וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: הסורים ידעו שהמטוס שלנו, ובכל זאת ירו

ההתכתשות הפומבית נמשכת. סוריה: "המטוס הפר ריבונותנו". טורקיה: "תקריות כאלו אירעו 114 פעמים רק השנה, ונגמרו בלי ירי". נמשך החיפוש אחר הטייסים, בינתיים נמצאו מגפיהם

לקראת הדיון הצפוי מחר בנושא בנאט"ו, ממשיכה התקרית בה הופל בסוף השבוע האחרון מטוס "פנטום" של חיל האוויר הטורקי בידי צבא סוריה לתפוס את מרכז סדר היום בשתי המדינות. בטורקיה, האשימו היום (שני) גורמי מודיעין כי כוחות הנ"מ הסורים שהפילו את המטוס היו מודעים היטב לכך שמדובר במטוס טורקי - ובכל זאת פתחו לעברו באש. "ברשותנו הקלטות של רשת הקשר הסורית לפני ואחרי התקרית", מסרו הגורמים לעיתון הטורקי "הורייט". "על המטוס פעלה מערכת הזיהוי מסוג 'עמית או טורף', ואנחנו יודעים שהסורים זיהו כי מדובר בעמית, כי כינו אותו 'שכן'. הם היו יכולים לזהות בקלות שמדובר במטוס טורקי, אם היו מסתכלים במכ"ם".

עוד היום: 224 עריקים סורים הגיעו לטורקיה, בהם גנרל

מטוס פנטום (F-4) של צבא טורקיה באימון בשמי העיר איזמיר, מאי 2010. רויטרס
"על המטוס פעלה מערכת הזיהוי מסוג 'עמית או טורף', ואנחנו יודעים שהסורים זיהו כי מדובר בעמית". פנטום של צבא טורקיה בטיסת אימון/רויטרס

בסוריה הכחישו בתחילה כי ידעו שמדובר במטוס טורקי, אולם היום שינו את קו ההסברה, וטענו כי המטוס הופל משום ש"הפר בצורה בוטה את הריבונות האווירית הסורית" - כך על פי הודעה של דובר משרד החוץ בדמשק, ג'יהאד מקדסי. "אפילו אם המטוס היה סורי, היינו מפילים אותו", הבהיר, והסביר כי העניין היה דחוף במיוחד משום שהמטוס טס בגובה נמוך של 100 מטרים בלבד. הוא הוסיף כי הוא הופל באמצעות מכונת ירייה נגד מטוסים, ולא טיל מונחה כפי שפורסם. עוד הדגיש כי סוריה מחויבת ל"יחסים ידידותיים" עם סוריה, וכי "אין לה כל עוינות" כלפיה.

דיווח: הסורים כמעט יירטו גם מטוס חילוץ טורקי

גם הטיעון בדבר הפרת המרחב האווירי מתקבל בזלזול בטורקיה, שם מבהירים כי תקריות מעין אלו, שבהן חודרים מטוסים של אחת המדינות למספר שניות לשטחה של השנייה, מתרחשים כעניין שבשגרה, ומעולם לא הגיעו הדברים לכדי ירי. כך למשל, העיתון "מילייט" פרסם היום נתונים של צבא טורקיה, לפיהם רק מתחילת השנה הנוכחית, הפרו למעלה מ-100 מטוסים זרים את הריבונות האווירית של טורקיה - רובם יווניים, אך היו ביניהם גם איטלקיים ואף ישראליים - ועל אף אחד מהם לא פתחו באש.

"אם בכל פעם שחודרים למרחב שלנו היינו יורים בלי לשאול שאלות, היינו מפילים רק השנה 114 מטוסים", נמסר מהמטכ"ל הטורקי, שם הוסיפו כי רק בשבוע האחרון נספרו שישה אירועים כאלו. "תקריות כאלו מתרחשות כמעט מדי יום, והן תמיד מיושבות בתוך מספר דקות, בהתאם לחוק הבינלאומי". לפי הנתונים, חדירה ממוצעת כזו אורכת בין 20 שניות לתשע דקות. הפנטום הטורקי הופל ביום שישי לאחר חמש דקות בלבד במרחב האווירי הסורי.

בתוך כך, גורם דיפלומטי מסר היום (שני) לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גם מטוס חילוץ של צבא טורקיה, שעסק ביום שישי בחיפושים אחר המטוס שהופל, כמעט והופל גם הוא על יד הנ"מ הסורי . הדיפלומט הסביר כי המטוס מסוג "קאסה CN-235" היה מצויד במערכת מכ"ם המאפשרת לטייסיו לזהות כאשר תותח נ"מ "ננעל" עליו - והמכ"ם אכן זיהה "נעילה" כזו, אולם בסופו של דבר המטוס לא נורה. המקור לא ידע לומר אם המטוס היה במרחב האווירי הטורקי, הבינלאומי או הסורי באותה עת.

במקביל, לאחר שאתמול אישרה טורקיה כי המטוס שהופל זוהה בעומק של 1,300 מטרים במים הטריטוריאליים של סוריה, נמשכים החיפושים אחרי שני טייסיו, שככל הנראה נטשו אותו לפני ההתרסקות, ולא ברור אם הם צנחו בשטח הסורי, בשטח הטורקי או בים. החיפושים, המתמקדים בים, נערכים בשיתוף פעולה של טורקיה וסוריה, בעוד התקוות לאתר את השניים בחיים הולכות ודועכות.

בהקשר זה, דיווח היום "הורייט" שראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הודיע היום בפגישה עם אנשי אופוזיציה כי זוהו שני זוגות מגפיים של הטייסים, ואף הציג תמונות של המגפיים. עוד הוסיף ארדואן, כי מצנחיהם של שני הטייסים - סרן גוחאן ארטאן וסגן חוסיין אקסוי - לא נמצאו בינתיים, ולא ברור אם הם השתמשו בכלל בכיסא המפלט. הוא לא מסר היכן נמצאו המגפיים, אולם ניתן להעריך כי הם נפלטו לחוף, לאחר שהוסרו על ידי הטייסים כדי להקל עליהם לצוף במים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully