וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טאבלט לכל ילד: טכנולוגיה בשירות החינוך

מחשבי הטאבלט יכולים לא רק להחליף את הספרים והמחברות, אלא לשנות באופן רדיקלי את שיטות הלימוד במערכת החינוך. האם כניסתם לבתי הספר תביא להקלה בלמידה? פרויקט מיוחד

מערכות החינוך בכל רחבי העולם נמצאות כיום בפני אחת המהפכות הגדולות ביותר שידעו בתולדותיהן. המהלך, שהחל עם הכנסת מחשבים לכיתות בשנות ה-90, מגיע כעת לנקודה בה החלום לשים מסך מחובר לאינטרנט בפני כל ילד הופך למציאות בזכות מחשבי הטאבלט. איך המערכת מגיבה לזה, בישראל ובמדינות האחרות? ומהו הפוטנציאל של הכלי החדש הזה? פרויקט מיוחד.

מתחילים את המהפכה

שלב ראשון של מהפכות טכנולוגיות בימינו הוא בדרך כלל שלב החיקוי. אל קדמת הבמה מגיע מוצר חדש אך כזה שלאו דווקא נחשב למהפכני, בדרך כלל שדרוג של משהו שהיה קודם, והשימוש העיקרי בו מוצג כגרסה מעודכנת של דבר מוכר וידוע. אם תיזכרו במחשבים עם מסכי מגע משנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, המסך נועד להחליף את העכבר. אם תסתכלו על משחקי ווי ראשונים, רבים מהם ניסו להשתמש בשלט החדשני כדי לחקות פעולות של שלט סטנדרטי. יש אינספור דוגמאות כאלה בעולם הטכנולוגיה הצרכנית.

השלב השני של מהפכה טכנולוגית הוא שלב ההמצאה. מוצר כבר קיים, והוא עושה היטב את מה שהוא נועד לעשות, אבל מפתחים וממציאים מתחילים לשאול את עצמם: מה עוד אפשר להפיק ממנו? מצלמת הרשת הזו טובה לשיחות וידאו, אך האם אפשר להשתמש בה כבאמצעי אבטחה ביומטרי? המחשב מצליח לפענח את מה שאנחנו אומרים ולתרגם את זה לטקסט, אך האם אפשר לגרום לו להבין מה אנחנו רוצים ממנו? השאלות האלה הן שמביאות עמן את החדשנות האמיתית. ובשנה האחרונה, יותר ויותר אנשי חינוך שואלים: מה אפשר לעשות עם הטאבלט?

ספר ישן על מחשב חדש - איך זה עובד?

הטאבלטים - מחשבי הלוח, שנמצאים איתנו בתור רעיון עוד משנות ה-60 (כשכיכבו בסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים") החלו לתפוס תאוצה לפני שנתיים, אז הושק אייפד מבית אפל. קראו לו אייפוד גדול, קראו לו מחשב נכה, אבל עם מכירות של 55 מיליוני יחידות בתוך פחות משנתיים קשה להתווכח. אפל הצליחה ליצור את חווית המשתמש הטובה ביותר לצריכת תוכן ויישומים אינטראקטיביים, והצרכנים הבינו שמה שבאמת חסר להם בחיים זה מוצר נייד ונוח לצריכת תוכן ויישומים אינטראקטיביים, והאייפד עודנו נחשב לטאבלט הפופולרי ביותר בעולם.

(הטאבלט מככב ב"2001: אודיסאה בחלל" - סרט מ-1968)

אחד מסוגי התוכן העיקריים לצריכה באייפד הוא זה הטקסטואלי - ספרים, עיתונים, מגזינים ועוד. הטאבלט אפילו הושק עם חנות ספרים משלו. ובשלב ראשון, נראה שרבים מהניסיונות החינוכיים הקשורים בו ובמתחריו - שהחלו לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם בשנתיים האחרונות - התמקדו בעיקר בהעברת הספרים המוכרים וה"פשוטים" אל המכשיר החדש. ההגיון ברור: במקום שהתלמיד ייקח עמו תרמיל ובו שישה ספרים כבדים, למה שלא ייקח מחשב לוח אחד. ועוד כזה שמאפשר לחפש בכל הטקסט, ולבדוק מילים לא מוכרות במילון.

זהו השלב בו ישראל נמצאת כרגע. משרד החינוך חושב על טאבלטים כעל כלי שיכיל את הספרות הקיימת לאחר שזו תעבור תהליך דיגיטציה, וישלב אותה עם היכולות של רשת האינטרנט. הטאבלט יחליף את הספרים, את המילון, את המחשבון ואפשר גם שאת המחברת והעט.

מתחילים להמציא את החינוך מחדש

אך בזמן שאצלנו עדיין תוהים האם המעבר לאייפד יגרום לכך שהתלמידים לא יידעו לכתוב עם עט ונייר, ישנם מספר מיזמים באסיה ובארצות הברית שמטרתם להשתמש ביכולות של המכשיר כדי ליצור משהו חדש. המיזם האמריקאי e-spark, למשל, הוא מערכת לימוד מותאמת-אישית, שמשתמשת בטאבלט לא רק כדי להציג מידע אלא גם כדי לקלוט נתונים מהתלמיד. e-spark מקדם את התלמידים בחומר על פי הקצב שלהם, כשהוא גם מעודד אותם עם משחקים אינטראקטיביים וחידונים יומיים. אך מאחורי הקלעים המערכת עובדת עם המחנך: מתחשבת במבחני התלמיד כדי להבין איפה הוא צריך לקבל תגבור, מראה למורה גרף התקדמות שמאפשר להבין איזה סוג של עזרה התלמיד צריך, ומציג שלל נתונים נוספים.

בהדגמה של המערכת בפני המועצה הפדגגוגית של העיר מינאולה בניו יורק, בה הוצג e-spark, דיווחו המורים כי מאז הכנסת האייפד ללימודים, הם צריכים להתעכב פחות על כל נושא, כי התלמידים כבר למדו אותו כשהם באים לכיתה. כך ניתן לשמור על ההטרוגניות של הכיתה מבחינה חברתית, אך לא לעכב את התלמידים החזקים בגלל אלה החלשים יותר.

E-spark - ככה זה עובד

גם אפל עצמה מצטרפת למהפכה

בינואר האחרון, הודיעה אפל כי יישומים חינוכיים לאייפד הם דבר חשוב מאוד עבורה, באמצעות מספר הכרזות. הראשונה, והפחות מעניינת מבחינת תושבי ישראל, היא הבאת ספרי לימוד של רוב הוצאות הספרים הגדולות בארצות הברית לאייפד. מה שחברת הכנסת עינת וילף מנסה לעשות באמצעות חקיקה בישראל, אפל עשתה באמצעות הסכמים מסחריים בארצות הברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך ההכרזה המעניינת יותר הייתה על הבאת ספרי לימוד אינטראקטיביים ועשירים בתוכן לאייפד. נכון להיום, כל מי שרוצה יכול ליצור לאייפד ספר לימוד אינטראקטיבי בחינם ולמכור אותו. מה זה ספר לימוד אינטראקטיבי? ספר שלא כולל רק טקסט ותמונות, אלא גם סרטוני וידאו ומודלים תלת מימדיים. זה גם ספר אותו לא צריך לקרוא עמוד אחר עמוד, אלא ניתן לנווט בין הנושאים כמו בויקיפדיה - לקפוץ מנושא אחד לנושא קשור שמעניין אתכם.


בסופו של יום, נראה כי טאבלטים לא כאן כדי להקל על חינוך הילדים עם אותם החומרים איתם אתם למדתם, אלא לשנות בצורה רדיקלית את הדרך בה הם חווים את התהליך הזה. ויוזמות כמו e-spark או מיזם הספרים החדש של אפל הם רק ההתחלה.


עוד בפרויקט:
טאבלט לכל ילד: הקץ לספרים ולמחברות?
טאבלט לכל ילד: מהפכה, לטוב ולרע
טאבלט לכל ילד: מקוריאה ועד טורקיה, העולם עובר לטאבלטים
טאבלט לכל ילד: מתי בישראל?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully