וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעוד אנאן ואסד נועדים, הצבא שוב מפגיז את חולה

ניר יהב

29.5.2012 / 13:08

שליח האו"ם בניסיון אחרון לייצב את המצב בסוריה - על רקע פרסום עדויות זוועה של תושבים בחולה שצפו בכל יקיריהם מוצאים להורג. במאי קולנוע נהרג בזמן שתיעד את ההרג בחומס

ניסיון אחרון בהחלט להציל את "הפסקת האש" המקרטעת בסוריה: שליח האו"ם והליגה הערבית, מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן, נועד הבוקר (שלישי) בדמשק עם הנשיא בשאר אסד. לא נמסרו לפי שעה פרטים נוספים על הפגישה. אנאן, על פי הודעה שמסר דוברו, צפוי למסור הצהרה לתקשורת היום ב-17:00.

אתמול, בהגיעו לדמשק, אמר אנאן כי הוא מצפה לשיחה "רצינית וכנה" עם הנשיא, והוסיף כי הוא "מזועזע עמוקות" ממעשי הטבח האחרונים במדינה, ובהם הרג של למעלה מ-100 בני אדם ביום שישי האחרון בעיירה חולה הסמוכה לעיר חומס, בהפגזה של צבא סוריה ופשיטות של חיילים בתוך העיר. אמש נועד אנאן עם שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, שטען כי "הצגנו לו את האמת" לגבי האירועים בחולה.

פגישה בין שליח האו"ם קופי אנאן לנשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 28 במאי 2012. רויטרס
אנאן ואסד נועדים, היום בדמשק/רויטרס

בינתיים, בעוד אסד ואנאן נועדים, דיווחה היום בצהריים רשת "אל-ג'זירה", מפי פעילי אופוזיציה, כי צבא סוריה חזר להפגיז את חולה ומכתר אותה. על פי הדיווח, עד כה נהרגו במהלך היום מאש כוחות הביטחון הסורים 32 בני אדם ברחבי המדינה - רובם בערים חלב, חומס ודרעא.

האו"ם: רוב ההרוגים בחולה הוצאו להורג על ידי בריוני אסד

בעולם עדיין נסערים מהטבח בחולה, שמניין ההרוגים בו הועמד היום על 116. דובר האו"ם לענייני זכויות אדם, רוברט קולוויל, מסר היום בתדרוך לעיתונאים בז'נבה כי על פי הנתונים שבידי משקיפי האו"ם שסיירו במקום הטבח, רק כ-20 מההרוגים מתו כתוצאה מהפגזת הצבא, ואילו רוב הנותרים הוצאו להורג בנשק קל ובאופן שיטתי על ידי אנשי ה"שביחה", המיליציה האזרחית הנאמנה לנשיא אסד, בשתי פעולות עיקריות בכפר טלדו הסמוך לעיירה. הוא הוסיף כי לפחות 34 נשים ו-49 ילדים נמנו בין ההרוגים באירוע, אותו כינה "טבח מחריד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
משקיפי האו"ם מתקבלים בחולה שבסוריה בעקבות הטבח בעיר, 26 במאי 2012. רויטרס
"פתחתי את הדלת וראיתי גופות... לא יכולתי להבדיל בין ילדיי לאחיי". תושבים בחומס מציגים את גופות הרוגי הטבח למשקיפי האו"ם, בסוף השבוע/רויטרס

אמש התפרסמו עדויות קשות נוספות מהטבח, מפי ניצולים שהתראיינו ל-BBC, המאששות את נתוני האו"ם. כמה מהם סיפרו, בין היתר, כי נאלצו להעמיד פני מתים כדי לחמוק מ"ווידוא הריגה" של כוחות ה"שביחה", המיליציה האזרחית הנאמנה לנשיא, שלטענתם הוציאה לפועל את הטבח. "היינו בתוך הבית, והם נכנסו, החיילים ואנשי ה'שביחה', עם קלצ'ניקובים ורובים אוטומטיים", סיפרה אישה שניצלה מהטבח, ראשה עבד אל-ראזק. "הם לקחו אותנו לחדר, היכו את אבי בראשו עם קת רובה ואז ירו לו ישר בסנטר". לדבריה, מתוך 20 בני הבית, רק ארבעה שרדו בחיים.

תושב אחר בעיירה, שביקש לא להזדהות בשמו, סיפר כי התחבא בעליית הגג בזמן שלקחו את כל בני משפחתו מהבית ורצחו את כולם. "פתחתי את הדלת וראיתי גופות", תיאר את המראה שנגלה לנגד עיניו כשיצא ממחבואו. "לא יכולתי להבדיל בין ילדיי לאחיי. זה היה בלתי ניתן לתיאור. איבדתי את שלושת ילדיי".

הבמאי שב מארה"ב לחומס כדי לתעד - ומצא שם את מותו

בתוך כך, רשתות טלוויזיה ערביות ואתרים של האופוזיציה הסורית מדווחים היום כי במאי קולנוע סורי צעיר בשם באסל שחאדה נהרג אתמול בעיר חומס, אליה עבר לפני כחודשיים כדי לתעד במצלמתו את המתרחש שם. חבריו של שחאדה סיפרו כי צלפים של צבא סוריה ירו בו למוות בשכונת ספסאפה בעיר, ועמו נהרגו שלושה פעילי אופוזיציה מהעיר. ברשת פורסם סרטון בו נראית גופתו (זהירות - קשה לצפייה).

שחאדה, לפי הדיווחים אודותיו, נעצר ב-14 ביולי בשנה שעברה לאחר שהשתתף בהפגנה של אנשי תרבות ואינטלקטואלים סורים נגד השלטון. חודש לאחר מכן קיבל איומים על חייו ועל חיי משפחתו ונאלץ לעזוב לארה"ב. אולם הוא החליט בתוך זמן קצר לשוב לסוריה, ועם שובו החל לצלם סרטים דוקומנטריים ברחבי המדינה.

הרס בעקבות הפגזות צבא סוריה בעיר חומס, אפריל 2012. רויטרס
"הוא החליט להישאר בחומס, ולצלם שם סרטים". הריסות בעיר, החודש/רויטרס

"במהלך ההתקוממות צילם שחאדה סרטים דוקומנטריים על מה שקורה בשטח", דווח ברשת "אל-ערבייה". "הוא החליט להישאר בחומס, ולצלם שם סרטים". עוד דווח כי מאז הגיעו לחומס, הוא החל בהכשרת פעילי אופוזיציה בצילום וידאו, כדי שיוכלו לתעד את האירועים.

סרט שצילם באסל שחאדה: חלוקת מזון לפליטים סורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully