וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברית מילה: ארגוני יהודים בגרמניה יוצאים לקרב

טל שלו

9.7.2012 / 6:05

בעקבות פסיקת בית משפט בגרמניה בחודש שעבר שקבע כי ההליך הדתי אינו חוקי, חברו מנהיגי דת יהודים ומוסלמים על מנת לפעול לשינוי החקיקה במדינה. "זקוקים לישראל להפעלת לחץ"

יהדות גרמניה נערכת למאבק ציבורי רחב היקף במטרה להביא לחקיקה בבונדסטג הגרמני שתגדיר בבירור כי ברית המילה אינה בגדר פגיעה בחסר ישע ואינה בגדר עבירה. זאת, בעקבות החלטת בית המשפט המקומי על איסור ברית מילה בחודש שעבר, שממשיכה להסעיר את דעת הקהל בגרמניה, ותגיע היום (שני) גם לדיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. "פסק הדין בקלן חשף שטח אפור של סתירה בין שני עקרונות - חופש הדת ואיסור הפגיעה בילד, לכן אין מנוס ונראה שהפתרון הכי טוב הוא בשינוי חקיקה - שתבהיר שלא מדובר בסתירה", אמר ראש איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA) הרב מנחם מרגולין, בשיחה עם וואלה! חדשות.

בסוף יוני פסק בית המשפט בקלן באופן תקדימי וקבע כי עריכת ברית מילה לילדים צעירים מטעמים דתיים עומדת בניגוד לזכויותיהם וכי מדובר בהליך בלתי חוקי. "חופש הדת של ההורים, וזכותם לחנך את ילדם לא ייפגע באופן שאינו מתקבל על הדעת אם הם יחויבו לחכות עד שילדם יוכל להחליט בעצמו לעבור ברית מילה", נכתב בפסק הדין - שניתן בתביעה נגד רופא בקלן שמל ילד מוסלמי בן ארבע שנפגע כתוצאה מהניתוח. על אף שפסק הדין אינו מחייב את יתר בתי המשפט במדינה, הוא עורר סערה בדעת הקהל בגרמניה, גינוי מקיר לקיר וחשש גדול בקרב מנהיגי דת יהודיים ומוסלמיים, הרואים בהחלטה איום חמור על חופש הדת במדינה וחברו בפעילות לקואליציה משותפת, שבחנה בשבועיים האחרונים את המשך ההתמודדות עם הפסיקה, וצפויה להיפגש היום לפגישה משותפת בבריסל.

"הפרלמנט הגרמני מבין את ההשלכות הרבות"

בין היתר, נידונה האפשרות לסכל את ההחלטה בדרכים משפטיות - לקבל פסיקה הפוכה או תקדימית בערכאה משפטית אחרת, אך לאחר ששר הפנים הגרמני השיב לקבוצה של בכירים ביהדות גרמניה כי "הוא אינו מעל לחוק", הסביר מרגולין, המשמש גם כיו"ר ועד רבני אירופה, הוחלט למקד את המאמצים בשינוי החוק בפרלמנט הגרמני. כעת המטרה היא לגייס תמיכה של מספר גדול ככל האפשר של חברי פרלמנט על מנת להעביר את החוק. גם בכנסת נחלצו לסיוע בתחום זה, וכבר לאחר הפסיקה קרא יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין ליו"ר הבונדסטאג נורברט למרט לפתור את הסוגיה, בפגישה שקיים איתו בברלין. "הבונדסטאג קובע את החוק ובתי המשפט פועל לפי החוק שנקבע על ידי הבונדסאטג. הפרלמנט הגרמני מבין את ההשלכות הרבות של עניין זה. כרגע מדובר בהחלטה של בית משפט כזה או אחר, ובלי כל ספק שהפרלמנט הגרמני ייאלץ להידרש לנושא זה שיש לו השלכה גם כלפי האיסלם וגם כלפי היהדות", אמר אז ריבלין.

היום תקיים ועדת העלייה והקליטה בכנסת דיון מיוחד בסוגיה, בהשתתפות שגריר גרמניה בישראל אנדריאס מיכאליס. "למדינת ישראל יש מחויבות כלפי העם היהודי בתפוצות", אמר אתמול יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון, "אסור לאפשר הגבלה של היהדות בעולם, וברית מילה היא אחד מעמודי התווך של היהדות". לדברי הרב מרגולין, כל סיוע מצד חברי הכנסת הישראליים מתקבל בברכה. "אנחנו זקוקים לעזרה של מדינת ישראל בלחץ על הפוליטיקאים כדי שנוכל להעביר את החוק", אמר. עם זאת, גורמים במשרד החוץ הדגישו כי במקביל, הקהילה היהודית מבקשת לשלוט על הטונים וההתבטאויות בנושא, ובמסרים שהעבירה לרבנות הראשית וגורמים נוספים בישראל בשבועות האחרונים ביקשה לתאם עמה מסרים באופן הדוק, שכן "כל התבטאות לא מתואמת עלולה להזיק".

במקביל לפעולה בפרלמנט, מתכננים בקהילה היהודית לפתוח בקמפיין ציבורי שיופנה לקהל הרחב במטרה להבהיר את מהות ברית המילה. "בהקשר זה אין לשכוח כי אחד הצעדים הראשונים בהן נקט הצורר הנאצי היה איסור על ברית מילה ומכאן הרגישות הגבוהה לנושא בגרמניה", נכתב במסמך של חטיבת הדתות והתפוצות במשרד החוץ שהוכן לקראת הדיון היום. "יחד עם זאת העיתוי אינו כל כך מוצלח, לרגל העיסוק של הצמרת הגרמנית במשבר גוש היורו והיציאה הצפויה לחופשת הקיץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully