וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: אותרו גופות טייסי המטוס שיורט על ידי סוריה

4.7.2012 / 15:52

המטכ"ל הטורקי הודיע שאיתר את גופותיהם של שני טייסי הפנטום F-4. מטוסם נמצא בראשית השבוע בעומק של כ-1,000 מטרים במי הים. לא נמסר האם הגופות נמצאו בתוך שיירי המטוס

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

גופותיהם של טייסי הקרב הטורקים שנהרגו ביירוט כלי הטיס שלהם מעל המים הטריטוריאליים של סוריה, אותרו על ידי צבא טורקיה – כך הודיע היום (רביעי) המטכ"ל הטורקי. בכך בא לסיומו מבצע החיפושים הנרחב שערכה טורקיה למציאת חברי הצוות, שמטוס הפנטום F-4 שלהם הופל ב-22 ביוני על ידי כוחות נ"מ סורים. שיירי המטוס נמצאו בעומק של כ-1,000 מטרים מתחת לפני הים, ולזירה נשלחו כוחות מיוחדים לחילוץ ההריסות. בהודעה הרשמית לא נמסר היכן בדיוק נמצאו גופות הטייסים, סרן גוקהאן ארטן וסגן חסן חוסיין אקסוי, אך גם לא דווח האם הן נמצאו מחוץ לשיירי המטוס או בתוכו.

מטוס פנטום (F-4) של צבא טורקיה באימון בשמי העיר איזמיר, מאי 2010. רויטרס
גופות הטייסים אותרו. מטוס פנטום טורקי/רויטרס

מוקדם יותר פורסם ראיון עם נשיא סוריה, בשאר אסד, בו התייחס להפלת המטוס על ידי הכוחות הנאמנים לו. בראיון לעיתון "קומהורייט", שחלקו הראשון התפרסם אתמול והיום התפרסם חלקו השני, אמר אסד כי לו היה יודע שמטוס הקרב הוא טורקי, לא היו כוחותיו מיירטים אותו. "למדנו שהמטוס שייך לטורקיה רק לאחר שיורט", אמר נשיא סוריה, "אומר זאת בביטחון של 100% - הלוואי ולא היינו מיירטים אותו".

אסד מאשים: "ארדואן דו-פרצופי"

עם זאת, אסד ניצל את הראיון גם כדי לתקוף את אנקרה; לדבריו, טורקיה מתערבת באופן ישיר במהומות האלימות בארצו, על ידי מתן תמיכה לוגיסטית למורדים. הוא האשים את ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, בהיותו "דו-פרצופי", על כך שהוא מצפה מסוריה להוביל רפורמות פוליטיות, בעודו מתעלם מהמשטר האכזרי שמובילים כמה ממנהיגי מדינות המפרץ באזרחיהן.

למרות התנצלותו החלקית של אסד, שר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו פקפק בכנותו של הנשיא הסורי. בראיון שהעניק לעיתון "ואטאן" עם שובו ממצרים, אמר השר כי דבריו של אסד הם בבחינת שקרים, וכי הוא לא מאמין שהוא באמת מצטער על יירוט המטוס.

לפני כשבועיים יורט המטוס הטורקי בידי כוחות סורים. שרידי המטוס אותרו בעומק של 1,000 מטרים במים הטריטוריאליים של סוריה. באנקרה הגיבו בחריפות; ראש הממשלה ארדואן אמר כי "לא נימנע מללמד לקח את מדינת הכנופיות שאיבדה את הלגיטימיות בעיני עמה, מטילה טרור על אנשיה ומנסה לבחון את גדולתה של טורקיה".

ביום ראשון דיווח השבועון הבריטי "סאנדיי טיימס" כי "טכנאים רוסים שיחקו תפקיד מפתח ביירוט מטוס הקרב הטורקי בשמי סוריה". על פי הדיווח, שהתבסס על מקורות דיפלומטים באזור, הפלת המטוס נועדה להזהיר את נאט"ו מפני התערבות במלחמת האזרחים בסוריה. גורם בחיל האוויר הישראלי שהתראיין לשבועון, אמר כי ישראל לא תופתע "אם המומחים הרוסים הללו, גם אם לא לחצו על הכפתור, היו לפחות ליד הקצינים הסורים שעשו זאת".

עוד בנושא
אסד מתנצל: ”לא ידענו שהמטוס שהופל טורקי”
דיווח: ”רוסיה עומדת מאחורי יירוט המטוס הטורקי”
טורקיה: הסורים ידעו שהמטוס שלנו, ובכל זאת ירו
המטוס הטורקי אותר במים סוריים; נאט”ו תדון במקרה
צבא אסד הפיל מטוס צבאי טורקי בשטח סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully