וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טימבוקטו: בגן העדן של הג'יהאד שורפים מסגדים

מורשת עולמית נחרבת: מיליציה המזוהה עם אל-קאעדה השתלטה על שטח עצום בצפון מאלי, והחלה להרוס בשיטתיות אוצרות תרבות בני מאות שנים בעיר שנודעה כ"אוקספורד של אפריקה"

מקום סבוך הוא מאלי. מדינת הענק המוסלמית ברובה בצפון-מערב אפריקה, אחת העניות בעולם, עלתה להרף עין לכותרות בזמן ההפיכה הצבאית שהתרחשה בה באפריל האחרון, אולם הייתה זו רק התפתחות אחת בשורת תהפוכות שפקדו השנה את המדינה, שדווקא הייתה במהלך שני העשורים האחרונים אחת הדמוקרטיות היציבות באפריקה.

כשהשתלטו הקצינים על ארמון הנשיאות והדיחו את הנשיא הנבחר, אמאדו טומני טורה, הם הסבירו כי אחת הסיבות המרכזיות שהניעו אותם לפעול הייתה כשלונה המתמשך של הממשלה בהתמודדות עם המורדים הלוחמים לעצמאות ב"משולש" הצפון מזרחי של המדינה, המכסה כשני שלישים משטחה. אלא שבפועל, דווקא המורדים, בני שבט הטוארג, היו אלו שניצלו את התהפוכות בבירה במאקו כדי להשלים את השתלטותם עם צפון-מזרח המדינה ולהקים בו את מדינת "אזווד" העצמאית (שעדיין לא הוכרה על ידי אף מדינה בעולם).

מפת מאלי - טימבוקטו מסומנת באדום (השתמשו בחיצים כדי לנווט)

אלא שגם בכך לא הסתיימו הדברים. רבים מלוחמי המיליציה של הטוארג, MNLA, הגיעו לשדה הקרב הישר מה"השתלמות" שעברו בשנה שעברה במלחמת האזרחים בלוב, כשכירי חרב בשירותו של מועמר קדאפי. כששבו מלוב, הם הביאו עמם "נדוניה" - חברים חדשים שהכירו - שכירי חרב נוספים, בין היתר מאלג'יריה, מאוריטניה וניז'ר, המאוחדים בצורה רופפת תחת מיליציות איסלמיות המזוהות עם אל-קאעדה. לוחמי הג'יהאד שהיו "מובטלים" לאחר סיום הקרבות בלוב כנראה סייעו למורדי ה-MNLA החילונים בכיבוש "אזוואד", אך עד מהרה הסתכסכו עמם בשל דרישתם להחיל במדינה את חוקי השריעה האיסלמיים.

לוחמי שבט הטוארג בעיר טימבוקטו, צפון מאלי, אפריל 2012. AP
מאיימים לשוב ולגרש את הפולשים. לוחמי מיליציית המ-MNLA החילונית של שבט הטוארג, בחודש שעבר בטימבוקטו/AP

בשבוע שעבר סיימו המיליציות האיסלמיות להשתלט בעצמן על שלוש הערים היחידות באזוואד - קינדאל, טימבוקטו וגאו - וגירשו את המורדים החילונים אל המדבר. בני הטוארג אמנם ממשיכים לאיים לשוב ולגרש את הכובשים הזרים, אך בינתיים, השטח המדברי העצום, גדול יותר מצרפת אך מיושב בדלילות, נמצא תחת שלטון איסלמי, וכבר הוכתר כ"גן העדן החדש של הג'יהאד העולמי".

אישה עוטה רעלה בעיר טימבוקטו, צפון מאלי, מחשש מהמיליציה האיסלמיתשהשתלטה על העיר, מאי 2012. AP
נשים אינן יכולות עוד לצאת לרחוב ללא רעלה. טימבוקטו, בחודש שעבר/AP

את ההשפעה המיידית מרגישים התושבים המפוחדים. עד מהרה התברר כי נשים אינן יכולות עוד לצאת לרחוב ללא רעלה תחת השלטון החדש - שלא מגלה סובלנות, בלשון המעטה, כלפי אמונותיהם של המקומיים, המשתייכים לזרם הסו?פי באיסלם.

200 אלף כתבי יד עתיקים

בתוך המציאות הזו נמצאת טימבוקטו. העיירה המדברית העתיקה, ששמה הפך שם נרדף למקום אקזוטי ומרוחק, הייתה במשך מאות שנים תחנה מרכזית בציר המסחרי שבין העולם הערבי למערב אפריקה, דרכו הופץ האיסלם אל היבשת השחורה. היא נודעה במשך מאות שנים כמרכז של הגות ולמידה, וכ-200 אלף כתבי יד עתיקים שמורים במסגדים ובקברים העתיקים הפזורים בה, המוקדמים שבהם בני המאה ה-12. העיר כולה מוכרת זה מספר שנים כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ועד שהחל המרד האחרון, אף החלה לפרוח תיירות מדברית בעיר שנודעה כ"אוקספורד של אפריקה".

מסגד סנקורה, טימבוקטו, צפון מאלי, מאי 2012. AP
מאות שנים של הגות ולמידה. מסגד סנקורה, אחד ממסגדי הבוץ העתיקים בטימבוקטו/AP

האוצר ההיסטורי-תרבותי הזה הוא לצנינים בעיני בעלי הבית החדשים, שמכירים רק בכתב יד אחד: הקוראן. לאחר שהשלימו את כיבוש העיר, מיהרה מליאת אונסק"ו להתכנס לישיבת חירום בה צורפה העיר לרשימת אתרי המורשת העולמיים המצויים בסכנה, לנוכח החשש הממשי שמסגדי טימבוקטו יילכו בדרכם של פסלי הענק של בודהה באפגניסטן (בהם הבודהה הגדול בעולם), שהושמדו על ידי הטליבן ב-2001 משום ש"פגעו באיסלם".

הרס הקברים העתיקים בטימבוקטו: התמונות שזעזעו את העולם

(כתבת רשת "אל-ג'זירה")

אלא שהכרזת אונסק"ו השיגה כנראה את המטרה ההפוכה: בבוקר המחרת הופיעו לוחמים של "אנסאר דין", חמושים בקלצ'ניקובים ובמעדרים, בשלושה מהמוזולאומים העתיקים שבהם קבורים קדושים סו?פיים - ובתוך כמה שעות החריבו אותם עד היסוד. ביום המחרת הפכו עוד שלושה לעיי חורבות, והארגון מבהיר כי ימשיך ויהרוס את כל 16 קברי הקדושים בעיר, המנוגדים לאיסור המופיע בקוראן לבנות מעל קבר. "שהתושבים לא יתבלבלו ויחשבו בטעות שמדובר בתחליף לאללה", הסביר בזלזול דובר הארגון.

סימן שסוף העולם הגיע

ה-BBC דיווח השבוע כי תושבים רבים החלו כבר לברוח מהעיר, שנותרה ריקה למחצה. "אני חושש מאוד", סיפר לכתב רשות השידור הבריטית אחד התושבים, שעבד בעבר בענף התיירות - ענף שהתמוטט בשנה שעברה כשהמיליציות האיסלמיות החלו לחטוף תיירים תמורת כופר. "אי אפשר לצאת מהבית. חשבנו שהאנשים האלו הם מורדים, אבל הם לא. הם אל-קאעדה. הם גונבים הכל. יש לנו אוכל שמספיק לארוחה ביום, ולפעמים גם זה לא. עכשיו הם הורסים את המסגדים שלנו, בני מאות שנים".

לוחמי ארגון אנסאר דין סמוך לעיר טימבוקטו, צפון מאלי, אפריל 2012. AP
"ההריסה היא הוראה אלוהית". לוחמי "אנסאר דין" מחוץ לטימבוקטו, בחודש שעבר/AP

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה השבוע את ההרס בטימבוקטו וקראה להפסקתו המיידית. גם בית הדין הבינלאומי בהאג נזעק והודיע כי מדובר לכאורה בפשעי מלחמה. בתגובה הבהיר הדובר של "אנסאר דין" כי הארגון אינו מכיר בסמכות האו"ם או בית הדין הבינלאומי: "בית המשפט היחידי שאנו מכירים בו הוא חוק השריעה. ההריסה היא הוראה אלוהית".

האם יש עוד משהו שניתן לעשות נגד האסון התרבותי הזה? בינתיים קשה לראות כיצד תתארגן פעולה בינלאומית נחושה וזריזה מספיק, ושלטונות מאלי עצמם שרויים בתוהו-ובוהו שלטוני מאז ההפיכה, תחת שליטה זמנית של יו"ר הפרלמנט. אחד הצעדים ההפגנתיים ביותר שעשו השבוע לוחמי "אנסאר דין" במסע ההרס שלהם בעיר היה לפוצץ את דלת הכניסה למסגד סידי יאהיא מהמאה ה-15, שלפי האמונה המקומית תישאר סגורה עד יומו האחרון של העולם. כפי שנראות התחזיות הנוכחיות לעתיד העיר הזו, הנבואה הגשימה את עצמה.

כך זה נגמר באפגניסטן - הטליבן משמידים את פסלי בודהה ב-2001:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully