וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ועריקאת נפגשו: ”מחוייבים להשגת שלום”

טל שלו

17.4.2012 / 19:54

אחרי שסאלם פיאד ביטל את השתתפותו בפגישה, נועד ראש הממשלה עם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאאב עריקאת, שהעביר לו אגרת מאבו מאזן. אגרת מישראל תועבר בעוד שבועיים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשליח המיוחד, עורך הדין יצחק מולכו נועדו הערב (שלישי) במעון הרשמי של ראש הממשלה בירושלים עם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאאב עריקאת וראש מנגנון המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית, מאג'ד פארג'. הפגישה, שנמשכה כשעה ועשרים דקות, התקיימה למרות שעריקאת הודיע כי ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, לא יגיע לפגישה כמתוכנן. הוא סירב לפרט מדוע פיאד החליט כך אך יתכן שהסיבה היא המועד שנקבע לה - יום האסיר הפלסטיני, שבו מאות אסירים ועצירים בבתי הכלא בישראל שובתים רעב, מחאה על תנאי החזקתם ללא משפט הוגן.

בסיום הפגישה פירסמו הצדדים הצהרה משותפת בה נמסר כי "ישראל והרשות הפלסטינית מחויביים להשגת שלום. הערב נפגש ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם נציגי הצד הפלסטיני שהעבירו לו מכתב מהנשיא עבאס. בתוך שבועיים יועבר מכתב מראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא עבאס. שני הצדדים מקווים שחלופת המכתבים הזאת תעזור למצוא את הדרך לקדם את השלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם סאאב עריקאת בירושלים. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה קיבל אגרת מאבו מאזן. נתניהו ועריקאת היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

זו היתה פגישתו הראשונה של נתניהו עם בכיר פלסטיני מאז ספטמבר 2010, אז נפגש עם אבו מאזן בנסיון אחרון לחדש את התהליך המדיני. בחודשים האחרונים התקיימו פגישות בתדירויות שונות בין מולכו ועריקאת תחת חסות הקוורטט בירדן, אך אלה לא הבשילו לכדי הסכמה על משא ומתן.

"מכבדים זכות הפלסטינים לשלוח איזה נציגים שירצו"

בהתייחס להיעדרו של פיאד אמר גורם מדיני כי מבחינת ראש הממשלה, ההחלטה מי נשלח לפגישה היא עניין פנים פלסטיני, והדגיש: "אנו מכבדים את זכותם של הפלסטינים לשלוח איזה נציגים שירצו". במהלך היום המשיכו בלשכת ראש הממשלה לשמור על דיסקרטיות לגבי הפגישה, ולא סיפקו פרטים על מועדה או על מיקומה. בלשכה גם סירבו להתייחס לדיווחים לפיהם ראש הממשלה הפלסטיני מאיים שלא להגיע לפגישה.

מעיון ראשוני של ישראל בנוסח האגרת של אבו מאזן, שנכתבה באנגלית, עולה כי אין בו הרבה חדש, וכי מרבית עיקריו פורסמו בכלי התקשורת בשבועות האחרונים. האגרת כוללת את הטלת האחריות לקיפאון המדיני על ישראל והצגת הדרישות הפלסטיניות, שבראשן מדינה פלסטינית המבוססת על גבולות 67' עם חילופי שטחים קלים והפסקת הבנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים. כמו כן, לפי טיוטות קודמות, היתה אמורה האגרת להכיל דרישה לשחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל, בעיקר כאלה שנעצרו לפני 1994, והחזרת המצב בגדה המערבית לזה שהיה לפני פרוץ אינתיפדת אל-אקצא בספטמבר 2000. עוד לא ברור אם באגרת נכלל גם איום מפורש של אבו מאזן בפירוק הרשות. בטיוטות הראשונות של האגרת הופיע איום שכזה, אך בימים האחרונים דווח כי בעקבות לחץ אמריקאי ואירופי, הפסקה נחתכה מהנוסח הסופי. עם זאת, לפי דיווח בערוץ 10, בסופו של דבר כן נכללת באגרת פסקת איום בו אומר אבו מאזן שאם ישראל לא תעמוד בהתחייבויותיה, הפלסטינים ידרשו את העברת הסמכות והאחריות על כל השטחים לישראל.

בישראל הגדירו את האווירה בפגישה כ"טובה", והדגישו כי יימשכו המאמצים לקדם את התהליך. בעוד כשבועיים ימסור נתניהו אגרת לאבו מאזן, שתפרט את עקרונות העמדה הישראלית. המסמך צפוי לכלול את נכונותה של ישראל לשוב לשיחות ישירות על כל סוגיות הליבה, ותוך הדגשת העקרונות הישראליים של הסדרי הביטחון והכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.ראש הממשלה צפוי גם לקרוא ליו"ר הרשות להיפגש איתו ישירות ולשוב למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים.

בסביבת ראש הממשלה הקפידו להדגיש כי האגרת של נתניהו אינה תשובה לזו של אבו מאזן, אך אמרו כי נוסחה הסופי ייקבע לאחר שהאגרת של אבו מאזן תיבחן בירושלים. "אין פה מכתב כנגד מכתב או התנצחות עם הצד הפלסטיני", אמר גורם מדיני, "כל צד מביא את עמדתו. הצד הפלסטיני פירט את עמדתו במכתב שהוא הגיש היום והעמדה הישראלית תוצג בעוד כשבועיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בלייר יגיע לסבב פגישות ברמאללה ובירושלים

בדומה לכפי שנהגו בסבב הפגישות הקודם, שנערך בינואר תחת חסות ירדנית, גם הפעם סברו בסביבת ראש הממשלה כי אל מול ההדלפות החוזרות והנשנות של הפלסטינים, נכון יותר לשמור על דממה מוחלטת על מנת להדגיש את הנחישות והרצינות של כוונת ישראל ליצור אווירה של אמון שיוביל לפתיחה במשא ומתן. כך, למרות טיוטות האגרות הפלסטיניות שהודלפו בשבועות האחרונים והנוסח המאשים ולשון האיומים בה נוקטים הפלסטינים ואבו מאזן, ולמרות שנתניהו קרא לאבו מאזן להיפגש איתו ישירות ובסופו של דבר קיבל בפגישה את עריקאת בלבד, ישראל ממשיכה להדגיש כי היא מעונינת במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים ובבניית אווירה חיובית בקרב הקהילה הבינלאומית.

בשבועות הקרובים צפויה להיות נוכחות בינלאומית בולטת באזור, בניסיון למנוע את חזרתו של אבו מאזן לאסטרטגיות חד צדדיות, כפי שהצהיר שיעשה אם נתניהו לא ישיב לאגרת תוך חודש ימים. בכירת המבקרים תהיה ככל הנראה מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, שלדברי גורמים המעורים במגעים בין ישראל והרשות, שוקלת להגיע לאזור בחודש הבא. כבר בשבוע הבא יגיע שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, לסבב פגישות ברמאללה וירושלים, והשליח האמריקאי דייויד הייל ימשיך להגיע לביקורים תכופים. לפי ההערכה, הקהיליה הבינלאומית בהובלת ארה"ב תנסה להפעיל לחץ מסיבי על אבו מאזן לדחות את הפנייה לעצרת הכללית של האו"ם לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית.

בתוך כך, על רקע פגישת נתניהו ונציגי הרשות, תקף שר החוץ, אביגדור ליברמן, בחריפות את אבו מאזן ואמר כי הוא אינו מעוניין בהגעה להסדר עם ישראל. "ההנהגה הפלסטינית עוסקת כל הזמן בהאשמת ישראל בכל צרותיה, במקום בפתרון הבעיות הפנימיות שלה", אמר ליברמן בפגישתו עם נשיא קפריסין דמיטריס כריסטופיאס בניקוסיה.

עוד בנושא
ברגע האחרון: פיאד החליט להיעדר מהפגישה עם נתניהו
הקוורטט יקרא לנתניהו ואבו מאזן: "המשיכו בדיאלוג"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully