וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מפלס האוקיינוסים יעלה פי 3 מהצפוי עד 2100

מכון אמריקני מציג תחזית קודרת לפיה עד סוף המאה הנוכחית יעלה מפלס המים באוקיינוסים ב-50 עד 140 ס"מ. התוצאות מעלות את אי-הוודאות לגבי השפעות עליית המפלס על כדור הארץ

מפלס המים באוקיינוסים שבכדור הארץ צפוי לעלות ב-50 עד 140 סנטימטרים עד סוף המאה ה-21 בשל הפשרת הקרחונים בשני הקטבים, וזאת בניגוד לתחזיות קודמות שצפו עלייה מתונה יותר - כך עולה ממחקר שפורסם ביום שישי האחרון על ידי המועצה הלאומית למחקר בארצות הברית (NRC).

בשנת 2007 פרסם הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים תחזית לפיה מפלס האוקיינוסים יעלה ב-18 עד 59 סנטימטרים במהלך המאה הנוכחית. המחקר האמריקני, שחובר על ידי ועדת מומחים אשר התבססה על הערכות האו"ם, מצביע על כך שעד שנת 2100 הפשרת קרחונים בשני הקטבים תואץ ותגרום לעליית מפלס המים ברחבי כדור הארץ, לרמה הגבוהה פי שניים עד שלושה מהגובה שנצפה עד עתה.

על פי המחקר, עד שנת 2030 מפלס המים יעלה בשמונה עד 23 סנטימטרים, וב-20 השנים שלאחר מכן צפויה עלייה של 18 עד 48 סנטימטרים. החוקרים טוענים כי התחזית הנוכחית מגבירה את אי-הוודאות לגבי ההשפעות העתידיות שינבעו מעליית מפלס המים באוקיינוסים.

המחקר הוזמן על ידי הרשויות במדינות קליפורניה, וושינגטון ואורגון כדי להיערך לקראת ההשפעה הצפויה על החופים של ארצות הברית. על פי ההערכות, עליית מפלס המים תשפיע באופן רב יותר על חופיה הדרומיים של קליפורניה, הנמצאת במערב צפון אמריקה, בגלל תזוזת האדמה באזור כלפי מטה. מנגד, חלקה הצפוני של קליפורניה וכן וושינגטון ואורגון יושפעו פחות מעליית מפלס המים בשל תזוזת הלוחות הטקטוניים, שבהם הן נמצאות, כלפי מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully