וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה: מתנחלים יאלצו לפנות בית בחברון תוך חודש

יהושע בריינר

22.4.2012 / 0:00

פרסום ראשון: ב-2005 פלשו מתנחלים לבית בחברון שבעליו הורחקו ממנו. פסק הדין, שקבע כי הם יתפנו מהמקום תוך חודש, חושף חשד לזיוף מסמכים ושימוש באיש קש פלסטיני

שבועיים אחרי שפונה "בית המכפלה" בחברון, נחשף מקרה נוסף, המצביע על שיטת פעולה דומה להרחקת דיירים, תוך הגשת מסמכים החשודים כמזויפים.

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי עד אמצע החודש הבא, קבוצה של מתנחלים תתפנה מבית פלסטיני בחברון, המכונה בפיהם "בית זכריה", אחרי שלא הצליחה להוכיח כי רכשו אותו כדין. קיים חשש כי גם הפעם, לפינוי תתלווה סערה קואליציונית וציבורית.

פינוי בית המכפלה בחברון, אפריל 2012. עומר מירון
פינוי "בית המכפלה" בחברון/עומר מירון

מדובר בבניין בן שלוש קומות בשכונת תל-רומיידה בחברון. עד שנת 2005 התגוררו בבית חמש משפחות פלסטיניות ממשפחת בכרי. המתנחלים התיישבו בו באותה שנה, לאחר שטענו כי רכשו את המבנה מבעליו הפלסטיני. מנגד, הבעלים טענו כי כלל לא מכרו את המבנה וכי מסמכי הרכישה זויפו.

"איש הקש של המתנחלים" לא זכר בעדותו מי קנה ומי מכר

המתנחלים טענו כי הרכישה בוצעה על ידי איש-קש, שנתבע אף הוא. ביום רביעי פסק השופט המחוזי, רם וינוגרד, כי גרסתם של המתנחלים מופרכת, כלשונו, וכי חתימתו של אחד הבעלים על מסמך ייפוי הכוח "מעלה סימני שאלה". לדברי השופט, המתנחלים לא הצליחו להביא כל עדות שתתמוך בגרסה לפיה רכשו את המבנה. השופט וינוגרד אף קבע כי הבעלים הפלסטיניים עמדו בנטל ההוכחה כי המקרקעין מעולם לא נמכרו למתנחלים. לבסוף, הורה כי על המתנחלים להתפנות מהמבנה עד 15 במאי, ופסק כי עליהם לשלם הוצאות משפט בסך עשרים אלף שקלים.

פסק הדין חושף טפח מאחורי הקלעים של ניסיונות המתנחלים לרכוש מבנים בחברון השייכים לפלסטינים, בדומה למקרה של בית המכפלה. אחרי האינתיפאדה השנייה, נאסר על משפחת בכרי להגיע למבנה, ולטענת המתנחלים, במהלך 2005 הועברה הבעלות על המקום לידיו של אדם פלסטיני, שהעביר את הבעלות לחברת "טל לבניה והשקעות", בבעלותו של משה זר, מי שמכונה על ידי המתנחלים כ"גואל האדמות". זר, לדבריהם, העביר את המבנה לידי היישוב היהודי בעיר.

בעדותו של זר במשפט, לפי פסק הדין, הוא אמר כי הוא אינו זוכר מי היה הרוכש, מי היה המוכר ומי שילם עבור המכירה או כמה עלה הנכס. מפסק הדין עלה עוד כי איש הקש עצמו קיבל 5,000 דולרים תמורת שימוש בשמו כרוכש המבנה, אולם בפועל מעולם לא ביקר בחברון מאז סוף שנות התשעים, מאחר והוא מבוקש על ידי המשטרה שם. איש הקש, לכאורה, אף נקב בעדותו בשמותיהם של גורמים הקשורים לעמותת "עטרת כהנים" בירושלים, כמי שהיו מעורבים בעסקת הרכישה, עד שלבסוף הוא נרשם כבעלים ברשויות הפלסטיניות. מעבר לכך נפסק כי ייפוי הכח עליו לכאורה חתם אחד הבעלים הפלסטיני ככל הנראה מזויף כקביעת עדותו של איש המז"פ, וכי בכל מקרה לא הביאו לעדות את המעורבים לטענתם בעסקת הרכישה, דבר שלדברי בית המשפט "מביא למסקנה שהעסקה הנטענת לא נכרתה".

ההחלטה צפויה לעורר סערה בקרב המתנחלים, כשבועיים בלבד לאחר פינוי בית המכפלה בעיר. "פסק הדין הזה הוא התשובה שלנו לפלישה לבית המכפלה", אמר לוואלה! חדשות עו"ד סאמר שחאדה, שייצג את משפחת בכרי במשפט. "בית המשפט קבע באופן חד משמעי מיהם הבעלים של הנכס, וחשף את הזיופים ושיטות הפעולה הפסולות של המתנחלים בכל הקשור לרכישות שבוצעו לטענתם בנכסים של פלסטיניים. מדובר בגזל של ממש, וזהו אבסורד שהמתנחלים, פעם אחר פעם, פולשים לנכסים ומתנהגים כאילו הם בעלי הבית תוך כדי זיוף מסמכים ופעולות לא חוקיות. אפשר רק לברך שאחרי כל השנים הללו הצדק סוף סוף נעשה".

עו"ד דורון ניר צבי, המייצג את המתנחלים בפרשה, אמר בתגובה כי "נלמד את פסק הדין ונכלכל את צעדינו בהתאם". תגובת היישוב היהודי בחברון טרם התקבלה.

לקריאה נוספת:
פונה "בית המכפלה" בחברון: "לא נאפשר הפרת החוק"
יעלון נגד ברק: "הרס שכונת האולפנה יפרק הממשלה"

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 20:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully