וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טונה חומר נפץ": הפיגוע הקטלני ביותר בסוריה

ניר יהב

10.5.2012 / 17:28

איש עדיין לא קיבל אחריות על פיצוץ שתי מכוניות התופת הבוקר בדמשק, וגוברת ההערכה שאל-קאעדה מעורב בו. ארה"ב: "מגנים הפיגועים, אך עדיין קוראים לסוריה ליישם הפסקת האש"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מי עומד מאחורי פיגוע התופת הכפול הבוקר (חמישי) בדמשק, הקטלני ביותר מתחילת ההתקוממות בסוריה? אף גורם לא קיבל עד כה אחריות על הפיגועים, בהם פוצצו שני מחבלים מתאבדים מכוניות תופת באזור אל-קזאז בדרום עיר הבירה. שלטונות סוריה, כהרגלם, מאשימים "כנופיות טרוריסטים" מהאופוזיציה, ואילו האופוזיציה מאשימה את השלטונות. ברקע, לנוכח סדר הגודל העצום של הפיגועים - שהחריבו עשרות מבנים ומכוניות והותירו עיי חורבות בשכונה שלמה בעיר - מתגברות ההערכות כי מאחוריהם עומדים גורמי טרור ממוסדים מהג'יהאד העולמי, שכנראה קשורים לארגון אל-קאעדה.

לפי נתוני משרד הפנים הסורי, בפיגועים נהרגו לפחות 55 בני אדם ונפצעו לפחות 372. לדברי המשרד, חלק מהנפגעים הם אזרחים וחלק חיילים. מוקדם יותר דיווחה הטלווזיה הממלכתית כי הפיגועים אירעו "בדיוק בזמן שתלמידים הלכו לבתי הספר ואזרחים הלכו למקומות העבודה שלהם". עוד דיווח המשרד כי עשרות מכוניות נהרסו לגמרי וכי נזק כבד נגרם לרכוש ציבורי ופרטי באזור. לדברי משרד הפנים, בפיגועים נעשה שימוש בחומר נפץ במשקל של כטונה שלמה. "נרדוף אחר אותם פושעים ומי שמסייע להם", נמסר מהמשרד. "אנו קוראים לאזרחי סוריה להמשיך ולעדכן אותנו בכל דבר חשוד שבו הם נתקלים".

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
בניינים שלמים נחרבו/רויטרס

לנוכח האלימות שרק הולכת ומסלימה, משלחת המשקיפים הנמצאת בסוריה מטעם האו"ם נראית חסרת אונים לחלוטין. "זו רק דוגמה נוספת לסבל הנגרם לעם הסורי בגלל פעולות אלימות", אמר בזירת הפיגוע הגנרל הנורבגי רוברט מוד, ראש צוות המשקיפים. "אני קורא לכל מי שעומד מאחורי הפיצוצים הללו, בין אם הוא בתוך סוריה ובין אם מחוצה לה, להפסיק זאת ולתת לסורים הזדמנות להתקדם הלאה מבלי להרוג חפים מפשע".

אנאן מיואש: "האלימות רק פוגעת בכם"

הודעות גינוי לפיגועים זרמו במהלך היום מכל רחבי העולם. שגרירות ארצות הברית בביירות בירת לבנון פרסמה הצהרה לפיה הפיגועים "ראויים לגינוי ובלתי תקבלים על הדעת". עם זאת, נמסר כי דרישת ארה"ב מהממשל הסורי ליישם את תוכנית השלום של האו"ם עומדת על כנה. "ארצות הברית מגנה באופן הברור ביותר את המתקפה היום על דמשק", נכתב בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של השגרירות. "הרג ללא הבחנה ראוי לגינוי ולא מתקבל על הדעת בשום הקשר. אנו ממשיכים לקרוא למשטר הסורי ליישם באופן מלא ומידי את תוכנית אנאן". יצוין כי שגרירות ארצות הברית בסוריה נסגרה מוקדם יותר השנה.

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
פטריות עשן עצומות נראו הבוקר בשמי דמשק/רויטרס

גם רוסיה גינתה את הפיגועים. בהצהרה שפורסמה על ידי משרד החוץ במוסקבה, לאחר פגישה בין השגריר הסורי וסגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב, נכתב כי רוסיה "מגנה בנחרצות את פעולות הטרור שהתרחשו בסוריה".

נשיא לבנון, מישל סולימאן, שוחח בטלפון בעקבות הפיגועים עם נשיא סוריה, בשאר אסד, ואמר לו כי המשך פעולות הטרור המתבצעות בסוריה וגורמות למותם של אזרחים חפים מפשע "אינן הדרך הנכונה להשגת דמוקרטיה". לדברי סלימאן, הדרך היחידה והטובה ביותר היא "לשבת סביב שולחן הדיונים ולדון בהגיון ובשיקול דעת בדרכים התרבותיות שבאמצעותן ניתן להשיג מעבר לדמוקרטיה. זאת באופן שיעלה בקנה אחד עם האינטרס של סוריה ושל העם הסורי".

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
עשרות מכוניות נשרפו, נזק עצום לרכוש/רויטרס

נראה כי גם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, העומד מאחורי הפסקת האש הכושלת, מתחיל לאבד תקווה. בעקבות הפיגועים אמר אנאן שכל הסלמה באלימות במדינה תוביל ל"תוצאות רעות לכולם". אנאן גינה את הפיגועים וקרא למשטר הסורי כומ גם לאופוזיציה "להפסיק את שפיכות הדמים ולמלא אחר הפסקת האש, עליה סוכם בחודש שעבר". עוד הוסיף כי אי אפשר לקבל פיגועים מסוג זה: "אלימות זו חייבת להיפסק. כל הסלמה באלימות רק פוגעת באינטרסים של הצדדים עצמם".

ההתקוממות בסוריה - עוד כותרות:
האו"ם: "נשק רב מוברח מלבנון לסוריה - ולהיפך"
בצל האלימות: בחירות נערכו השבוע לפרלמנט הסורי
דיווח: "המורדים בסוריה השיגו טילי קרקע-אוויר"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
אזרחים סורים ואחד המשקיפים על שפת המכתש שנפער במקום אחד הפיצוצים/רויטרס
זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
תמונת הנשיא האב, חאפז אל-אסד, ניבטת מאחד הבתים שנהרסו/רויטרס
זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
נשאית שנחרבה בפיצוץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully