וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ממשל: "הווירוס החדש הופץ על ידי ארה"ב"

הגורמים מסרו ל-NBC כי לנוכח תחכומו הרב, FLAME יכול להיות רק תוצר של סוכנות NSA האמריקאית. דיווחים: הווירוס חדר למחשבי "גורמים בכירים" באירן וגרם ל"אובדן מידע ניכר"

הזרוע הארוכה של מי? עדיין לא ברור מי עומד מאחורי הווירוס FLAME, שתקף בשבועות האחרונים מחשבים ברחבי העולם ובייחוד באירן, אולם ההשערות הולכות ומתרבות. בעוד גורמים באירן ממשיכים להאשים את ישראל, טענו הלילה (רביעי) גורמי ממשל בוושינגטון ומומחי אבטחת מחשבים בארצות הברית כי להערכתם, מקור הווירוס הוא דווקא ארה"ב - היות שהוא נושא חותמת ברורה של "הסוכנות לביטחון לאומי" (NSA), ארגון הביון האמריקאי המתמחה באמצעים טכנולוגיים, בהאזנות ובמרחב המקוון.

"זה היה אנחנו", אמר גורם רשמי בממשל לרשת NBC. הוא אמנם הודה כי אין לו מידע ודאי בנושא, אולם הבהיר כי הווירוס - שכבר הוכתר בתואר "המתוחכם ביותר אי פעם" - הוא מורכב מכדי להיות תוצר של כל מדינה אחרת. מומחי אבטחה נוספים הסבירו ל-NBC כי הוויורס החדש - שלפי כל הפרסומים עד כה, מתמקד רק באיסוף מודיעין ולא גורם נזק ממשי, כפי שעשה הווירוס "סטוקסנט" שחיבל בתוכנית הגרעין האירנית לפני כשנתיים - בונה "מושבה" במחשבים הנגועים, ומעניק להאקרים המפעילים אותו שליטה על כל המידע המאוחסן בהם או עובר דרכם.

מנגד, גורמים אירניים ממשיכים להאשים את ישראל בהפצת הווירוס. כך למשל, קרמאן נפליאן, בכיר בסוכנות האירנית להגנה במרחב המקוון ("מאהר"), אמר אמש ל"ניו יורק טיימס" כי בקוד ההצפנה של הווירוס "יש דפוס שאנחנו רואים רק בקודים שיוצאים מישראל. למרבה הצער, הישראלים מאוד חזקים בתחום טכנולוגיית המידע".

האו"ם: "הווירוס המתוחכם ביותר שאי פעם תקף"

בתוך כך, ביממה האחרונה הופיעו מספר דיווחים, בין היתר ב"ניו יורק טיימס" וגם ב"טלגרף" הבריטי, לפיו הווירוס חדר גם למחשבים של "גורמי ממשל בכירים" באירן, ואף גרם שם ל"אובדן מידע מאסיבי". עם זאת, הדיווחים הללו מיוחסים לכאורה להודעה שהופיעה כבר שלשום באתר האינטרנט של מכון "מאהר" האירני. בהודעה המקורית לא מצוין עניין ה"גורמים הבכירים", ולא ברור על מה מבוססים הפרסומים. ייתכן, עם זאת, שהדיווח מבוסס על מידע שקיבל ה"טיימס" באופן לא רשמי מנפליאן, הבכיר בסוכנות הסייבר האירנית, מבלי לייחס אותו אליו.

יש לציין, עם זאת, כי בהודעה של המכון האירני, בה נטען כי FLAME מוכר כבר חודשים ונערך אודותיו "מחקר מקיף", דווקא כן צוין כי ייתכן שהוא אכן גרם ל"אובדן מידע". כאמור, לפי הדיווחים עד כה, המבוססים על המידע שמסרה חברת אבטחת המחשבים "קספרסקי" שחשפה אותו, מדובר בווירוס למטרות ריגול בלבד, שאינו גורם נזקים או מוחק קבצים - אולם בהחלט אין לפסול את האפשרות שהוא כולל גם "שכבה" נוספת המתמקדת במחיקת מידע, שטרם נחשפה.

בתוך כך, גם בסוכנות האו"ם לרגולציה במרחב המקוון מסרו אמש הודעה רשמית בנוגע לוויורוס החדש, ואישרו כי אכן מדובר ב"מדובר ב"ווירוס רב העוצמה והמתוחכם ביותר שאי פעם תקף מדינה כלשהי". לפי הודעתו של מרקו אוביסיו, העומד בראש סוכנות הטלקומוניקציה של האו"ם, היושבת בז'נבה, "זו האזהרה החמורה ביותר שאי פעם פרסמנו".

גם גורמים מקצועיים ממשיכים להתרשם מתחכומו של הווירוס. כך למשל, קרלה קוקס, אנליסטית בחברת אבטחת המחשבים "Symantec", אמרה ל"טלגרף" כי הוא תקף פרטים שונים באופן ממוקד. "הצורה שזה התפתח אינה דומר לשום דבר שאי פעם ראינו", אמרה. "זה פשוט עצום. זה כמו להשתמש בנשק גרעיני לפצח אגוז".

בהכנת הידיעה השתתפו דניס ויטצ'בסקי ומשה-חי הגיגת

עוד בנושא:
אירן: "מתקפת-הסייבר של משטר לא לגיטימי תיכשל"
השר יעלון: "הווירוס - אמצעי סביר לפגוע באירן"
פרשנות: איזו מדינה עומדת מאחורי הווירוס המתוחכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully