וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות נגד אלימות המשטרה: שניים נעצרו בירושלים

לאחר שעשרות נעצרו בשבת בהפגנות בת"א, בהן התפתחו עימותים בין מפגינים לשוטרים, עשרות יצאו להפגין בערים הגדולות. בירושלים נעצרו מפגינים שניסו לחסום תוואי הרכבת הקלה

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

בעקבות האירועים בהפגנות המחאה בימים האחרונים בתל אביב, והטענות על ניסיונות לדכא את המחאה ועל אלימות מצד שוטרים כלפי מפגינים, גם אמש (ראשון) התקיימו הפגנות בכמה מוקדים ברחבי הארץ. עם זאת, ההפגנות שאורגנו בהתראה קצרה, נותרו מצומצמות, עם כ-150 מפגינים בחיפה, כמה עשרות בירושלים ומפגינים בודדים בתל אביב.

הפגנת צדק חברתי בירושלים. עומר מירון
המפגינים בירושלים, אמש/עומר מירון

בירושלים, הגיעו המפגינים לכיכר פריז, ובהמשך עברו להפגין מול בית ראש הממשלה. לאחר מכן עברו המפגינים לכיכר ציון ועלו על תוואי הרכבת הקלה. כוחות משטרה בליווי פרשים פיזרו אותם. שני מפגינים נעצרו הערב כשניסו לחסום את תוואי הרכבת הקלה בירושלים בפעם השנייה. המשטרה הכריזה על ההפגנה כבלתי חוקית ולאחר שלא נענו לקריאה להתפזר החלה בביצוע מעצרים.

"אירועי הימים האחרונים בתל אביב לא יכולים להשאיר אותנו אדישים. העם דורש צדק חברתי - והממשלה מתנגדת, תוקפת באלימות ומשתיקה את המפגינים", נכתב בעמוד הפייסבוק של האירוע בירושלים לקראת ההפגנה. "זהו מאבק על צדק חברתי, על מדיניות חברתית-כלכלית אחרת, על הפלת התקציב המתוכנן והמסוכן ל-2013 והחלפתו באלטרנטיבה שפויה. אבל זה גם מאבק על הזכות שלנו לחיות במדינה דמוקרטית, למחות באופן חופשי ולהשפיע על פני החברה בדרכי שלום. ביחד נראה להם שבאלימות ובמעצר לא יגרמו לנו להתקפל ולהיכנע, ונדרוש להחזיר את השלטון מבעלי ההון - אל העם!".

בחיפה, כ-150 פעילים חברתיים מהחזית החיפאית, מוועד שכונת הדר ומארגונים נוספים בעיר הגיעו לרחבת מרכז חורב, על מה שהם מכנים "האלימות המשטרתית כלפי פעילי המחאה בתל אביב, ובעד חופש הביטוי". המפגינים נשאו שלטים וקראו קריאות מחאה.

מפגינים התעמתו עם שוטרים וניפצו חלונות סניפי בנקים בתל אביב. דרור עינב
"העם דורש צדק חברתי - והממשלה מתנגדת, תוקפת באלימות, ומשתיקה את המפגינים". מעצר מפגינים, בשבת/דרור עינב

בעקבות התלונות על אלימות המשטרה, העלתה משטרת ישראל לאתרה הרשמי תיעוד מההפגנה, יחד עם תיאור האירועים מנקודת מבטה. "במרכז תל אביב נערכה אמש הפגנה בלתי חוקית שמשתתפיה חסמו רחובות מרכזיים בעיר", נכתב בתיאור. "למרות שההפגנה לא קיבלה את אישור המשטרה, הוחלט לאפשר למפגינים לצעוד ולהביע את מחאתם. המפגינים החלו לבצע מעשי ונדליזם, שפכו פחים באמצע הכביש, חרטו על עמודי בניינים ולבסוף אף שברו שמשות של חמישה בנקים הפזורים ברחבי העיר. בשלב זה החליטה המשטרה לעצור את הצעדה ולא לאפשר למפגינים להמשיך בדרכם".

צפו בתיעוד שעלה באתר המשטרה

כ-85 בני אדם נעצרו אתמול בהפגנות המחאה בתל אביב. מרביתם נעצרו באזור גן העיר, הסמוך לבניין העירייה, בתום צעדה שבה השתתפו כ-3,000 בני אדם. במסגרת עימותים בין שוטרים למפגינים, נחסם בלילה לתנועה רחוב אבן גבירול, באזור רחוב פרישמן, והמפגינים אף חסמו לסירוגין את נתיבי איילון.

עשרות מפעילי המחאה החלו לדפוק על חלונות סניף בנק ברחוב אבן גבירול, ולצעוק "הון, שלטון, עולם תחתון". שוטרים במקום נפרשו בחזית הסניף בניסיון להדוף אותם, אך המפגינים הצליחו לנפץ את חלונות סניפי בנק הפועלים ובנק לאומי הסמוכים לכיכר רבין. הפעילים נשאו שלטים וקראו "אנחנו הרוב חזרנו לרחוב" ו"כל העם אופוזיציה".

פעילי המחאה מחו נגד מה שהגדירו ניסיון "לשבור את המאבק לצדק חברתי בכוח ואלימות", ונשאו שלטים שבהם נכתב: "העם דורש דמוקרטיה", זאת לאחר שידה של מובילת המחאה, דפני ליף, נפגעה במהלך מעצרה בהפגנה שלשום.

נגד 14 מפגינים הוגשו כתבי אישום

בתוך כך, המשטרה הגישה היום לבית משפט השלום בתל אביב כתבי אישום נגד 14 מפעילי המחאה שנעצרו, בגין התנהגות פסולה במקום ציבורי, השתתפות בהתקהלות אסורה וחלקם גם בעבירות של הכשלת שוטר, תקיפת שוטר, התנגדות למעצר והעלבת עובד ציבור. לאחד הנאשמים מיוחסת גם עבירה של איומים ותקיפת עובד ציבור. בנוסף לכתבי האישום, הגישה המשטרה בקשה לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, אולם בית המשפט דחה את הבקשה והורה לשחרר את כולם לבתיהם.

השופט, צחי עוזיאל, כתב בהחלטתו שכל הנאשמים הם צעירים, ללא עבר פלילי, וכי על המשטרה היה להורות על שחרור הנאשמים כבר בתחנת המשטרה. "לא מצאתי כי עובדות כתב האישום הן כאלה המעידות על המסוכנות של המשיבים", כתב. לכן, הוא בסופו של דבר הורה לשחרר את כל הנאשמים, לאחר שיחתמו על ערבות עצמית בסך 1500 שקלים, כמו כן אסר עליהם להשתתף בהפגנות בלתי חוקיות או להתקרב בתקופה הקרובה לרחובות שבהן התרחשה ההפגנה אמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully