וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: בממשלה יבקשו לדחות הריסת הבתים באולפנה

יהושע בריינר

20.6.2012 / 8:00

לאחר שבשכונה בבית אל הסכימו אמש לפינוי מרצון, בממשלה שוקלים לעתור לבג"ץ בבקשה לדחות את הריסת הבתים שפונו - על מנת לתכנן את "ניסורם" והעברתם למיקום חילופי

אחרי שתושבי שכונת האולפנה הסכימו אמש (שלישי) למתווה של ראש הממשלה להתפנות מרצון וללא אלימות, נראה כי השלב הבא יהיה עתיד המבנים עצמם – שלמרות פסיקת בג"ץ, לא בטוח ייהרסו עד סוף החודש, אלא ימתינו ל"ניסור" והעברה לשטח חדש. תושבי השכונה נועדו אמש עם רבה של בית אל, זלמן ברוך מלמד, וקיבלו "בכאב רב" כהגדרתם את מתווה הפינוי - לפיו בתמורה לפינוי שקט וללא אלימות יוקמו בבית אל 300 יחידות דיור בלוח זמנים מוגדר וללא בעיות משפטיות, חלקם רבי קומות, על קרקע הסמוכה ליישוב בה נמצא כיום בסיס מג"ב.

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
למרות שבממשלה מתכננים לבקש דחייה לצורך "ניסור" המבנים ובנייתם מחדש, עדיין לא ברור כיצד ההליך יתבצע/עומר מירון

על פי התכנון, עד לסוף החודש יתפנו כל 30 המשפחות מרצון אל אתר המגורים הזמני הנבנה עבורם בימים אלה. לצד זאת, במערכת המדינית מתכננים כאמור לפנות לבג"ץ בבקשה לארכה של מספר חודשים לצורך פינוי המבנים. הכוונה היא כי לאחר עזיבת התושבים את בתיהם, מערכת הביטחון תאטום את חמשת הבניינים ותחל ב"ניסור" המבנים על פי הצעת ראש הממשלה, זאת לצורך בנייתם מחדש באתר אחר בבית אל. יש לציין כי למרות שבממשלה מתכננים לבקש דחייה לצורך "ניסור" המבנים ובנייתם מחדש, עדיין לא ברור כיצד ההליך יתבצע.

"מאבק עם צה"ל היה גורם נזק בל ישוער"

במערכת המדינית מעריכים כי בג"ץ יענה לבקשה לאור הסכם הפינוי מרצון אליו הגיעו עם המתנחלים שלא כולל פינוי בכוח. לאורך כל הדרך התעקשו המתנחלים כי המבנים "ינוסרו" ולא יהרסו בידי דחפורים, זאת על מנת למנוע את התמונות בתקשורת של הרס הבתים. במהלך המשא ומתן שהתקיים בעשרת הימים האחרונים ניסו המתנחלים להכניס את תושבי השכונה לבקשת הדחייה, כך שגם הם עצמם יפונו מהמקום רק בעוד מספר חודשים. עם זאת, נציגי היועץ המשפטי לממשלה שנכחו בשיחות אמרו כי מהלך שכזה לא יעבור את בג"ץ וכי האפשרות היחידה שעשויה להתקבל על ידי השופטים היא כי התושבים יתפנו עד ל-1 ליולי ואילו המבנים ייאטמו ויפונו בהמשך.

בין הדברים שהובילו את התושבים להיענות להסכם, היה חששו של הרב מלמד כי צעירים מיהודה ושומרון יתעמתו מול כוחות הביטחון ובמקום יתפתחו אירועי אלימות. "מאבקים אלו יש בהם כדי לבלבל את צעירינו, מי אוהב, מי אויב ומי טועה", כתבו תושבי השכונה בנייר עמדה שהכינו, "אנו כולנו אנשי ביטחון המשרתים בצה"ל והעמדה של אנשי כוחות הביטחון מולנו, כוחות שאומנו ללחימה בפשיעה ובאויב, מזיקה לכולנו ולחינוך ילדינו. שליחת כוחות לבושים במדים שחורים כמו בגוש קטיף כדי להילחם באחיהם הינה נזק בל ישוער ואנו עומדים מאחורי החלטת הרב מלמד שכלל המשפחות תעזובנה את בתיהן באופן שייתר את הצורך במחזות שאיש מאיתנו אינו רוצה בהם".

למרות ההישגים המשמעותיים אליהם הגיעו המתנחלים, הניסיון לקשור לפינוי גם הישג הקשור למאחז מגרון לא צלח. בין היתר ביקשו המתנחלים כי תנאי נוסף בהסכם יהיה כי מבני הקבע במאחז מגרון לא יהרסו במהלך פינוי המאחז, הצפוי להתקיים עד לסוף חודש יולי. אלא שלהצעה הזו סירבו בתוקף אנשי הפרקליטות והמשפטנים שסירבו לקשור את נושא מגרון לאולפנה וההצעה לא הוכנסה להסכם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

באולפנה בטוחים: ועדת השרים תמנע פינוי נוסף

הישג שכן נרשם לזכות המתנחלים הוא כי מעתה, כל תשובה של המדינה הנוגעת לעתירה כנגד מאחז ביהודה ושומרון יעבור את אישורה של ועדת שרים לענייני התיישבות בראשות ראש הממשלה נתניהו. צעד כזה, בטוחים המתנחלים, יבטיח כי החלטה דומה לזו שהתקבלה בפינוי שכונת האולפנה לא תשוב. את ההסכם צפויים לאשר היום ועדת השרים בראשות נתניהו ובכך יינתן אישור סופי כי תושבי השכונה לא יתעמתו עם כוחות הביטחון.

הוועדה תתכנס היום לישיבתה הראשונה, בה יידון ההסכם שגובש עם תושבי גבעת האולפנה בבית אל על פינוי מרצון. כמו כן, ידונו השרים במאחז נוסף אותו הורה בג"ץ לפנות עד סוף החודש - גבעת אסף, הסמוך לבית אל, שלגביו מבקשים השרים לבחון אפשרות להודיע לבגץ על דחייה נוספת בהתחייבות המדינה לפנות מאחז זה.

מי שייעדר מהישיבה הראשונה של הוועדה, הוא המשנה לרה"מ, השר שאול מופז, ששוהה בארה"ב במסגרת סבב פגישות מדיניות עם בכירי הממשל. מופז עצמו התנגד להקמת ועדת השרים, אשר בין היתר, נועדה לרצות את מחאת שרי הליכוד ודרישתם להפקיע מידי ברק את סמכויתיו בנושא ההתיישבות. "עצם הפקעת הסמכויות ממשרד הביטחון תמוהה ומעוררת שאלות לגבי המוטיבציה של הקמת הוועדה", אמר מופז על הקמת הוועדה, אותה כינה "בעייתית ומיותרת".

כמו כן, עלתה ביקורת על הרכבה ה"ימני" של הוועדה - שבראשה עומד נתניהו ובה יושבים שר הביטחון, שר החוץ והשרים דניאל הרשקוביץ, אלי ישי, משה בוגי יעלון, בני בגין, גדעון סער, גלעד ארדן, יולי אדלשטיין ושאול מופז. לכן, בין היתר, התנגד ברק להקמתה, ועמו השרים שלום שמחון, ומיכאל איתן. במקביל, שרי ישראל ביתנו אהרונוביץ?, לנדבר ומיסזניקוב נמנעו לפי הוראת שר החוץ, אביגדור ליברמן, במחאה על כך שהמפלגה לא יוצגה ביחס הולם לגודלה בקואליציה. מבין שרי הליכוד, רק המשנה לרה?מ, השר סילבן שלום, נמנע בהצבעה.

לקריאה נוספת
תושבי גבעת האולפנה אישרו את ההסכם לפינוי מרצון
"זמביש" או הקיצונים - מי ינצח על פינוי האולפנה?
עלון השבת בבית אל: "על יהודה ושומרון תהיה מלחמה"

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

לפניות לכתבים:
יהושע בריינר - joshjosh@walla.com
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully