימס" כי זו תהיה חציית קו אדום, ולכן יש להגביר את הסנקציות על סוריה, למרות התמיכה של בעלות בריתה, אירן ורוסיה.

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully