וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנטאווי עונה לליברמן: "נשבור הרגליים למי שיתקרב לגבולנו"

ניר יהב וטל שלו

23.4.2012 / 19:05

האיש החזק במצרים הגיב לאיומי שר החוץ, לפיהם על ישראל לעבות כוחותיה בדרום. "לא נתקוף שכנים, אבל נגן על הגבולות". שרה מצרית: "מוכנים להסכם גז חדש, אבל בתנאים חדשים"

אחרי האמירות המתגרות של שר החוץ – תגובה אגרסיבית ממצרים: ראש המועצה הצבאית העליונה במצרים, ומנהיג המדינה בפועל, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, קרא הערב (שני) לכוחות צבא מצרים להיות ערניים להגנה על מדינתם. "אנו לא תוקפים אף מדינה שנמצאת בשכנות לנו, אלא מגנים על הגבולות שלנו. אם מישהו יתקרב לגבול של מצרים – נשבור לו את הרגליים. זו הסיבה שכוחותינו צריכים להישאר בכוננות עליונה". טנטאווי אמר את הדברים במהלך תרגיל צבאי מצרי. בנאומו אמר גם טנטאווי: "הכוחות המזוינים שלנו לא מתערבים בפוליטיקה. איננו פוליטיקאים. אל תאפשרו לאף אחד להפוך את כוחותינו לפוליטים. אנחנו רכוש העם והוא מאמין בנו ועומד מאחורינו".

מוחמד חוסיין טנטאווי. AP
ישבור את הרגליים למי שיתקרב לגבול. הגנרל טנטאווי/AP

דבריו של טנטאווי מתקבלים על רקע דבריו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שפורסמו אתמול ב"מעריב". על פי הדיווח, שר החוץ אמר באחרונה בשיחות סגורות כי "העניין המצרי מטריד בהרבה מהסוגיה האירנית", וכי אף שלח מסמך התרעה לראש הממשלה בו המליץ להקים מחדש את הגיס הדרומי שפורק לאחר הסכם השלום עם מצרים ולתגבר את הכוחות באזור. לשכת השר ליברמן סירבה אתמול לאשר או להתייחס לדיווח.

במצרים מוכנים להסכם חדש, במחיר חדש

התבטאויותיו של שר החוץ עוררו כבר בעבר מחלוקות עם קהיר: באוקטובר 2008, לפני שמונה לתפקיד, קרא מעל בימת הכנסת לנשיא מצרים דאז ?אם מובארק לא רוצה לבוא לכאן שילך לכל הרוחות". כחצי שנה לאחר מכן, כשמונה, הבהירו בכירי משטר מובארק כי ליברמן אינו אורח רצוי על אדמת מצרים, ואף הכחישו בתוקף פרסומים שהוא הוזמן לביקור רשמי במדינה: "כל עוד עמדותיו יישארו כפי שהן, משום שכשאדם אומר משהו, עליו להבין שהאותות שעוברים מן המוח אל הלשון - יש להם תוצאות, ויש להם תוצאות בנוגע למצרים", אמר אז שר החוץ המצרי אחמד אבו אל ריט.

לא רק טנטאווי: גם שר החוץ המצרי, מוחמד עמרו, הורה היום לשגרירו בישראל לדרוש הבהרות מהממשלה בעניין הצהרותיו של ליברמן. בהודעת משרד החוץ המצרי נמסר כי "השגריר רידא צפוי לברר עם משרד החוץ הישראלי האם ליברמן אכן אמר את הדברים. בנוסף הוא צפוי להביע את תמיהתה של מצרים לנוכח דברים אלו, שנשמעים מגורם כה בכיר בממשלה".

בתוך כך, דומה שלמרות שניסו תחילה להתנער ממעורבות, הממשל במצרים מעורב בהודעת חברת הגז הממשלתית מאמש, לפיה הסכם הגז עם חברת EMG בוטל. השרה המצרית לשיתוף פעולה בינלאומי, פאיזה אבו אל-נג'א, אמרה כי "למצרים אין התנגדות לניסוח חוזה גז חדש, עם תנאים חדשים ומחיר חדש". לדבריה, ישראל הוזהרה חמש פעמים בעבר כי אינה עומדת בתנאיה הכספיים של החוזה הישן, ולכן בוטל. "אין לה שום זכות לפנות לערכאות משפטיות בינלאומיות", אמרה השרה, זאת לפי דיווח בסוכנות הידיעות המצרית.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה להפחית את מידת המעורבות המיוחסות לממשל במצרים. נתניהו ניסה לטעון שמדובר ב"סכסוך עסקי בין חברה פרטית לתאגיד הגז המצרי. אנו עומדים בקשר רציף עם המצרים. אין פה עניין מדיני, מה שיש – זה הרבה מאוד גז. ככל שעובר הזמן, המצבורים שלנו הולכים וגדלים, וזה יענה גם על הצריכה שלנו, וגם יאפשר לנו לייצא גז ולהרוויח הרבה מאוד כסף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully