וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספר 2" באל-קאעדה ככל הנראה חוסל בפקיסטן

5.6.2012 / 11:15

גורמי מודיעין בפקיסטן אישרו כי אבו יאיא א-ליבי, כימאי וכוהן דת מלוב ששימש אסטרטג מוביל בארגון, נהרג בתקיפה ממל"ט אמריקאי - אך פעילים באזור מכחישים: "ארה"ב משקרת"

ארצות הברית ממשיכה במלחמתה למיגור אל-קאעדה: אחרי חיסול מייסד הארגון אוסמה בן לאדן בשנה שעברה, ועוד שורת הישגים מאז - בהם חיסול מנהיג הארגון בחצי האי ערב, אנוואר אל-אוולקי, ובכיר נוסף שפעל בתימן, פאהד אל-קוסו - מונחתת על הארגון מכה כואבת נוספת, עם ההתנקשות הלילה (שלישי) באבו יאיא א-ליבי, אחד האסטרטגים הבכירים של הארגון, הנחשב על ידי רבים לדמות השנייה בבכירותה בהיררכיה הארגונית, אחרי המנהיג הנוכחי, איימן א-זוואהירי.

גורמי מודיעין בפקיסטן אישרו לרויטרס כי א-ליבי נפגע, וככל הנראה נהרג, בתקיפה ממל"ט אמריקאי בצפון-מערב המדינה, בחבל צפון ווזיריסטן הסמוך לגבול אפגניסטן שבו מרוכזת פעילות אל-קאעדה והטליבן בפקיסטני. אם יתקבל אישור לחיסול - תהיה זו המכה הקשה ביותר לאל-קאעדה מאז חיסולו של בן לאדן עצמו במאי 2012.

בתקיפה הלילה, לפי הדיווחים, נהרגו לפחות 15 בני אדם, בהם שבעה "לוחמים זרים". גורמים בצבא ארה"ב אישרו כי יעד התקיפה אכן היה א-ליבי - כוהן דת בן 49, במוצאו מלוב, ששמו האמיתי מוחמד חסן קאיד. הוא בעל תואר בכימיה, וכבר שרד בעבר בהצלחה נסיונות חיסול דומים. בין היתר התפרסם בזכות בריחתו הנועזת מכלא אמריקאי באפגניסטן ב-2005. הוא הופיע בשנים האחרונות מספר פעמים בסרטוני וידאו של הארגון, ונחשב לאחת הדמויות הבולטות בשורותיו. לטענת חוקר הטרור ג'ארט בראכמן, שכתב מספר ספרים בנושא הג'יהאד העולמי, א-ליבי הכריזמטי תרם רבות להפיכת אל-קאעדה ל"מגניב" עבור הדור הצעיר בעולם המוסלמי.

מל"ט תקיפה מסוג MQ-9 "פרדטור" ("טורף") של צבא ארה"ב. AP
לפחות 30 הארוגים בשלוש תקיפות מאז שבת. מל"ט ה"פרדטור", האחראי לתקיפות בפקיסטן/AP

"יירטנו היום כמה שיחות טלפון בין פעילים באזור, והם דיברו על 'מותו של השייח'", סיפר לרויטרס גורם מודיעין פקיסטני. "הם לא ציינו שם, אבל מבירור עם מקורותינו, נראה שהם מתכוונים לא-ליבי". מנגד, גורם המקורב ללוחמים הזרים באזור טען כי הטענות שקריות: "הוא לא נהרג. זו לא הפעם הראשונה שטוענים שהוא חוסל. האמריקאים מפסידים במלחמה, אז הם ממציאים שקרים". בירור ודאי של הסוגייה עשוי לארוך עוד שבועות, שכן הגישה לאוזר הנשלט בידי הטליבן כמעט בלתי אפשרית, ופעילים שנהרגים בלחימה לרוב נקברים בחיפזון במטרה להסתיר את זהותם.

מכל מקום, אם יתברר שאכן מדובר בהתנקשות מוצלחת, הדבר יחזק את הטיעון האמריקאי בזכות המשך התקפות המל"טים בפקיסטן - אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות בינה לממשלת פקיסטן, המתנגדת להן בחריפות בשל הנזק הסביבתי הרב שהן גורמות. לפי הדיווחים מפקיסטן, מאז שבת האחרונה נהרגו באזור ווזיריסטן לפחות 30 בני אדם בלפחות שלוש תקיפות שונות של מל"טים.

לקריאה נוספת:
בחודש שעבר: חוסל בכיר אל-קאעדה בתימן
האו"ם: אל-קאעדה אחראי לפיגועי התופת בדמשק
שוב "תחתוני נפץ": המהנדס אל-עסירי ניסה להכות בשלישית
מצוד של שנתיים: כך חיסלו האמריקנים את אל-אוולקי
שנה ללא בן לאדן: אל-קאעדה נחלש, הקרדיט לאובמה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully