וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הערכות במערב: אירן בונה בחשאי עוד מתקן העשרה"

יוסי מלמן

4.6.2012 / 22:00

ראש המכון למדע וביטחון לאומי בוושינגטון, הנחשב לכזה הניזון מגופי ביון בארה"ב ובישראל, פרסם הערב הערכה כי מתקן נוסף קיים - אך לא ידע להצביע על מיקומו או על מצבו

בקרב גופי המודיעין של מדינות המערב גובר החשד שאירן בונה בחשאי מתקן העשרה שלישי במספר – כך עולה מהערכת מצב שפרסם הערב (שני) המכון למדע וביטחון לאומי בוושינגטון. בהערכת המצב, עליה חתום ראש המכון, דיוויד אולברייט, וחוקרת אחרת במכון, אנדריאה סטריקר, לא מצוין היכן ממוקם המתקן. אולברייט נחשב למי שניזון ממידע שמגיע אליו מקהילות הביון במערב, ובראשן ככל הנראה ארצות הברית וישראל. אולברייט אף נחשב ככזה המשמש צינור להעברת מסרים ומידע מצד גורמי הביון על תכנית הגרעין האירנית, כך שיתפרסמו ברבים.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
אירן בונה עוד מתקן בחשאי? אתר ההעשרה בפורדו/רויטרס

החוקרים לא מספקים מידע שיכול לאשש את החשד, אך מדגישים כי אפשרות זו עומדת על הפרק לאור התנהלותה של אירן בעבר, והתבטאויות של בכירים בתכנית הגרעין שלה. על פי המוכר כיום, לאירן שני אתרים להעשרת אורניום: האחד, גדול יותר, בנתנז, בו מעשירה אירן אורניום לדרגה של 3.5%, ולרמה של כ-20%. האתר השני ממוקם בפורדו, ליד העיר קום, בו התחילו האירנים להעשיר באחרונה אורניום לרמה של כ-20%.

גם את האתר בפורדו אירן הסתירה בעבר

הערכת המצב של החוקרים מתבססת על דברים שאמר ב-2010 שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, שעמד בעבר גם בראש סוכנות האנרגיה האטומית של טהרן, לפיהם אירן החלה לבדוק אתרים להקמת עשרה מתקנים חדשים להעשרת אורניום. על פי דבריו, הבנייה של אתרים אלה הייתה אמורה להתחיל במרץ 2011. יורשו בראשות הסוכנות לאנרגיה האטומית, פרידון עבאסי דוואני, אמר באמצע 2011 כי הבנייה כנראה תתעכב בשנתיים. ואולם, הדו"ח של אולברייט שואל – מה המצב של תכניות הבנייה הללו באירן? האם עדיין לא החלו לבנותן, או אולי שינתה אירן את דעתה והחלה לבנות את המתקן השלישי להעשרה?

יודגש כי בכמה מקרים בעבר, החלה אירן לבנות בחשאי אתרים, מבלי שדיווחה על כך לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כמתחייב. כך היה גם באתר בפורדו, וכך היה גם באתרים שהיו קשורים לייצור צנטריפוגות. אתרים אלה נחשפו רק בעקבות מידע מודיעיני ודרישה של סבא"א לאפשר לפקחיה לבקר, ואכן, מאז, האתרים הללו ונוספים נמצאים בפיקוח, אם כי אירן מערימה קשיים על ביקורי הפקחים. מסקנתו של אולברייט היא כי סבא"א והקהילה הבינלאומית צריכות לתבוע מאירן לנהוג ביתר שקיפות, אולם נראה כי קביעה זו לא תתקבל על ידי טהרן. בעוד כשבועיים אמור להיפתח במוסקבה סבב שיחות שלישי בין אירן לבין ששת המעצמות, אך מרבית המומחים והפרשנים מעריכים כי הסיכויים להשגת הסכם אינם גדולים.

עם זאת, ראש סבא"א, יוקיה אמנו, נשמע היום עדיין אופטימי בסיכוי להגיע להבנות עם טהרן. במסיבת עיתונאים התייחס אמנו גם לצילומי לווין המתייחסים לפעילות חשודה המתבצעת במתקן הצבאי בפרצ'ין, לרבות הריסת מבנים, והבהיר כי הוא דורש שיורשה לפקחיו להיכנס למתקן, בו נחשד כי אירן מבצעת ניסויים בקבוצת הנשק בתכנית הגרעין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully