וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל פינוי גבעת האולפנה: "עוד נשוב לכאן"

יהושע בריינר

26.6.2012 / 9:00

בשלב הראשון יפונו מבתיהן 16 מתוך 33 המשפחות המתגוררות בחמשת המבנים בשכונה שבבית אל. מרבית המתנחלים הבטיחו לא להתנגד באלימות למעבר לבסיס מג"ב הסמוך

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל)

בעקבות החלטת בג"ץ ולאחר דחיית הצעת "חוק ההסדרה", החל הבוקר (שלישי) פינוי 16 מתוך 33 המשפחות המתגוררות בחמשת המבנים בשכונת גבעת האולפנה, בהתנחלות בית אל. למרות החשש הגדול שהפינוי יגרור התנגדות מצד המשפחות ועימותים בינן לבין גורמי הביטחון, המשפחות צפויות להתפנות בשקט ומבלי להיכנס למאבקים אלימים עם הכוחות המפנים.

"היום אנו עומדים לחנוך שכונה חדשה בבית אל", אמר הרב של בית אל, זלמן ברוך מלמד, לדבריו, "לפני חודשיים אמרו שחלק מהמחנה הצבאי יינתן להרחבת היישוב, וזה נשמע דמיוני. היום נחנוך שכונה שהיא גדולה פי שלושה מהשכונה הזו". הרב מלמד אמר כי "איני ממעיט בערך הצער ועוגמת הנפש מהחלטת בג"ץ, שהיא בעינינו מרושעת ומקולקלת - להרוס בתים שנבנו ושישבו בהם אנשים במשך שנים, אך אנו מלאי אמונה שכל גזירה יכולה להתהפך לטובה. עוד נחזור לבתים האלה".

"מי שדיבר על כך שאנו מפונים מרצון - טעה", אמר הרב מלמד". אנו מגורשים בעל כורחנו, אבל אנחנו מאמינים שעוד נשוב לכאן ולשאר היישובים שחושבים לפנות".

הקרווילות בשכונה החדשה של מפוני האולפנה, יוני 2012. דרור עינב
תושבי גבעת האולפנה מגיעים לשכונה החדשה/דרור עינב

דידי דיקשטיין, אחד התושבים שפונו מבתיהם, אמר בקול רועד כי "איננו אנשי התנגדות, אך אנו מפונים כאן באונס, לא מרצון". לדבריו, לביתו באו שרים וחברי כנסת, שהבטיחו שהבתים יישארו. " לצערנו, אי אפשר להאמין לפוליטיקאים", אמר. דיקשטיין, שאיבד את הוריו ואחיו בפיגוע ירי, אמר כי "הוריי תמיד חינכו אותי ואת אחיי ליישוב הארץ, וברגעים הקשים האלה אני מרגיש שהם איתנו".

תושב נוסף, ברוך קוטאי, אמר כי "זה יום שחור למדינה, אך גם יום שמסמן לא רק את הריסת השכונה - אלא את התחלת הבנייה של השכונה החדשה". לדבריו, לתושבי בית "אין דבר נגד שכניהם", והם רוצים לחיות עמם בשלום".

תפילת בוקר ביום פינוי שכונת בית האולפנה בבית אל , יוני 2012. דרור עינב
תפילת בוקר ביום פינוי שכונת בית האולפנה בבית אל , יוני 2012/דרור עינב

פינוי המשפחות, שמועדו האחרון לפי החלטת בג"ץ הוא ה-1 ביולי, החל זמן קצר לאחר תפילת שחרית, שנערכה בסביבות השעה 7:00 לערך. בשלב ראשון, יעזבו שמונה משפחות את בתיהן, וביחד עם אנשי משרד הביטחון ארזו את החפצים האחרונים.

המשפחות עוברות לשכונת הקרווילות החדשה שהוקמה עבורן בימים האחרונים בבסיס חטיבת בנימין הסמוך להתנחלות. עד סוף היום מתוכננות להתפנות 16 משפחות, כאשר 17 המשפחות הנוספות יעברו ביום חמישי. עד יום שבת צפויות כל המשפחות לשהות בבתים החדשים באתר המגורים הזמני.

אנשים אורזים את בתיהם בשכונת האולפנה בית אל, יוני 2012. עומר מירון
יעברו לשכונת הקרווילות החדשה שהוקמה עבורם בימים האחרונים בבסיס חטיבת בנימין הסמוך להתנחלות/עומר מירון

הפינוי נעשה בהסכמה ואמש נועד רבה של בית אל, זלמן ברוך מלמד, עם מפקד אוגדת יהודה ושומרון תא"ל חגי מרדכי, על מנת לסכם את הפרטים האחרונים לקראת הפינוי. על פי התכנון, בפינוי מחר לא יהיו מעורבים כלל לובשי מדים, אלא רק אנשי משרד הביטחון.

אף על פי כן, כוח של צה"ל יהיה בכוננות בקרבת מקום, במקרה ופעילי ימין ינסו לשבש את הפינוי. זאת למרות שארבע המשפחות שהודיעו כי לא יעזבו מרצון, הבהירו שלא יעשו שימוש באלימות פיזית.

"כשעברנו לכאן הגענו לשכונה מסודרת בבית אל"

על הפינוי יפקח סמנכ"ל משרד הביטחון, בצלאל טרייבר, שנועד אף הוא בימים האחרונים עם מלמד וראשי בית אל. במקביל, על מנת למנוע מהם את מראות הפינוי, העבירו ראשי המשפחות את ילדיהם לקרובי משפחה. על פי התכנון, ביום שישי בבוקר חמשת המבנים בשכונה ייאטמו עד להכרעת בג"ץ בעניין העברתם למקום אחר בהתנחלות, בשיטת ה"ניסור".

אנשי משרד הביטחון הגיעו בימים האחרונים אל כל אחת מ-33 המשפחות והעניקו להם סיוע והדרכה לקראת המעבר, אולם הקושי הרב ניכר על פני התושבים. "זהו ערב קשה מאוד, הלילה האחרון בבית שלנו", סיפר אמש לוואלה! חדשות נפתלי פרידמן, מתושבי השכונה. הוא ואשתו גלית העבירו היום את שני ילדיהם התאומים בני השנתיים אל משפחתם שבקרני שומרון. "כשהם ישובו לכאן הם כבר יגורו בבית אחר, עם חדר אחר שהם לא מכירים, זה לא פשוט".

אנשים אורזים את בתיהם בשכונת האולפנה בית אל, יוני 2012. עומר מירון
"האדמה הזו תהפוך לשממה"/עומר מירון

"התחושות הלאומיות והאישיות מתערבבות כאן", הסביר פרידמן. "כשעברנו לגור כאן, לא הגענו למאחז כלשהו, אלא לשכונה מסודרת בלב בית אל, ראינו בכך שליחות לאומית אמיתית. הקושי מתווסף כאשר דווקא ממשלת ימין, שנבחרה על מנת לקדם את ההתיישבות ביהודה ושומרון, מבצעת הרס. מעבר לכך, ברור לנו שלא יתנו לאף אחד להתקרב לאדמה הזו והעובדה שהיא תהפוך לשממה היא אחד הקשיים הגדולים. זה יהיה יום קשה מאוד".

פינוי שכונת בית האולפנה בבית אל , יוני 2012. דרור עינב
פינוי שכונת בית האולפנה בבית אל , יוני 2012/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully