וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון אסד מתנער מהטבח: "רצח ילדים - לא סימן ההיכר שלנו"

ניר יהב ורויטרס

27.5.2012 / 14:03

לאחר שנהרגו בעיירה חולה כמאה בני אדם, בטבח שביצעו כוחות אסד, התחדשה התקיפה במקום. קריאה לליגה הערבית לקיים דיון דחוף בנושא. דיווח: "ארה"ב מגבשת תכנית להדחת אסד"

על רקע הביקורת החריפה ברחבי העולם לטבח האכזרי שביצעו כוחותיו של נשיא סוריה, בשאר אסד, בעיר חולה שבמחוז חומס שלשום, הבוקר (ראשון) דווח כי צבא סוריה חידש את מתקפתו על העיר. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה "אל-ערבייה", מפי גורמי אופוזיציה, הצבא תקף בעיקר את שכונת נאסרה שבעיר והצית שם בתים. טרם דווח על נפגעים. במהלך הטבח שאירע בעיר שלשום נהרגו לפחות מאה בני אדם, בהם 32 ילדים.

בתוך כך, השלטונות בסוריה דחו היום בצהריים כל אחריות לביצוע הטבח בעיירה חולה וטענו כי האופן שבו בוצע אינו תואם את דרך הפעולה של הצבא הסורי. "נשים, ילדים וקשישים נורו למוות – זהו לא סימן ההיכר של הצבא הסורי", אמר דובר משרד החוץ הסורי לכתבים בדמשק. לדבריו, טרוריסטים הם שביצעו את הטבח, "אנחנו לחלוטין מכחישים כל אחריות אליו". כמו כן הודיע הדובר כי השלטון הסורי הקים צוות חקירה לאירועים. "הקמנו ועדת חקירה צבאית ומשפטית שתחקור את האירועים והיא תגיש את תוצאותיה בתוך ימים אחדים".

גופות הטבח בעיירה חולה שבסוריה. רויטרס
"המאמצים הבינלאומיים להפסקת האלימות נגד אזרחים בסוריה נכשלו". הגופות שנערמו בחולה/רויטרס

איחוד האמירויות קרא לליגה הערבית להתכנס בדחיפות כדי לדון בטבח. סוכנות הידיעות הרשמית באיחוד האמירויות דיווחה כי שר החוץ, עבדאללה בן זאיד אל נהיאן, "קרא לקיים פגישה דחופה של הליגה הערבית כדי לדון בטבח שהביא למותם של 106 אזרחים". אל נהיאן הסביר כי טבח כזה מוכיח כי כל "המאמצים הבינלאומיים להפסקת האלימות נגד אזרחים בסוריה נכשלו".

תכנית להדחת אסד על פי המודל התימני

לצד זאת, דווח הלילה בניו יורק טיימס כי הממשל האמריקאי מגבש תכנית חדשה לסיום מרחץ הדמים בסוריה על פי המודל שיושם בתימן. על פי התכנית, ארצות הברית תנסה ליזום מגעים בין נשיא סוריה אסד לגורמי האופוזיציה הקוראים להדחתו וליצור מתווה לממשלת מעבר. התכנון הוא כי במסגרת אותה ממשלה, יישארו שרידים ממשטרו של אסד בשלטון, אבל אסד עצמו יודח. על פי הדיווח, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ינסה לרתום לתכנית את רוסיה. בשנה האחרונה רוסיה חסמה כל ניסיון של מועצת הביטחון של האו"ם לפעולה נגד המשטר הסורי, ואף דווח כי היא מעבירה סיוע למשטרו של אסד, ואילו מדינות העולם ממשיכות להפעיל עליה לחץ על מנת שתגייס את השפעתה על אסד, דווקא לשם הדחתו, זאת בעוד הטבח שאירע שלשום בחולה מגביר את הלחץ לעשות כן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפגישה עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. מוסקבה, 2009. AP
ארה"ב מנסה לרתום את רוסיה בגיבוש התכנית להחלפת השלטון בסוריה. פוטין ואובמה/AP

בתוך כך, ראשי השלטון בסוריה האשימו את ארגון אל-קאעדה בביצוע שני מעשי טבח נוספים בכפרים שומריה ותל-דו בפרברי חומס. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית פרסמה הבוקר תמונות זוועה ממעשי הטבח שבוצעו בכפרים אלו וטענה כי חוליות טרור מארגון הטרור הבינלאומי עומדות מאחורי הפשעים הללו. "אל-קאעדה מסלים את מעשי הטרור שלו בדיוק בד בבד עם ביקור קופי אנאן בסוריה", נכתב. גורם במחוז חומס מסר לסוכנות הידיעות כי "הטרוריסטים מאל-קאעדה רצחו בברבריות משפחה שלמה בכפר שומריה ומשפחה שלמה בכפר תל-דו". עוד טען כי אותם טרוריסטים הציתו שדות ובתים של אזרחים ופגעו בבית החולים המשרת את תושבי האזור. כלי התקשורת הממלכתיים, המזוהים עם השלטונות, דיווחו עוד כי "חוליות טרור" חטפו משאית שעליה מהנדסים במחוז דיר א-זור ולקחו אותם למקום בלתי-ידוע.

מזכ"ל האו"ם: "מדובר בפשע מבחיל"

האו"ם אישר אמש כי לפחות 92 בני אדם נהרגו ביום שישי בחולה, במה שפעילי זכויות אדם במדינה הגדירו כהפצצה ארטילרית על ידי כוחות המשטר - בעימות האלים ביותר שנראה במדינה מאז יצאה לדרך תכנית השלום של האו"ם. גופותיהם המדממות של הנטבחים נראו בתמונות שהופצו ב- YouTube, בהן נראו גם חלקי גופות וגולגולות מנותצות, לאחר ההפצצה הקטלנית על העיירה. ראש משלחת משקיפי האו"ם לסוריה, רוברט מוד, הזהיר ממלחמת אזרחים במדינה בעקבות הדיווחים על הטבח. "משקיפי האו"ם הגיעו הבוקר לחולה ומנו יותר מ-32 ילדים ו-60 מבוגרים שנהרגו שם. מי שהתחיל, מי שהגיב ומי שעומד מאחורי מעשה האלימות הראוי לגנאי צריך לשאת באחריות", אמר מוד לכתבים בדמשק. "אלה המשתמשים באלימות כדי לקדם את האג'נדה שלהם יוצרים אי-יציבות ועלולים להוביל את המדינה אל מלחמת אזרחים".

תגובות חריפות נשמעו ברחבי העולם לטבח האכזרי: מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, גינה את הטבח ואמר כי מדובר ב"פשע מבחיל". לצד זאת, הזהיר באן כי סוריה מידרדרת למלחמה הרסנית, ואמר כי חלק מהערים נמצאות תחת שליטה ניכרת של המורדים. לדבריו, גם האופוזיציה אינה מכבדת את הפסקת האש שקיבלה עליה לפני שבעה שבועות, והבהיר כי ישנם ארגוני טרור המעורבים בלחימה. על רקע האירועים, שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן, הודיע שלשום כי בכוונתו לבוא שוב לדמשק, ויהיה זה ביקורו הראשון בסוריה מאז שיוזמתו לרגיעה בין הצבא לכוחות האופוזיציה, שהוכרזה בחודש מרץ, נכשלה. מלשכתו של אנאן לא נמסר מועד הגעתו המדויק, אך דיפלומטים באו"ם אמרו שייתכן שהוא יבוא לדמשק כבר בשבוע הקרוב.

אזור הטבח בחולה

על פי דיווחים, הקרבות בין האופוזיציה לצבא החלו לאחר שחיילים ניסו לפרוץ לתחומי חולה. "חלק מהקורבנות נפגעו מירי ארטילריה כבד ומשפחות שלמות נטבחו", נמסר בהודעה שפרסמו ארגוני האופוזיציה. הארגון הסורי לזכויות האדם שמושבו בלונדון הצליח לאמת עד כה את מותם של כחמישים בני אדם, אך אישר כי בין ההרוגים ילדים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully