וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזרוע הארוכה של ישראל לאירן מושבתת כבר ארבעה חודשים

17.5.2012 / 20:11

טייסת כלי הטיס הלא המאוישים החשובה ביותר של חיל האוויר, ה"איתן", לא פועלת מאז התרסקות מל"ט בינואר, בשל חילוקי דעות בין התעשייה האווירית לצה"ל על סיבת ההתרסקות

התרסקות המטוס הלא מאויש מסוג "איתן" בחודש ינואר השנה התקבלה בהלם במערכת הביטחון, שכן מדובר במל"ט המתקדם ביותר בחיל האוויר, ומדינות העולם לוטשות לכיוונו עיניים בשל יכולותיו המבצעיות. מאז ההתרסקות, לא שבה הטייסת לפעילות, ולטענת גורמי צבא, מדובר בנזק לתהליך הפיתוח של אנשי הטייסת והמל"ט עצמו.

מתחקיר ראשוני, התברר כי המל"ט השתתף בניסוי של התעשייה האווירית, ובאופן מפתיע במהלך הטיסה באזור גדרה, נתלשה אחת הכנפיים שעליה הותקן סנסור מיוחד, והכלי התרסק אל הקרקע. התעשייה האווירית הקימה צוות חקירה משותף עם חיל האוויר, לבירור נסיבות האירוע. גורם ביטחוני בכיר אישר כי צוות הבדיקה טרם סיים את עבודתו, ולכן לא ניתן אישור לטייסת לחזור לפעילות מחשש לאירועים דומים.

מטוס לא מאויש של חיל האוויר מסוג איתן. ariel schalit, AP
מל"ט המתקדם ביותר בחיל האוויר, "איתן"/AP, ariel schalit

עוד ציין הגורם הביטחוני כי ההערכה הראשונית הייתה שהסיבה להתרסקות נעוצה בהרכבת סנסור ומתעד מיוחד על גבי המל"ט, ובשל חישוב לא נכון ועומס יתר, נתלשה הכנף. אך כעת ישנם חילוקי דעות על הפעולות שקדמו לאירוע ובנוגע לאחריות להתרסקות.

ה"איתן", תוצרת התעשייה האווירית, מהווה חוד החנית של כלי הטיס הבלתי מאוישים בחיל האוויר, כאשר ביכולתו לשהות באוויר למעלה מ-20 שעות ברציפות, ולטוס בגובה של כ-40 אלף רגל – גובה המאפשר לו לפעול בטווחים רחוקים מאוד מגבולות המדינה, ואף להגיע עד לאירן. בנוסף, יכול המטוס לשאת עד מאות קילוגרמים של מטען, כמו מצלמות, אמצעי גילוי מודיעין וכן אמצעים נוספים. ה"איתן" יכול להמריא ולנחות באופן אוטומטי, מה שמאפשר לצוות המפעיל אותו מהקרקע להתמקד בביצוע המשימה. מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף עידו נחושתן, הכתיר את כניסתו לשירות כ"רגע היסטורי" ועל כן, חסרונו מורגש היטב בחיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully