וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ עם אירן נכשל: שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם

יוסי מלמן

19.6.2012 / 0:00

מקור המעורב במגעים במוסקבה אמר לוואלה! כי "רק נס יציל את השיחות". בעוד עשרה ימים ייכנס לתוקפו חרם הנפט שהטיל המערב על אירן, שמסרבת לדרישה לעצור את העשרת האורניום

"רק נס יציל את השיחות" – כך אמר מקור דיפלומטי, שהיה מעורב בשיחות שננעלו אמש (שני) במוסקבה בין נציגי אירן לקבוצת 1+5 (ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה), סביב סוגיית הגרעין. זהו הסבב השלישי של השיחות בתוך חודשיים, אחרי שיחות שהתקיימו באיסטנבול ובבגדד.

לדברי המקור, ששוחח עם וואלה! חדשות, אירן הקשיחה ביום הראשון של השיחות את עמדותיה, ודרשה שיוסרו העיצומים שהושתו עליה, כתנאי ראשון לכל ויתור שתעשה בתחום הגרעין. במיוחד תבעו נציגי טהרן כי יבוטל חרם הנפט שהטיל עליה האיחוד האירופי, שצפוי להיכנס לתוקפו בעוד עשרה ימים, ב-1 ביולי.

נציגי המעצמות, ובמיוחד מדינות המערב, סירבו לכל הקלה בעיצומים, ודבקו בעמדה לפיה אירן חייבת ראשית להיענות ללא כל תנאי מוקדם לשלוש דרישות: הפסקת העשרת האורניום - הן ברמה של 20% והן ברמה של 3.5%; הוצאת כל מלאי האורניום המועשר ברמה של 20% - כ-150 קילוגרמים – אל מחוץ לשטחה, לרוסיה או לצרפת; והפסקת הפעילות במתקן להעשרת אורניום ליד הכפר פורדו, סמוך לעיר קום.

אחמדינג'ד: אפרוש מהחיים הפוליטיים בסוף 2013

שיחות הגרעין מול שש המעצמות לאירן שנערכו במוסקבה. רוסיה, 18 ביוני 2012. רויטרס
נציגי אירן לשיחות, מימין, מול נציגי המעצמות, היום במוסקבה/רויטרס

עם נעילת השיחות, אישר סגן שר החוץ של רוסיה כי הפער בעמדות הצדדים כמעט ולא ניתן לגישור. עם זאת, ינסה הלילה ראש המועצה לביטחון לאומי במוסקבה ללחוץ על ראש המשלחת האירנית, סעד ג'לילי, להתפשר כדי למנוע את קריסת השיחות.

כישלון השיחות מקרב את האופציה הצבאית

למחר בבוקר נקבע סבב שיחות נוסף בין ג'לילי, המזכיר הכללי של המועצה העליונה לביטחון לאומי, ושליחו האישי של המנהיג העליון חמינאי לשיחות, לבין ראש המשלחת האירופית, שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. אולם לפי שעה, אין ודאות שהשיחות כלל יחודשו. אם אכן ייכשלו, ספק אם ייקבע להן מועד חדש ורביעי, אחרי השיחות שהיו בטורקיה ובעירק. מייקל מן, דוברה של השרה אשטון, הגדיר את השיחות היום "קשות ומתוחות". מקור המקורב לג'לילי אמר כי ייתכן ש"היום הראשון של השיחות היה די והותר", אך לא פירט.

כישלון השיחות, והיעדר המשך המשא ומתן, מגבירים את המתיחות בין אירן למערב. כלכלתה של אירן תיפגע פגיעה קשה עוד יותר. מתווספים גם סיכויים למתקפה צבאית, אף שרוב הפרשנים מעריכים כי אין לכך מועד לפני הבחירות לנשיאות בארצות הברית, בעוד ארבעה חודשים וחצי. ואולם בישראל, שבעבר הביעה חשש כי המערב, ובמיוחד ארצות הברית, יתפשר כלפי הרפובליקה האיסלמית, מרוצה מהעמדה התקיפה והאחידה כלפי טהרן.

ב-1 ביולי יכנס לתוקפו חרם הנפט של האיחוד האירופי

(עדכון ראשון: 22:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully