וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב התעללות בגבעתי: "ותיקים" השפילו והיכו "צעירים"

17.5.2012 / 10:14

ארבעה חיילים בדרגות סמל וסמל ראשון התעללו פיזית ומילולית בחיילים חדשים בגדוד שקד. התלונות אותרו לפני 3 שבועות ובתום חקירה נגזרו על החיילים עונשים של 14-30 יום בכלא

חודשיים לאחר שעלתה לכותרות פרשת ההתעללות הקודמת בגבעתי, שוב נחשפת בחטיבה פרשת התעללות ב"צעירים". בבדיקות שנערכו בחטיבת גבעתי לפני כשלושה שבועות אותרו תלונות של חיילים בגדוד שקד נגד מפקדים בדרגות סמל וסמל ראשון על רקע יחסי "צעירים-ותיקים". על שלושה לוחמים בדרגות סמל עד סמל ראשון נגזרו עונשים אשר נעים בין 14 ל-30 ימים בכלא. חייל נוסף המעורב בפרשה טרם קיבל את עונשו. שלושה מהחיילים הודחו מתפקידי פיקוד והוחלט להעבירם לתפקידי מנהלה.

הלוחמים בגדוד שקד התלוננו על התעללות מילולית ופיזית שכללה בין היתר מכות והשפלות. מפקד חטיבת גבעתי, אלוף משנה עופר לוי, הנחה לבדוק לעומק את התלונות ועם סיום התחקירים התקבלה ההחלטה להעמיד את ארבעת החיילים לדין.

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות האירוע האחרון שהתגלה וטופל בחומרה באחד מגדודי חטיבת גבעתי, החליט מפקד החטיבה, אל"מ עופר לוי, לבדוק באופן מקיף את כלל יחידות החטיבה וזאת על מנת להוקיע אירועים חמורים מסוג זה. במסגרת הבדיקה התגלה המקרה המדובר. בנושא בוצע תחקיר על ידי המפקדים הרלוונטיים והאירוע טופל במלוא חומרת הדין. כלל המעורבים באירוע נענשו בחומרה. מח"ט גבעתי מגנה את אירועי ה'וותיקות-צעירות' מכל וכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרשת ההתעללות הקודמת בפרשה - שתועדה במצלמות/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כחודשיים, הגיעו שני לוחמי חטיבת גבעתי, שהיו מעורבים בפרשיית ההתעללות הקודמת בחטיבה, להסדר טיעון עם התביעה הצבאית, במסגרתו נמחקו סעיפי התעללות בנסיבות מחמירות והומרו לסעיפי התנהגות שאינה הולמת, ורק במקרה אחד נרשם סעיף התעללות.

הרכב השופטים בראשות סא"ל נועה זומר, קיבל את הסדר הטיעון, הרשיע את שני הלוחמים וגזר עליהם 60 ימי מאסר בפועל בחופף לימי המאסר שריצו, 30 ימי עבודות רס"ר במסגרת השירות הצבאי, ארבעה חודשי מאסר על תנאי, הורדה לדרגת טוראי ורישום פלילי מופחת שימחק בעוד חמש שנים. מכתב האישום המתוקן עולה כי התביעה הצבאית הסכימה לכתוב כי הלוחמים שהוכו, ביצעו דברים אסורים במסגרת הפלוגה ועל כן קיבלו כעונש מכות.

כתב האישום נגד המעורבים בפרשה גולל מסורת של התעללות קשה מצד חיילים בסגל הפיקוד של הפלוגה, אשר לטענת התביעה, "ניצלו את מרותם על חייל אחר והשתמשו באלימות נגדו באופן די שרירותי". כתב האישום החמור ביותר הוגש נגד סמל ראשון ע'. בסך הכל רשומים לחובתו 12 סעיפי אישום, בגין התעללות בנסיבות מחמירות והתנהגות שאינה הולמת. מכתב האישום עלה שבחודש דצמבר 2011 במוצב החרמון היכה ע' יחד עם לוחם ותיק אחר חייל בדרגת סמל, לאחר שהעניק לו חולצה במסגרת מסורת בגדוד. הנאשם היכה אותו במקל ובאגרופים. התביעה הצבאית ייחסה לו התעללות בצוותא תוך שימוש בנשק קר וגרימת חבלה.

במקרה נוסף הואשמו המעורבים כי היכו חייל אחר שלא עמד בלוחות הזמנים. החייל חטף מכל לוחם ותיק שישה אגרופים, ולאחר מכן הצליפו בו באמצעות אנטנה. באירוע שלישי החזיק הנאשם ברצועת גומי אותה כינה "צ'רלי", באורך של 20 ס"מ, ששימשה אותו כשוט, באמצעותו הצליף בלוחם בדרגת סמל עד שנפל על ברכיו מעוצמת הכאב ואז אמר הנאשם ש"זה מספיק".

יצוין כי שלושה חיילים הגיעו להסדר טיעון ונשפטו לעונשים מופחתים. שני לוחמים נמצאים במשא ומתן מתקדם להסדר טיעון וארבעה לוחמים נוספים ינהלו כפי הנראה משפט בשל חוסר הסכמה על הסדר הטיעון שהציעה להם הפרקליטות הצבאית.

עוד באותו נושא
תיעוד ההתעללות בגבעתי לפני כחודשיים: "אלימות שרירותית"
ההתעללות בגבעתי: נאשם התנצל והגיע להסדר טיעון
פרשת ההתעללות: 60 ימי מאסר לשני חיילי גבעתי

לפניות לכתב: amir.bohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully