וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו הצעת החוק שתקשה הורדת מחירי הספרים

פנחס וולף

10.6.2012 / 16:04

על פי הצעת החוק ל"הגנת הספרות והסופרים", שיזמה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, במהלך 18 חודשים מהוצאת הספר ייאסר על החנויות למכור אותו במחיר נמוך מהמחיר לצרכן

מערכת וואלה!

(עריכה: יותם בן-דוד)

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק "הגנת הספרות והסופרים" שיזמה שרת התרבות והספורט לימור לבנת (ליכוד). הצעת החוק תקשה על הורדת מחירים של הספרים בחנויות, כך שבמהלך 18 החודשים מזמן הוצאת הספר לאור ייאסר עליהן למכור את הספר במחיר שהוא נמוך מהמחיר לצרכן, למעט בתקופות הנחה מוגדרות, בהם ניתן יהיה למכור את הספרים בהנחה של עד 10% אחוזים: ימי שבוע הספר, מי"ז באלול ועד כ"ג בתשרי, ומג' בניסן ועד כ"ב בניסן. בנוסף, ייאסר על חנויות הספרים למכור את הספר בעסקאות חבילה כאלה או אחרות כדוגמת "1+1".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בימי מכירות מוגדרים יהיה ניתן למכור את הספרים בהנחה של עד 10% בלבד. שבוע הספר בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעת החוק אולי מרעה מעט עם הצרכן, אבל מיטיבה עם הסופרים – במהלך 18 החודשים הם יקבלו תמלוגים של מינימום שמונה אחוזים מהמחיר לצרכן עבור 6,000 העותקים הראשונים שיימכרו מאותו ספר, ותמלוגים של עשרה אחוזים לאחר מכן. בתום השנה וחצי של תקופת ההגנה על הסופרים, יחלו "שבע השנים הטובות" של הסופרים, ובמשך אותן שנים המוציאים לאור יאלצו לשלם להם תמלוגים של לפחות 16% על ההכנסות שספריהם הכניסו.

"ספר זה לא קוטג'"

החוק ממשיך להתערב בהתנהלות הכלכלית של חנויות הספרים, וקובע כי ייאסר עליהן להפלות או לתת עדיפות למו"לים מסוימים בהקצאת שטחי תצוגה או במיקום שטחי התצוגה. "כיוון שמדובר בחוק שמטרתו לתקן כשל שוק חמור שנוצר בענף הספרים על רקע המבנה הייחודי שלו, מציע משרד התרבות לחוקק את החוק כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, שבמהלכן תיבחן יעילותו בהתבסס על נתונים שייאספו בפרק הזמן הזה", נמסר מלשכת לבנת.

"אני מאמינה שהחוק יבטיח שהציבור הישראלי יוכל להמשיך ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת", אמרה לבנת. "זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית. המצב היום בלתי נסבל וגרם לזילות של הספרים שמחירם נמוך היום ממחיר ההדפסה שלהם. זהו מצב לא נורמלי ולא הגיוני. חייבים לעשות הבחנה בין ספרים שהם מוצר תרבותי לבין מוצרי צריכה אחרים. ספר זה לא קוטג'. בענף הספרים קיימים היום כשלים חמורים שפוגעים גם בציבור הקוראים שהמגוון הספרותי שלהם הצטמצם וגם בסופרים שמתקשים להתקיים מיצירתם. אנו מאמינים שהחוק יסייע לעצור את התהליך הרע שעובר על ענף הספרים בישראל".

מנגד, השר מיכאל איתן (ליכוד), המתנגד להצעת החוק שאושרה, התייחס לנושא הבוקר בישיבת הממשלה ואמר כי "מדברים כאן בזכות הוצאות הספרים והמו"לים, אך הקוראים יצטרכו לשלם יותר כסף. אני לא מתנגד להגן על הספרות או הסופרים, אך היא לא הייתה לעבור בכיס של הצרכנים. אני בעד שוק חופשי עם רגולציה".

עוד באותו נושא:
חוק הסופרים חוזר להצבעה - ראש הממשלה תומך
ירון סדן: "הרשתות דורסות את הוצאות הספרים והסופרים"
"למרות העלייה במכירות הספרים, רווחי המו"לים צנחו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully