וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצרים שוב חוזרים לתחריר: "די להפיכה הצבאית"

ניר יהב

19.6.2012 / 17:53

אלפים מפגינים הערב בקהיר נגד השינויים שערך הצבא בחוקה, שבועיים לפני השבת השלטון לידיים אזרחיות. בינתיים ממשיכים מורסי ושפיק לטעון שניהם לניצחון בבחירות לנשיאות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: טל רזניק)

מאות בני אדם החלו לזרום הערב (שלישי) לכיכר תחריר שבמרכז קהיר כדי להשתתף בהפגנה נגד המועצה הצבאית העליונה, השולטת במדינה מאז ההפיכה בשנה שעברה, על רקע החלטתה שלשום להכניס שינויים לחוקה, שבמסגרתם היא מנכסת לעצמה סמכויות רבות. תנועות פוליטיות במצרים, ובראשן תנועת האחים המוסלמים, קראו לציבור המצרי להשתתף בהפגנה שתיערך תחת הכותרת "מתנגדים להפיכת הצבא". מי שמסתמן כמנצח בבחירות לנשיאות, איש האחים המוסלמים ד"ר מוחמד מורסי, צפוי אף הוא להגיע לכיכר. מארגני ההפגנה צופים שיגיעו אלפי בני אדם.

משתתפי ההפגנה קוראים למועצה הצבאית לבטל את התיקונים שהכניסה בחוקה, בטענה שצעד כזה אינו מסמכותה, שבועיים לפני שהיא אמורה להעביר את השלטון לידיים אזרחיות. המפגינים קוראים עוד למועצה הצבאית לעמוד בהתחייבותה לעם המצרי ולהעביר את השלטון לידי הנשיא הנבחר. בהפגנה צפויות להשתתף מפלגות ותנועות פוליטיות רבות, כמו גם תומכי המועמדים לשעבר לנשיאות, שהודחו בסיבוב הראשון אך זכו לתימכה ניכרת - עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, חאלד עלי וחמדין סבאחי.

שוטרים מאבטחים את בניין הפרלמנט בעקבות פיזורו, כדי למנוע ממפגינים לפרוץ אליו, קהיר, מצרים, 19 ביוני 2012. רויטרס
מאבטחים בבניין הפרלמנט המצרי שפוזר, כדי להתמודד עם ניסיונות פריצה/רויטרס

תנועות רבות שהובילו את המהפכה במצרים הודיעו היום כי לא יכירו בהודעת המועצה הצבאית העליונה בטענה שאין להחלטה כזו תוקף חוקי מבלי שנערך לפני כן משאל-עם. "המועצה הצבאית אינה עומדת מעל החוק ומעל רצון העם", הודיעה תנועת האופוזיציה "6 באפריל". "לא נסכים בשום אופן למדינה בתוך מדינה. אנו קוראים לציבור לסרב להודעה ולקחת חלק ב'עצרת המיליון' היום, כצעד מחאה ראשון נגד המועצה, וכן להתאחד מאחורי הנשיא הנבחר מורסי".

נשיא עוד אין, אבל מתחילים לדבר על ממשלה

בתנועת האחים המוסלמים ממשיכים לדבוק בטענתם כי מועמדם לנשיאות, ד"ר מוחמד מורסי, זכה בתפקיד. יאסר עלי, דובר הקמפיין של מורסי, הודה היום לציבור המצרי על שבחרו במורסי "והתנערו מכל הלחצים שהופעלו עליהם". המתאם הכללי של הקמפיין של מורסי, ד"ר אחמד עבד אל-עאטי, הוסיף ואמר כי לפי הנתונים הסופיים, גרף מורסי 52% מהקולות ואילו המועמד השני, אחמד שפיק, גרף 48%.

מודעות תעמולה של המועמדים לנשיאות מצרים, יומיים לאחר הבחירות, קהיר, 19 ביוני 2012. רויטרס
הנשיא הנבחר ימנה סגנים מכל פלגי החברה המצרית: אישה, נוצרי-קופטי, סלפי ואחד מצעירי המהפכה. כרזות המועמדים בקהיר/רויטרס

מנהלי הקמפיין של מורסי אמרו במסיבת עיתונאים מיוחדת כי הוא יכהן כנשיא "עם סמכויות מלאות" והבהירו כי "כל עימות בין הפלגים הפוליטיים לבין המועצה הצבאית לא בא בחשבון". מנהלי הקמפיין הכחישו את הדיווחים לפיהם מורסי יושבע לנשיא בכיכר תחריר והוסיפו כי בכוונתו להתפטר ממפלגת "החירות והצדק" כשייכנס לתפקיד וכך לא ייצג אף מפלגה או תנועה.

במחנהו של שפיק, איש המשטר הישן שכיהן כראש הממשלה האחרון בעידן הנשיא חוסני מובארק, ממאנים לקבל את התוצאות וממשיכים לדבוק בגרסתם, לפיה הם אלו שמובילים בספירת הקולות. אחמד סרחאן, דוברו של שפיק, אמר כי הנתונים שמציג מורסי "רחוקים מהאמת". לדבריו, "שפיק מוביל על מורסי כרגע בפער של 250-260 אלף קולות, והפער צפוי לגדול". הוא קרא לעם המצרי להתאזר בסבלנות עד לפרסום התוצאות הרשמיות "שיהיו שונות לחלוטין ממה שמציג מורסי".

חגיגות ניצחון של תומכי מוחמד מורסי בעקבות נצחונו בבחירות לנשיאות מצרים, כיכר תחריר בקהיר, 18 ביוני 2012. רויטרס
יאסר עלי, דובר הקמפיין של מורסי, הודה היום לציבור המצרי על שבחרו במורסי "והתנערו מכל הלחצים שהופעלו עליהם". חגיגות הניצחון של תומכי מורסי/רויטרס

אתמול נפוצו דיווחים לפיהם האחים המוסלמים, שטרם קיבלו אישור רשמי לזכיית מועמדם, כבר החלו במגעים להקמת ממשלה. בכיר האחים המוסלמים, עיסאם עריאן, הכחיש היום בתוקף את הדיווחים ואמר כי הקמת ממשלה נמצאת באחריות בלעדית של הנשיא הנבחר "ולא אף אחד אחר". עם זאת, דוברו של מורסי הבהיר היום כי הנשיא הנבחר ימנה סגנים מכל פלגי החברה המצרית: אישה, נוצרי-קופטי, סלפי ואחד מצעירי המהפכה.

חגיגות ניצחון של תומכי מוחמד מורסי בעקבות נצחונו בבחירות לנשיאות מצרים, כיכר תחריר בקהיר, 18 ביוני 2012. רויטרס
חגיגות ניצחון של תומכי מוחמד מורסי בעקבות נצחונו בבחירות לנשיאות מצרים, כיכר תחריר בקהיר, 18 ביוני 2012/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully