וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכו של שפיק לנשיאות עוברת בגזר הדין של מובארק

ניר יהב

1.6.2012 / 15:45

מצרים נותרה עם 2 מועמדי ברירת מחדל שבקושי חצי מהעם תומך בהם - וכעת הם שקועים בחיזור אחר המועמדים המפסידים. דווקא עונש כבד לנשיא המודח עשוי להכשיר את בן חסותו לשעבר

לפני כשבועיים וחצי נרשמה היסטוריה במצרים: לראשונה בתולדותיה - ויש שיגידו בתולדות העולם הערבי - נערך עימות טלוויזיוני ראשון בין שני מתמודדים על הבחירות לנשיאות. בעימות הראשון מסוגו, שזכה לנתוני רייטינג גבוהים מאד וארך שעות ארוכות, הצליפו זה בזה מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא והאיסלמיסט המתון עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, שנחשבו באותו זמן לשני המועמדים הבולטים במרוץ לנשיאות. הם עקצו זה את זה בלי סוף, הרימו את קולם, רבו, התווכחו, ותקפו איש את רעהו.

דריכות במצרים: גזר הדין של מובארק - בשבת

שלט תעמולה של המועמד לנשיאות מצרים מוחמד מורסי לקראת הסיבוב השני בבחירות, על רקע הפירמידות, מאי 2012. רויטרס
שלט תעמולה של מורסי, השבוע על רקע אחת הפירמידות בגיזה/רויטרס

רבים מאזרחי מצרים ראו בעימות הזדמנות לקבל החלטה סופית, למי להצביע בבחירות. לו היה נערך במדינה למודת עימותים פוליטיים, כמו רבות מהמדינות בעולם המערבי, היה העימות ודאי מצליח להעלות את קרנו של אחד מהם בציבור הרחב. אלא שבמצרים, שם אין מסורת כזו, הוביל העימות לתוצאה ההפוכה: האזרחים חשו גועל כלפי מה שראו בטלוויזיה. הם לא אהבו את מה ששמעו - ובסופו של דבר החליטו לפנות למועמדים אחרים. תושב קהיר היטיב לתאר זאת השבוע באופן ציורי, בשיחה אם וואלה! חדשות: "העימות היה לא יותר משבירת עצמות הדדית".

הסוף ידוע: אבו אל-פותוח ומוסא חטפו מהלומה קשה ביום הבחירות והגיעו למקומות הרביעי והחמישי, בהתאמה. במטותיהם דווח על תדהמה והלם, בעוד שבמטות של מוחמד מורסי ואחמד שפיק שני המועמדים שנמנעו מעימותים פוליטיים מעל מסכי הטלוויזיה, ובסופו של דבר עלו לסיבוב השני - נרשמה שמחה אדירה. "נשבינו בקונספציה", מודה אזרח מצרי בשיחה עם וואלה! חדשות. "היינו בטוחים כל הזמן שמוסא ואבו אל-פותוח יגיעו למקומות הראשונים, אך התעלמנו כל הזמן מחלקים גדולים בציבור המצרי, שגם הקולות שלהם שווי-ערך לקולות שלנו".

שלט תעמולה של המועמד לנשיאות מצרים אחמד שפיק לקראת הסיבוב השני בבחירות, על רקע הפירמידות, מאי 2012. רויטרס
גם לשפיק יש תומכים בין הפירמידות/רויטרס

לדבריו, כלי התקשורת התייחסו אך ורק ל"צעירי המהפכה" ושכחו מכל עשרות המיליונים שלא נכחו שם: "שכחנו את הנוצרים הקופטים, את בני משפחות הצבא, את פשוטי העם, את אנשי העסקים, את המובטלים. כל אלה נפגעו קשה במהלך השנה האחרונה. לכן, אין פלא שרבים מהם תמכו למשל באחמד שפיק. כולם התמקדו רק במובילי המהפכה, ושכחו ממתנגדי המהפכה. הרי הקול שלהם שווה-ערך לכל אחד אחר במדינה".

אגב, מורסי ושפיק למדו היטב מהניסיון המר של מוסא ואבו אל-פותוח: השבוע דווח כי למרות הפצרותיו ובקשותיו של שר ההסברה בכבודו ובעצמו, סירבו השניים בתוקף לקיים עימות טלוויזיוני ביניהם לקראת הסיבוב השני.

האזרחים בין הפטיש לסדן

כעת, שבועיים לפני הסיבוב השני שייערך ב-16-17 ביוני, מגיע שלב החיזורים. שפיק ומורסי מנסים לחזר גם אחרי המועמדים שהפסידו, כדי לנסות לזכות בתמיכתם ובתמיכת תומכיהם. במרכז ההתחנפויות, אף יותר ממוסא ומאבו אל-פותוח, נמצא חמדין סבאחי, איש השמאל הנאצריסט שהפתיע במקום השלישי עם למעלה מ-20% מהקולות בסיבוב הראשון.

גם הציבור המצרי, כמובן, מחוזר במרץ. שפיק - שכיהן כראש ממשלה במשטרו של מובארק - נשמע השבוע נחרץ מאי פעם בדבריו נגד המשטר המושחת של הנשיא המודח, ובזכות המהפכה. מנגד, מורסי - שעמדותיו הדתיות מבהילות חלקים רבים בציבור המצרי - מנסה להרגיע את החילונים, ונשמע לפתע כמו מנהיג תנועת זכויות אדם כשהבטיח להגן על זכויות המיעוטים, לאפשר לנשים "ללבוש מה שהן רוצות" ולהעניק חופש ביטוי מלא לכלי התקשורת.

הציבור המצרי נמצא כעת בדילמה קשה ביותר: הרי חלקם נרחבים ממנו אינם רוצים לא בשפיק ולא במורסי - שבסופו של דבר, שניהם יחד קיבלו בקושי חצי מהקולות בסיבוב הראשון. מצד אחד, שפיק הוא האיש המזוהה יותר מכל עם משטרו של מובארק, והצבעה עבורו תהווה עבור רבים חזרה אחורה לעידן שלפני המהפכה. מצד שני מורסי, איש האחים המוסלמים, שאמר פעמים רבות בעבר כי הוא מעוניין במדינת הלכה איסלמית לכל דבר.

שלטי תעמולה של חמדין סבאחי, מועמד לנשיאות מצרים, מאי 2012. AP Photo/Khalil Hamra, רויטרס
קהיר עדיין זרועה בכרזות תעמולה של חמדין סבאחי, השלישי בסיבוב הראשון. כעת, ייאלצו תומכיו לסתום את האף ולהצביע לשפיק/רויטרס, AP Photo/Khalil Hamra

מה יעשה, אם כן, אותו צעיר חילוני שהפגין לפני שנה בכיכר תחריר? מה יעשו אנשי העסקים? למי יצביעו אנשי השכבה הגבוהה שמאסו במשטר הישן? סבאחי, שהודעת תמיכה שלו במי מהמועמדים עשויה להתברר כלשון מאזניים, אמר השבוע כי הוא מבין ללבם של האזרחים המצרים "שנמצאים בין הפטיש לסדן". הוא אף הודה כי לו היה רץ במשותף עם אבו אל-פותוח, הם היו מנצחים ולא היה צורך בסיבוב שני. "למדנו את הלקח שלנו", הוסיף בגילוי-לב.

"אסור שהאחים המוסלמים ישתלטו על המדינה"

תושב קהיר שהצביע בבחירות לפרלמנט עבור האחים המוסלמים, הסביר השבוע לוואלה! חדשות מדוע ייתן את קולו דווקא לאחמד שפיק: "לא רציתי את שניהם, אבל אני לא רוצה שהאחים המוסלמים ישתלטו לי על המדינה. אין לי בעיה עם מורסי באופן אישי, אלא עם תנועתו. אני לא רוצה שהאחים המוסלמים יהפכו להיות כמו 'המפלגה הלאומית' של מובארק ששולטת במשך שנים. את שפיק נצליח להחליף אחרי ארבע שנות כהונה במישהו אחר. האחים המוסלמים יעשו הכול כדי להישאר בשלטון עוד שנים ארוכות. מכך אנו חוששים".

במצרים מסרבים אמנם להתנבא מי יזכה בסיבוב השני, אך יש מי שמעריכים כי את הכף יכריעו בסופו של דבר מצביעיו של סבאחי - שרובם, ככל הנראה, יצביעו בסיבוב השני עבור שפיק. הם אמנם יסתמו את אפם וייטלו גלולה נגד בחילה, אך לא תהיה להם ברירה אחרת. סבאחי הוא אדם חילוני וליברלי, ומי שהצביע עבורו פוחד פחד מוות ממדינה דתית. על כן, ניתן להעריך כי אנשי העסקים, משפחות אנשי הצבא, משפחות השוטרים, האזרחים הקופטים ואנשי השכבה העליונה יצביעו בעד שפיק. גם אלו שהצביעו עבור עמרו מוסא (11% מהקולות) צפויים לתת לו את קולם.

הפגנה נגד תוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, כיכר תחריר, קהיר בירת מצרים, 30 במאי 2012. רויטרס
"גנבו לנו את המהפכה". בכיכר תחריר בקהיר שוב חזרו להפגין השבוע, הפעם נגד שני המועמדים שעלו לסיבוב השני/רויטרס

כל זה לא אומר, בשום פנים ואופן, ששפיק צפוי לצעוד אל הניצחון בקלות - שכן צריך לקחת בחשבון שרבים מתומכיו של אבו אל-פותוח - כמעט 18% ממצביעי הסיבוב הראשון - הם אנשים דתיים שיצביעו עבור מורסי. כמו כן, אסור לשכוח שהאחים המוסלמים ידועים בעבודת השטח המעולה שלהם, ואפשר להעריך שפשוטי העם הכפריים יתנו למועמדם את קולם באופן אוטומטי - גמול על מלאכת הצדקה היומיומית וארוכת השנים של התנועה בקרבם. או כפי שהסביר השבוע בפשטות אזרח מצרי לוואלה! חדשות: "רבים מצביעים אוטומטית לאחים המוסלמים, בלי קשר למועמד שעומד בראשם".

אירוניה מצרית

בסופו של דבר, בתוך הסבך הפוליטי הזה - ובמצרים כבר למדנו שאסור להתנבא - נדמה כי האדם שיותר מכל יקבע את זהות הנשיא הבא כלל אינו פוליטיקאי: זהו אחמד פהמי רפעת. מעטים מחוץ למצרים מכירים את השם, אך במצרים כולם יודעים במי מדובר: זהו השופט במשפטו של הנשיא המודח חוסני מובארק, ומחר (שבת) הוא ימסור את הכרעת הדין שלו, בעיתוי מושלם, בין שני סיבובי הבחירות.

פרשנים פוליטיים במצרים משוכנעים שפסק הדין של רפעת עשוי לקבוע את גורלו של שפיק בסיבוב השני בבחירות. הטיעון שלהם פשוט והגיוני: אם בית המשפט יטיל עונש כבד על מובארק (וגם על בניו, עלא וגמאל, על שר הפנים לשעבר חביב עאדלי ועל שישה מבכירי משרדו) - הסיכוי של שפיק להיבחר יגדל.

נשיא מצרים המודח חוסני מובארק מובל לבית המשפט על מיטת בית חולים, ספטמבר 2011. AP
עונש קשה ייתן תחושה ש"המהפכה הושלמה". מובארק מובל לאחד הדיונים במשפטו/AP

החישוב הוא כזה: הפרשנים המצרים מעריכים כי הציבור המצרי יוכל לחיות בשלום עם שפיק כנשיא (ואף יסכים להצביע עבורו) אם בית המשפט יטיל עונש כבד על מובארק (ובניו) ובכך יעניק להם תחושה ש"המהפכה הושלמה". אך אם יקל בעונשו של מובארק - או אף יזכה אותו - ההערכה היא שברחבי המדינה יפרצו בן-לילה הפגנות-ענק ועימותים בין מפגינים זועמים לבין כוחות הביטחון. רבות ממשפחות האזרחים המצרים שנהרגו במהלך ההתקוממות לפני יותר משנה גם כועסות על שפיק על כך שהציע לא להעמיד את מובארק לדין בשל עברו הצבאי המפואר. על כן, כל הכרעת דין שלא תספק אותן תתורגם מיידית לנקמה פוליטית בשפיק.

עד לפני שנה וקצת, היו שפיק ומובארק מיודדים מאוד. שפיק כיהן כראש הממשלה האחרון בעידן מובארק, ונחשב לאחד ממקורביו של הנשיא המודח. כמה אירוני, שמי שרק לפני כמה חודשים ביקש שלא להעמיד לדין את חברו ופטרונו, מתפלל כעת יותר מכל שהשופט יטיל עליו עונש קשה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

מצרים בין סיבובי הבחירות - לקריאה נוספת:
אחרי 10 חודשי משפט: גזר הדין של מובארק - בשבת
תוצאות הסיבוב הראשון הרשמיות: מורסי 25.5%; שפיק 24.8%
הלם במצרים מתוצאות הבחירות: "גניבת המהפכה"
המצרים בדילמה: משטר דתי או חזרה לימי מובארק
מחאה במצרים: מפגינים הציתו מטהו של שפיק בקהיר
שפיק: אין בעיה בממשלה בראשות האחים המוסלמים
"כלוב הזהב" של מובארק: בריכה, ג'קוזי וחדר כושר

שלט תעמולה של אחמד שפיק, מועמד לנשיאות מצרים, קהיר, 25 במאי 2012. רויטרס
"את שפיק נצליח להחליף אחרי ארבע שנות כהונה במישהו אחר. האחים המוסלמים יעשו הכול כדי להישאר בשלטון עוד שנים ארוכות". כרזה של שפיק, השבוע בקהיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully