וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיוס היסטורי: המלכה לחצה יד מפקד ה-IRA לשעבר

27.6.2012 / 16:09

14 שנה אחרי הסכם השלום בצפון אירלנד, נערך מפגש ראשון אי פעם בין מלכת אנגליה לנציג המחתרת שלחמה במשך עשרות שנים נגד הכתר. "רגע ענקי - אבל פיוס מלא ייארך עוד דורות"

רויטרס

רגע היסטורי של פיוס בין מי שהיו אויבים מרים, היום (רביעי) בבלפסט - 14 שנים לאחר סיום המלחמה: מלכת אנגליה אליזבת השנייה, העורכת ביקור בין יומיים בבירת צפון אירלנד, לחצה בצהריים את ידו של מרטין מקגיניס, מי שהיה מפקד מחתרת "הצבא הרפובליקני האירי" (IRA), שלחמה במשך שנים נגד הכיבוש הבריטי.

אליזבת מלכת אנגליה לוחצת את ידו של מפקד המחתרת האירית IRA לשעבר, מרטין מקגיניס, באירוע פיוס היסטורי, בלפסט, צפון אירלנד, 27 ביוני 2012. רויטרס
אליזבת ומקגיניס לוחצים יד, היום בבלפסט. ביניהם: "השר הראשון, של צפון אירלנד, פיטר רובינסון/רויטרס

זהו מפגש ראשון בהיסטוריה בין המלכה לנציג של ה-IRA או של הזרוע הפוליטית שלו, "שין פיין". לחיצת היד מסמלת מעין סגירת מעגל החותמת את המלחמה ארוכת השנים בין האירים הקתולים לבין האירים הפרוטסטנטים שנתמכו על ידי בריטניה - מלחמה שגבתה אלפי קורבנות, חיילים ואזרחים, והסתיימה רשמית בהסכם "יום שישי הטוב" ב-1998.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"במובן מסוים, זו לחיצת היד האולטימטיבית"

לאחר שהניח את נשקו הפך מקגיניס לפוליטיקאי המייצג את שין פיין, והוא מכהן כיום כסגנו של "השר הראשון" של צפון אירלנד - תוארו של מנהיג הטריטוריה, שהיא כיום אוטונומיה השייכת לבריטניה, בדומה לסקוטלנד או וויילס.

כוחות משטרה מאבטחים את ביקור המלכה אליזבת בבלפסט, צפון אירלנד. רויטרס
מאות שוטרים מאבטחים את הביקור. בלפסט, היום/רויטרס

לאחר לחיצת היד הפומבית, נועדו המלכה ומקגיניס בפרטיות בתיאטרון באחד מפרברי בלפסט, תחת אבטחה של מאות שוטרים שבודדו את האזור - עדות לכך שגם היום, הנושא עדיין רגיש. היו אף כמה גילויי התנגדות למפגש, משני הצדדים - הן מצדם של פלגים איריים מיליטנטיים שמסרבים להכיר בהסכמים, והן מצד בני משפחה של קורבנות פיגועי ה-IRA.

ובכל זאת, רוב הבריטים והאירים צפו היום באירוע בהתרגשות ובסיפוק. "האירוע הזה הוא ענקי", אמר ל-BBC ג'ון ריד, שכיהן כשר לענייני צפון אירלנד בין 2001 ל-2002. "במובן מסוים, זו לחיצת היד האולטימטיבית". עם זאת, הוא מיהר וסייג: "זהו אכן שלב משמעותי ביותר, מכל בחינה אפשרית - אבל זה עדיין רק שלב אחד בתהליך ארוך. הדרך לפיוס מלא באירלנד עשויה לארוך עוד דורות".

לקריאה נוספת:
לפני שנה: עימותים בין-דתיים בצפון אירלנד, "הקשים זה עשור"
בריטניה התנצלה על הטבח ב"יום ראשון הארור"
אחרי פרשת הסקס, אשת המושל בטיפול ובעלה פורש

אליזבת מלכת אנגליה לוחצת את ידו של מפקד המחתרת האירית IRA לשעבר, מרטין מקגיניס, באירוע פיוס היסטורי, בלפסט, צפון אירלנד, 27 ביוני 2012. רויטרס
הפריים הזה שודר היום שוב ושוב, עשרות פעמים, ברשתות הטלוויזיה בבריטניה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully