וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ציין בקאבול שנה לחיסול אוסמה בן לאדן

נשיא ארה"ב בא לביקור פתע בבירת אפגניסטן, שם חתם על ברית לשיתוף פעולה אסטרטגי על הנשיא חמיד קרזאי. שעות ספורות לאחר עזיבתו - שישה הרוגים בפיגוע התאבדות בקאבול

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בא אמש (שלישי) לביקור פתע לאפגניסטן, כדי לציין את יום השנה לחיסולו של מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן. אובמה נפגש עם מקבילו, הנשיא חמיד כרזאי, כדי לתאם עמו את הנסיגה הסופית של האמריקנים מהמדינה, ואמר כי "תלאות המלחמה היו אדירים עבור שתי האומות", וכי הוא מצפה לימים של שלום". השניים חתמו על ברית לשותפות אסטרטגית המשרטטת את עתידן של שתי המדינות עם נסיגתם של החיילים הזרים מאפגניסטן בסוף השנה הנוכחית. פקידים בוושינגטון אומרים כי אפגניסטן תוגדר בעלת ברית במתווה דומה לחברה בנאט"ו.

שעות ספורות לאחר ביקורו של אובמה חזר הטרור להכות בבירה האפגנית: מכונית תופת התפוצצה לפנות בוקר במתחם מגורים בקאבול, ושישה בני אדם נהרגו. על פי דיווח מפקד המשטרה המקומית לרויטרס, הפיצוץ אירע במתחם בו נוהגים לשהות גורמים מערביים, ובין ההרוגים היו שומר אחד וחמישה אזרחים. כמו כן, על פי עדי ראייה, אירע בהמשך פיצוץ נוסף באזור, שלא גרם לנפגעים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור באפגניסטן. מאי, 2012. רויטרס
אובמה והנשיא כרזאי, הלילה בקאבול/רויטרס

בשיחה עם חיילים אמריקאים אמש, נשמע אובמה מעודד באשר לסיומה של המלחמה. "הקרב אינו נגמר עדיין", אמר אובמה לקהל חיילים מריע בבסיס שמחוץ לקאבול. "יש לפנינו עוד שיברון לב, כאב וקושי. אבל יש אור באופק הודות להקרבות שעשיתם". הוא הדגיש כי הוא מכיר אמריקאים רבים שעייפים מהמלחמה, אך הדגיש כי נחוץ "לסיים את העבודה" באפגניסטן. "אני לא אחזיק אמריקאים בסיכון יום אחד מעבר למה שנחוץ בהחלט לביטחוננו הלאומי. אך עלינו לסיים את העבודה שהתחלנו בה באפגניסטן, ולסיים את המלחמה באופן אחראי".

בארצות הברית מציינים היום את יום השנה הראשון לאחד מהישגיה הגדולים בשנים האחרונות - חיסולו של מנהיג ארגון אל-קאעדה, שנחשב לאחראי למותם של אלפי אמריקאים, אוסמה בן לאדן. במלאות שנה לפעולה המוצלחת של צוות "אריות הים" של הצי במתחם המבוצר בעיר אבוטאבד שבפקיסטן, נבחנות בזכוכית מגדלת ההשלכות ארוכות הטווח של הפעולה, והמסקנה העולה בסיכומי הפרשנים ברחבי העולם דומה: באותו לילה השיגה ארה"ב הרבה מעבר לסתם נקמה מתוקה. שנה אחרי, רשת הטרור האימתנית שהנהיג בן לאדן שבורה לרסיסים.

מה רומני היה עושה? אותו הדבר, אולי

חיסולו של בן לאדן בהחלט מורגש השבוע בארה"ב, כשהתאריך החגיגי מנוצל בצורה בוטה למדי על ידי הנשיא ברק אובמה, שהוציא אתמול לדרך את הקמפיין לבחירתו מחדש. אובמה סחט לא מעט ביקורת בשל סרטון תעמולה שהופץ השבוע והוקדש כולו לחיסול, המוצג כהישג אישי של הנשיא. אנשי הקמפיין אף הגדילו לעשות ואספו בסרטון - המקוריין על ידי ביל קלינטון - מספר התבטאויות עבר של המתמודד נגד אובמה, מיט רומני הרפובליקני, בהן ביקר את "המצוד היקר אחרי אדם אחד", ומסכמים בשאלה: "מה רומני היה עושה?".

מבקריו של אובמה, ורומני בראשם, מיהרו לבקר את "השימוש הפוליטי" בסוגיות של ביטחון לאומי. "זה עצוב", אמר רומני, "שאובמה משתמש בנושא המאחד את כל האומה כדי לפלג אותה". יריבו של אובמה בבחירות 2008, הסנאטור ג'ון מקיין, כינה את התשדיר "חסר בושה". דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, השיב לטענות כי חיסול בן לאדן הוא חלק מסיפור מדיניות החוץ של אובמה. "אני סבור שהדרך בה טיפלנו בעניין מייצגת בדיוק את האיזון הנכון", אמר.

לקריאה נוספת
סיסמת הבחירות החדשה של אובמה: "קדימה"
שנה ללא בן לאדן: אל-קאעדה נחלש, הקרדיט לאובמה?
העולם הנסתר של בן לאדן: שם חדש, מזימות בפורנו
המסמכים חשפו: בן לאדן תכנן להתנקש באובמה

(עדכון ראשון: 22:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully