וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם עולמי: הטליבן תיעד הוצאה להורג של "נואפת"

גינויים נרחבים בעקבות פרסום סרטון בו יורים למוות באישה בכפר באפגניסטן - ככל הנראה לאחר ששני מפקדים בארגון רבו על חסדיה, והחליטו לפתור את המחלוקת בשיטת "משפט שלמה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

התמונות הקשות הנראות בסרטון המובא כאן עוררו ביממה האחרונה תגובות נזעמות בכל רחבי העולם. בסרטון שהפיץ ארגון הטליבן ברשת, נראית הוצאה פומבית להורג ביריות של אישה אפגנית שהואשמה בניאוף, בראש חוצות ולמול קהל גברים מריע.

האירוע התרחש בשבוע שעבר בכפר קימצ'וק שבמחוז פרוואן, לא הרחק מבירת אפגניסטן, קאבול. הצעירה בת ה-22, שנמסר רק שמה הפרטי - נג'יבה - נראית בו כשהיא כורעת על האדמה ועוטה בורקה, כיסוי ראש מסורתי, ולידה עומד אדם המכוון אליה רובה קלצ'ניקוב. הוא יורה לעברה שתי יריות מטווח קרוב, ומחטיא. בירייה השלישית הוא פוגע והיא משתטחת על האדמה, אולם הוא ממשיך ויורה בה עוד שישה כדורים - תשעה בסך הכל. ההוצאה להורג מתקבלת בשריקות ותרועות "אללה הוא אכבר" מצד הסובבים.

לפי הגרסה ה"רשמית" של הטליבן, האישה האומללה הוצאה להורג משום ש"נאפה". אולם בירורים שנערכו מעלים כי התמונה מורכבת יותר. אתמול (ראשון) הסבירו גורמים בממשל האזורי לכמה כלי תקשורת מערביים כי הצעירה הייתה מעורבת ביחסים עם שני מפקדים בטליבן, שכל אחד מהם טען ל"בעלות" עליה. כשגילו זאת, החליטו, כדי "להציל את כבודם", להאשים אותה בניאוף ולהוציאה להורג.

"שני האחראים הוצאו בעצמם להורג"

"הם זייפו פסיקת בית משפט לגבי ה'עבירה' שעברה, ובתוך שעה הוציאו אותה להורג", מסר לרשת CNN מושל מחוז פרוואן, עבדול באסיר סלנגי, שהוסיף כי בינתיים, אותם שני מפקדים כבר הוצאו להורג בעצמם על ידי מפקד שלישי בארגון האיסלמי הקיצוני. "אנחנו עדיין מחפשים אנשים שהיו מעורבים במעשה הברוטלי", הוסיף.

הסרטון נפוץ מאז סוף השבוע ברשת וזכה כבר למאות אלפי צפיות - והתגובות לא איחרו לבוא. יומיים אחרי שארה"ב הודיעה על שדרוג יחסיה עם אפגניסטן, התייחסה מזכירת המדינה הילרי קלינטון לתמונות הקשות, והבהירה כי "ארה"ב מאמינה ששום אומה לא תוכל להגיע לשלום, יציבות וצמיחה כלכלית כל עוד חצי מהאוכלוסיה מדוכא". היא קראה "לספק הזדמנויות לכל האפגנים, ובייחוד לנשים".

בלונדון, אמר שר החוץ הבריטי וויליאם הייג כי הוא "המום ונגעל" מהתמונות. מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן, הגנרל ג'ון אלן, כינה את המעשים "זוועה אכזרית באופן בלתי ניתן לתיאור".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

9 מ-10 נשים באפגניסטן - קורבנות אלימות

גם באפגניסטן עצמה הביעו הרשויות תרעומת קשה על התיעוד, ודובר של הממשל המקומי מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי כוחות הביטחון במחוז פרוואן מתכננים "מבצע גדול לאיתור העבריינים". בהודעה מיוחדת של הממשלה בקאבול, נאמר כי היא "מגנה בחריפות את המעשה הבלתי-איסלמי והבלתי-אנושי של רוצחים מקצועיים".

יריד ספרים של האו"ם לנשים בבירת אפגניסטן, קאבול, מרץ 2007. AP
מ-900 אלף ל-8 מיליון תלמידות - בתוך עשור. נשים עוטות בורקה ביריד ספרים מיוחד לנשים שערך האו"ם בקאבול, מרץ 2007/AP

לפי נתוני מחלקת המדינה האמריקאית, מעמד האישה באפגניסטן אמנם השתפר משמעותית בעשור שחלף מאז פלשה אליה ארה"ב והדיחה את הטליבן מהשלטון. כך למשל, אם ב-2002 למדו רק 900 אלף בנות אפגניות בבתי ספר, כיום מגיע המספר ל-8 מיליון - כ-40% מהתלמידים. עם זאת, הארגון האיסלמי הפועל במחתרת ממשיך להילחם במגמה, ובאחרונה אף נרשמו מספר מקרי הרעלה המוניים של בנות שלמדו בבתי ספר, ומאות בנות אושפזו.

לפי הדו"ח השנתי של ארגון זכויות האדם הבינלאומי "Human Rights Watch" לשנת 2012, גם כיום, תשע מתוך עשר נשים אפגניות סובלות לפחות פעם אחת מחייהן מאלימות פיזית, מינית או נפשית, או מאולצות להינשא בניגוד לרצונן - אולם במדינה כולה יש כיום בסך הכל 14 מקלטים לנשים מוכות.

קשה להיות אישה באפגניסטן:
בת 15 סירבה לעבוד בזנות - ונכלאה בצינוק
סירבו לחתן את הבת - והותקפו בחומצה
דילמת הנאנסת האפגנית: להתחתן עם האנס - או כלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully