וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ברק מצטרף: יגיש הצעת חוק "שירות חובה לכל"

טל שלו ופנחס וולף

30.4.2012 / 0:06

נתניהו, קדימה וישראל ביתנו כבר הודיעו כי יציגו תחליף לחוק טל. כעת, גם שר הביטחון מציע אלטרנטיבה. "רק הסדר כזה יביא לפתרון נכון של הסוגיה". ח"כ דיכטר הגיש הצעה דומה

אחרי הליכוד, קדימה וישראל ביתנו, גם העצמאות מצטרף לסערה סביב חוק טל. שר הביטחון אהוד ברק, הודיע אמש (ראשון) כי בכוונתו להגיש לממשלה הצעת חוק שתחליף למעשה את חוק טל בהסדר רחב יותר, שבמרכזו ייקבע כי צה"ל הוא זה שיחליט את מי הוא מגייס, וכל השאר יופנו לשירות אזרחי- לאומי, כולל בקהילה, למשך כשנה.

"רק הסדר רחב כזה יהיה שוויוני לכל רוחב החברה, והוגן גם כלפי החיילים המשרתים", ציין השר ברק בהתייחס להצעת החוק. "רק הסדר כזה יביא לפתרון נכון של הסוגיה החשובה למדינה, שעדיין תידרש לדורות של צבא חזק, ומאידך לא תוכל לגייס את כל מחזורי הגיוס, ללא יוצא מהכלל".

תמונות של שר הביטחון ואלוף פיקוד דרום באוגדת עזה מרץ 2012. דרור עינב
"רק הסדר רחב כזה יהיה שוויוני לכל רוחב החברה, והוגן גם כלפי החיילים המשרתים". ברק/דרור עינב

במסגרת הצעת החוק, אשר גובשה בשבועות האחרונים באגף היועץ המשפטי של משרד הביטחון, בהובלת היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, ייקבע כי צה"ל יתגמל בהדרגה את המשרתים בצבא בשנתיים הנוספות, ברמה דומה לשכר המינימום במשק, באופן שיאפשר להם ללמוד או לרכוש מקצוע. אלה שהולכים לשירות האזרחי מצופים להשתלב בסיום השירות בשוק העבודה. באשר לאברכים, תיקבע מכסה בסדר גודל של כ-400 בשנה שיוכלו להמשיך בלימודי "תורתו אומנותו".

בהודעה מלשכתו של שר הביטחון, נמסר כי הוא סבור שלאחר הגשת החוק לקריאה טרומית, יש מקום לדון בנושא עם הגורמים הנוגעים בדבר על מנת למקסם את הסיכוי להבנות, מבלי לוותר על הכוונה להעביר את החוק במושב הקיץ הקרוב.

דיכטר: "אין לאפשר מציאות של צבא חצי העם"

במקביל להצעת החוק של ברק, גם ראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר (קדימה), הגיש הצעת "חוק שירות לכל". דיכטר הגיש את ההצעה בשיתוף עם "מחנה הפראיירים", ואליו הצטרפו חברי כנסת מקדימה, מהעצמאות, מהעבודה, מהאיחוד הלאומי ומהבית היהודי. "אלונקה וחופה בישראל - מרימים יחדיו", אמר דיכטר. "המטרה היא לייצר בפעם הראשונה מאבק משותף של קואליציית הסיעות הציוניות, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי להחזיר את הגלגל אחורה, אסור לנו לאפשר מציאות של צבא חצי העם כפי שהיא היום".

הצעתו של דיכטר דומה לזו של ברק: על פיה, כל אזרח יחויב לשרת בשירות צבאי או אזרחי בתחומי הבריאות והרווחה, כאשר הצבא הוא זה שיחליט מי מתגייס לאן. ההצעה מגדירה אלף תלמידי ישיבות שיוגדרו כ"עילויים" ויקבלו פטור משירות צבאי. שני סוגי השירות – הצבאי והאזרחי – יימשכו שלוש שנים, ויונהג שירות מילואים גם למשרתים בשירות האזרחי. עם זאת, לפי ההצעה, התגמול עבור השירות הצבאי יהיה גבוה יותר, על פי העיקרון של "מי שנותן יותר - יקבל יותר". מנגד, אדם שלא ישרת, לא יקבל קצבאות לימודים או קצבאות אחרות מהמדינה, ויהיה זכאי לביטוח לאומי בלבד.

המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, התייחס אמש לסוגיית חוק טל, וציין כי מדינת ישראל לא תוכל להרשות לעצמה להמשיך במצב שבו קבוצה לא גדולה של אזרחים נושאת לבדה בנטל השירות והעבודה. "לכן תמכתי בביטולו של חוק טל, שבעצם מנציח את המצב שבו אנו נמצאים כיום, ועלול להוביל אותנו לקריסה של מעמד הביניים שעובד, משלם מיסים ומשרת בצה"ל", ציין השר יעלון. "התסכול של הציבור הזה מוצדק ומחייב טיפול יסודי בבעיה, על מנת להוביל לשינוי דרמטי של חלוקת הנטל. זה הכרחי ובלתי נמנע".

לדבריו, "מחובתנו להביא למצב שבו יש גיוס של חרדים לשירות צבאי או לאומי-אזרחי, ואחר כך לגרום להשתלבותם בשוק העבודה. הכיוון הראוי הוא שיהיו מתי מעט שיוגדרו ככאלו שתורתם אמנותם, וכל השאר יגויסו ויעבדו". יעלון ציין כי יש כיום בציבור החרדי ובקרב רבנים הבנה שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך, וכי מעגל הקסמים של מגזר שלם החי מתחת לקו העוני, חייב להיעצר. "יש בקרב הציבור החרדי רצון להשתתף בנשיאה בנטל ולא להיבדל. יש לעשות זאת בהדרגה, מתוך הידברות ושכנוע כי הקרקע לכך פורייה, אך לא בהשנאה ובדה-לגיטימציה כלפי החרדים", הוסף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

נתניהו: "חוק טל יוחלף בחוק שוויוני יותר"

מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נציגי המאבק נגד חוק טל בלשכתו, והודיע על כוונתו להציג תחליף לחוק. "חלוקת הנטל חייבת להשתנות. מה שהיה לא יהיה. אני יודע שיש הרבה טרמפיסטים שהצביעו בעד הארכה אוטומטית של חוק טל, אך אני לא כזה. חוק טל יוחלף בחוק שוויוני יותר, צודק יותר ואני אביא אותו", ציין נתניהו, והסביר כי החוק החדש יכלול גם שירות אזרחי לערבים. "צריך לעשות זאת מבלי לשסות ציבור בציבור. השינוי יהיה כרוך בהרחבת מסגרות ובהגדלה תקציבית. זה יעד בסדר עדיפות גבוה לביטחון המדינה", הוסיף ראש הממשלה.

גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הכריז בימים האחרונים על הכוונה להביא להצבעה "חוק שירות שווה לכולם". על פי הודעת של שר החוץ בעמוד הפייסבוק שלו, מפלגתו תביא את הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת ב-9 במאי, גם אם לא תהיה לכך הסכמה קואליציונית. "כדי שבטקס חיילים מצטיינים שייערך ביום העצמאות הבא יעמדו זה לצד זה חיילים חילונים וחרדים, דרוזים, ערבים ובדואים - לא צריך הצהרות בומבסטיות", כתב ליברמן.

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully