וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי בנתב"ג: "עם כל הכאב - זרים עוזבים מרצון"

לקראת חצות ימריא המטוס הראשון הנושא עליו 123 אזרחי דרום סודן, היישר לעיר הבירה ג'ובה. שר הפנים הגיע לנתב"ג כדי לפקח על המבצע: "האינטרס של ישראל קודם לכל"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

שעות אחרונות בישראל: 123 גברים, נשים וילדים, אזרחי דרום סודן, ממתינים בשעות אלה (ראשון) בנמל התעופה בן גוריון לטיסת הגירוש שלהם מן הארץ. המטוס הראשון להעברתם ייצא לקראת חצות, ויעשה את דרכו לג'ובה, בירת המדינה הצעירה.

שר הפנים, אלי ישי, הגיע לפנות ערב לנמל התעופה בן גוריון כדי לעקוב אחר התקדמות התהליך. "עם כל הכאב, עם כל הקושי, ניתן להתרשם שחלק גדול מאזרחי דרום סודן עוזבים ברצון ובשמחה. בסופו של דבר, באופן הכי הומני שיכול להיות, נחזיר את כולם הביתה", אמר שר הפנים.

"אפשר לומר שמבצע חוזרים הביתה החל בהצלחה רבה, וזו רק ההתחלה, כי זו באמת רק קבוצה קטנה מאוד מתוך אלה שמוגדרים ברי הרחקה, דהיינו דרום סודן ומדינות נוספות, אבל המספרים הם קטנים". לדברי ישי, הבעיה העיקרית היא אזרחי אריתריאה - 35 אלף במספרם, ואזרחי צפון סודן - כ-15 אלף. "אנחנו נעשה את זה כפי שאנחנו עושים עכשיו בצורה מאוד הומנית. דיברתי עם חלק מהאנשים שעלו למטוס. חלקם אפילו הודו לנו וזה מתועד".

השר אלי ישי בנתב"ג עם הסודנים בפרויקט חוזרים הביתה לדרום סודן , יוני 2012. יותם רונן, יותם רונן
"עם כל הכאב, עם כל הקושי". אלי ישי והאזרחים המגורשים/יותם רונן, יותם רונן

ישי המשיך: "אם צריך לבחור בין האינטרס של ישראל לבין האינטרס של דרום סודן, ברור שהאינטרס של ישראל עומד לנגד עינינו. אנחנו נעשה את זה בצורה מאוד מאוד נחרצת, בניית הגדר, אכיפה, מתקני שהייה, מבנים, גם עיר אוהלים, על מנת להכניס את כל המהגרים שמסתובבים בערי השדה למתקני שהייה, ואנחנו שואפים שהם יעזבו מרצון, כי עזיבה מרצון זה טוב לכולנו". הוא ציין כי "הרבה אנשים לא הצליחו לעלות לטיסה בשל משקל כבד של הציוד". באשר להצלחת התהליך אמר ישי כי מאות אזרחים זרים יעזבו בסופו של דבר בשבועות הקרובים.

לפני ההגעה לשדה התעופה הגיעו תושבים רבים להיפרד מחבריהם שהמתינו לעלות להסעה אליו. "בשבילי הם חברים, לא זרים. בני אדם כמו כולם", סיפרה איה אלברט, שסייעה למסתננים שהגיעו לתל אביב. "היום אני עצובה מאוד כי הם הולכים". דמעות אחרונות של פרידה מילאו את עיניהם של המקומיים והשבים באותה התכנסות. "אני תמיד אשאר בקשר איתם. שום מרחק לא יפריד ביננו", הבטיחה אלברט.

השר אלי ישי בנתב"ג עם הסודנים בפרויקט חוזרים הביתה לדרום סודן , יוני 2012. יותם רונן
ייש כאלה ששמחים לחזור. אזרחי דרום סודן ושר הפנים בשדה התעופה, הערב/יותם רונן

"אני שמח על כך. התייחסו אלינו יפה ועבדתי בבית מלון. הישראלים היו טובים אליי, אבל עכשיו הזמן לחזור הביתה", אמר ג'וש, אחד האזרחים הדרום סודנים שהמתין לעזיבה. שמחתו גדולה, על אף שאשתו תעלה על טיסה רק בעוד שבועיים. "גם אני שמחה לחזור", אמרה האישה, תרזה. "יש לנו עכשיו ארץ וזה טוב בשבילנו. ההחלטה של הממשלה מקובלת עלינו".

עוד על גירוש האזרחים הזרים
הגירוש לדרום סודן: "הישראלים היו טובים אליי"
נתניהו לקראת גירוש דרום-סודנים: "נשמור על כבודם"
100 זרים נעצרו; "הם עוצרים גם חולים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully