וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ כבד על הפרקליטות: "מנעו הריסת המבנים במגרון"

יהושע בריינר

13.7.2012 / 6:01

המדינה תשיב בשבוע הבא לעתירת תושבי המאחז, לפיה אין לפנותו מאחר ואדמותיו נרכשו כדין. במקביל, נפתחה חקירה בחשד לזיוף מסמכי הרכישה. כפי הנראה, המבנים יפונו כמתוכנן

בשבוע הבא צפויה המדינה להגיש את עמדתה בעניין עתירתם של תושבי המאחז מגרון, הטוענים כי אין לפנותו מאחר ורכשו כדין את מרבית אדמותיו - והלחץ על הפרקליטות הולך וגובר. השבוע התקיימו מספר ישיבות בהשתתפות בכירים בפרקליטות המדינה ובמערכת המדינית, במטרה לגבש את עמדת המדינה, במסגרת התשובה שאמורה להיות מוגשת לבית המשפט העליון עד ליום רביעי הבא. בשלב זה נראה כי העמדה המתגבשת היא כי המדינה תעמוד בהחלטת בית המשפט העליון ותפנה את המתנחלים מהמאחז עד ל-1 באוגוסט כפי שפסק הנשיא אשר גרוניס, זאת על אף טענות המתנחלים כי רכשו את האדמות.

ההתנחלות מגרון, אפריל 2012. נמרוד סונדרס
המעבר לשכונה החדשה ייעשה רק ברגע האחרון ובלית ברירה. המאחז מגרון/נמרוד סונדרס

מי שמובילים את העמדה הזו הם אנשי פרקליטות המדינה, אולם כעת מפעילים במערכת הפוליטית ובהנהגת ההתיישבות לחץ רב הן על גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה והן על אנשי הפרקליטות, להימנע מהריסת המבנים במאחז ולהודיע כי יש להשאירם על תילם עד להחלטת בית המשפט המחוזי בדבר מעמדם המשפטי. מנגד, אנשי הפרקליטות ובכירים במערכת המדינית והביטחונית מתנגדים להצעה, ואומרים כי הדבר ייראה כאילו המדינה מתעלמת מפסק הדין של בג"ץ, שקבע כי יש לפנות את המאחז עד סוף החודש.

תקוותם של תושבי מגרון: ועדת השרים להתיישבות

בתוך כך, תושבי מגרון המנסים לקדם את עמדתם נאלצים להתמודד גם עם פתיחת החקירה נגדם השבוע, בחשד כי מסמכי הרכישה זויפו או הושגו במרמה - טענות אותן המתנחלים מכחישים בתוקף. ככל הנראה, המדינה תודיע כי לאור החשד ועד לסיום החקירה, אין אפשרות לראות באדמות מגרון ככאלה שנרכשו מהפלסטינים. עוד נראה כי גם במקרה של פינוי, הטוענים הפלסטיניים לקרקע לא יזכו להגיע אליה בתקופה הקרובה.

בשלב זה מנסים המתנחלים להשפיע על מזכיר הממשלה צבי האוזר להודיע על התנגדותו לפינוי המבנים. במהלך אחד הדיונים השבוע, הועלתה השאלה כיצד ייסלל כביש הגישה למקום אם לא יפונה, שכן כל ציר יעבור בהכרח על קרקע פלסטינית פרטית. בשלב זה נראה כי הצעת המתנחלים לפיה לאחר הפינוי הצפוי ב-1 לאוגוסט יעברו אל חלק מהמבנים תלמידי מכינה קדם צבאית מההתנחלות עלי או מעלה אפרים, לא זוכה לתמיכה על ידי הפרקליטות וסיכוייה להתקיים קלושים. אופציה אחרת שהועלתה הייתה להעביר למקום בשנה הקרובה בסיס מג"ב, אך החלטה זו עדיין לא התקבלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המתנחלים גם תולים תקוות בוועדת השרים לענייני התיישבות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר אמורה לאשר את תשובת המדינה לבג"ץ. במהלך השבוע האחרון נפגשו אנשי מגרון עם השרים שיושבים בוועדה במטרה לשכנע אותם שאין לקבל תשובה מהפרקליטות שתגרור את פינוי המתנחלים מבתיהם. לטענתם, לאור רכישת הקרקעות, יש לפנות רק את המשפחות והמבנים שאינם על שטחים שלכאורה נרכשו. יש לציין כי אחד המבנים אשר עומדים על קרקע שאין לאנשי מגרון טענת רכישה עליה הוא בית הכנסת של המאחז, שפינויו עלול לעורר סערה בקרב אנשי הימין. כך או כך, עמדת המתנחלים לא צפויה להתקבל והם עתידים להיות מפונים - אולם גורמים פוליטיים בימין מעריכים כי הלחץ צפוי להגיע למצב בו המדינה "תתפשר" על אטימת המבנים הקיימים עד להחלטה בעניין חוקיות הרכישה.

השופט ג'ובראן ייעדר מדיון בעתירה

במקביל, הקמת השכונה החלופית לטובת המתנחלים בגבעת היקב הסמוכה כמעט והושלמה, בעלות של כ-25 מיליון שקלים. במקור תכננו במועצה האזורית בנימין כי אנשי מגרון יעברו למבנים כבר ב-15 ליולי, אולם לאור ההתפתחויות ברור כי המעבר לשכונה החדשה ייעשה רק ברגע האחרון ובלית ברירה. בינתיים שואבים המתנחלים עידוד מכיוון לא צפוי, זאת לאחר שנודע להם כי השופט סלים ג'ובראן לא ייקח חלק בישיבה הקרובה שתדון בעתירתם וכי הוא צפוי להיות מוחלף על ידי השופטת עדנה ארבל.

המתנחלים שעוקבים מקרוב אחר התנהלותו של ג'ובראן בתיקים הנוגעים להתנחלויות מעידים כי פסיקותיו מביעות עמדה ברורה נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון. כעת מקווים המתנחלים כי צוות השופטים, גרוניס, מרים נאור וארבל, שהם היחידים שנחשפו לכלל מסמכי הרכישה לכאורה של המתנחלים על קרקעות המאחז, יפסקו כי לאור הרכישה ניתן לבטל את פסק הדין. במצב שכזה, שכעת נראה דימיוני, חלומם הורוד של המתנחלים יהיה השארת המאחז מגרון במקומו, הקמתה של שכונה חדשה בגבעת היקב וכן הקמת שכונה חלופית נוספת בהתנחלות אדם שמוקמת במקביל. בכל מקרה, תשובת המדינה השבוע תשפיע על גורל המאחז, אך בשום פנים לא תהווה סוף פסוק בסוגיה, שלא מפסיקה להסתעף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully