וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל: "מחאה? מסכת מתוכננת של הפרת חוק"

בנאום בירושלים, אמר דנינו כי מופרך לטעון שהשוטרים נקטו אלימות מופרזת. לדבריו, המשטרה מאפשרת מחאה ונמצאת בשטח כדי לאבטח את המפגינים. שטייניץ תקף את מעשי המוחים בשבת

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, נאם הבוקר (שלישי) בכנס השנתי של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, שנערך במלון "קראון פלאזה" בירושלים. בדבריו בכנס, התייחס דנינו לביקורת הקשה שהוטחה במשטרה בגין האלימות כלפי מפגיני המחאה החברתית בתל אביב בימים האחרונים. דנינו דחה בתוקף את ההאשמות, ואמר כי המשטרה לא נקטה אלימות מופרזת כלפי המפגינים. "לא ראינו מחאה, ראינו מסכת מתוכננת של הפרת חוק ושל אלימות", אמר. "אומרים שהשנה החלטנו להשתמש בכוח מופרז, אבל אין דבר מופרך מזה".

לדברי המפכ"ל, מטרת המפגינים הייתה "להציף את מחאתם לסדר היום הלאומי בכל מחיר". דנינו אמר כי "אני חושב שמה שאנחנו רואים הם אירועי מחאה לגיטימיים. לא רק שנאפשר, אלא נעשה הכל כדי שהם יתקיימו, ואנחנו נאבטח אותם. מאות ואלפי שוטרים מאבטחים את האירועים האלו - הם לא באים לפרק את ההפגנה, הם באים כדי שאזרחים לא ייפגעו (...) אך זכות המחאה לא כוללת בתוכה את הזכות לפגוע ברכושו ובגופו של הזולת". לדבריו, אסור שאירועי מחאה לגיטימי יהפכו לתוהו ובוהו.

מפקד מחוז ת"א על האלימות בהפגנה: "אין פטנט אחר"

סרטונים ברשת מתעדים אלימות שוטרים כנגד המפגינים. דניאל בוק
שוטרים עוצרים מפגין ביום שבת/דניאל בוק

"אני לא מתעלם מהתמונות שראינו בעיתונים ובפייסבוק", אמר המפכ"ל. "ללא ספק, בחלק מהמקרים יש תמונות קשות. אך אנחנו גוף שיודע לקבל ביקורת ולבדוק את עצמו. מיד כשראינו את התמונות הקמנו צוות לבדוק היכן הייתה התנהלות לא ראויה". עם זאת, הבהיר דנינו כי "אי אפשר להסית. המשטרה היא לא הכתובת כאן. אנחנו המשטרה של המדינה, אנחנו נותנים שירות לכלל האזרחים ואנחנו נאפשר את המחאות כל עוד הן יהיו לגיטימיות וכחוק. זה המסר שלי כאן היום. אני מבקש - בואו נחזור לשפיות, לדרך שבה דברים התנהלו בשנה הקודמת. זה מה שהנחיתי כבר השבוע, כשישבו ראשי המנהיגים עם מפקדי המשטרה, במקומות הנכונים, ויעשו את התיאומים. אני מקווה שהתמונות שראינו יהיו האחרונות מהסוג הזה".

בכנס נאם גם שר האוצר, יובל שטייניץ. בנאומו, שבו התייחס להפגנות בסוף השבוע, אמר שר האוצר כי "כמדינה דמוקרטית, ישראל מבטיחה את חופש הבעת הדעה ואת חופש ההפגנה של כל אזרחיה", והבהיר לכל אחד יש זכות להביע דעה זו או אחרת. עם זאת, אמר כי "בשעה שאנחנו אומרים 'כן לדמוקרטיה וכן לזכות היסוד', חובה על כולם לומר 'לא לאלימות', ו'לא' ברור ומפורש לאלימות. לא ברור מה עומד מאחורי האלימות".

תיעוד האלימות בהפגנה ביום שבת

(צילום: צילומי גולשים שהועלו ליוטיוב)

לדברי שטייניץ, "אמרתי לא לאלימות כשזו הייתה אלימות מצד מתנגדי ההתנתקות, למרות שמחאתם לא השיגה את מבוקשם. אמרתי - הפגנה כן, אך חסימת כבישים - לא ולא. אמרתי שכן, זכותם של החרדים להפגין, גם אם דעתי מנוגדת לחלוטין, אבל על פי החוק אומרים לא לוונדליזם ולא לפיצוץ ישיבות. אותו הדבר לגבי מפגינים של המחאה החברתית".

שטייניץ, שעורר בעבר את זעם המוחים, כשאמר ש"עדיף לשלם יותר על דלק מאשר להיות מאוימים על ידי אירן גרעינית", אמר היום כי "לא משנה בכלל על מה מפגינים, אם זה מימין או משמאל ואם זה בעד או נגד. לאלימות אין מקום במדינה דמוקרטית. כל אזרח יכול להביע את דעתו בדרכי שלום. אלימות זו אלימות, בין אם היא של מצביעי ימין או שמאל, מתנחלים או תושבי מרכז הארץ ותל אביב. צריך להעיר זאת לאור ההפגנה במוצאי שבת ופיצוץ ישיבת מועצת העיר אתמול".

בימים האחרונים נערכו מספר הפגנות סוערות של פעילי המחאה החברתית באזור תל אביב ובירושלים. במהלך ההפגנות פרצו עימותים בין שוטרים למפגינים, ולטענת המפגינים שוטרים נקטו כלפיהם באלימות יתרה, טענות שגובו בתמונות וסרטונים רבים שהועלו לאחר מכן לרשת. למעלה מ-80 בני אדם נעצרו בהפגנות, מרביתם שוחררו ונגד 14 מהם הוגשו כתבי אישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully