וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כמעט שנתיים: נתניהו ופיאד ייפגשו בירושלים

טל שלו וניר יהב

17.4.2012 / 0:02

סיכוי להתעוררות התהליך המדיני? ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם מקבילו הפלסטיני בלשכתו, ויקבל אגרת שהכין לו אבו מאזן. בחמאס זועמים על תזמון הפגישה - דווקא ביום האסיר

לראשונה מזה שנה ושמונה חודשים, ייפגש היום (שלישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מקבילו הפלסטיני, סלאם פיאד. הפגישה תיערך בירושלים, וינכחו בה גם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאאב עריקאת, ועורך הדין יצחק מולכו. המשלחת הפלסטינית צפויה להעביר לנתניהו איגרת מיושב ראש הרשות, אבו מאזן, בה יפרט האחרון בפני נתניהו, ישראל והעולם, את עקרונותיה המדיניים של הרשות. אבו מאזן גם יטיל על ישראל את האחריות לקיפאון המדיני. ראש הממשלה מצדו צפוי להעביר מסר לאבו מאזן דרך פיאד, ויקרא לו להעלות את דרג השיות ולהיפגש אתו ישירות.

לא ברור עד כמה באמת מאמינים הצדדים בסיכוייה של הפגישה להחיות את התהליך המדיני - וכמוהם גם בקהיליה הבינלאומית. עם זאת, שרי החוץ של ה"קוורטט", הרביעייה הבינלאומית הכוללת את ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, קראו בשבוע שעבר לישראל ולפלסטינים לשוב לשולחן המתן על בסיס המתווה שהושק בספטמבר 2011, ולהימנע מפרובוקציות וצעדים מערערי אמון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו ופיאד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מועד קיום הפגישה – יום האסיר הפלסטיני, עורר אתמול זעם בקרב כמה ארגונים פלסטינים ובראשם חמאס. "פגישת פיאד-נתניהו היא עלבון בכל מובן המילה להקרבה של האסירים הפלסטינים", מסרו חברי הפרלמנט של חמאס בהודעה משותפת. "הפגישה היא בבחינת דקירה בגב האסירים, בעיקר משום שהיא נערכת ביום האסיר. היא לא תוביל לדבר מלבד עוד הרס וצרות?.

גם נתניהו מתכנן להעביר אגרת

לאחר האיגרת הפלסטינית, בימים הקרובים ייפגש מולכו עם אבו מאזן, וימסור לו איגרת מטעמו של נתניהו, בה יקרא לו להיפגש אתו ישירות, לשוב למשא ותמן ללא תנאים מוקדמים. נתניהו גם יפרט את עמדת ישראל להסדר העתידי עם הפלסטינים. בדומה לאיגרת הפלסטינית, גם באיגרת הישראלית לא צפויה בשורה מדינית, והיא תכלול את נכונותה של ישראל לשוב לשיחות ישירות על כל סוגיות הליבה, ותוך הדגשת העקרונות הישראליים של הסדרי הביטחון והכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הנוסח הסופי של האיגרת יוכרע לאחר שתתקבל ותיבחן האיגרת של אבו מאזן בירושלים.

מאז ספטמבר 2010, אז נפגש עם אבו מאזן בירושלים בניסיון לחידוש המשא ומתן לפני תום הקפאת הבנייה בהתנחלויות, לא נפגש נתניהו עם בכיר פלסטיני, ובלשכת ראש הממשלה סירבו אמש להתייחס גם לפגישה הקרובה. בחודשים האחרונים, על רקע ניסיון הקוורטט לחדש את המגעים בין הצדדים, נוספה גם מעורבות ירדנית בתחילת השנה, והתקיימו מספר פגישות של השליחים המיוחדים, מולכו ועריקאת, אך לעת עתה הצדדים טרם הצליחו להסכים על נוסחה שתאפשר חידוש המשא ומתן.

באיגרת של אבו מאזן, אותה ימסור פיאד, צפוי יו"ר הרשות להטיל על ישראל את האחריות לקיפאון המדיני ולפרוש את הדרישות הפלסטיניות שבראשן מדינה פלסטינית המבוססת על גבולות 67' עם חילופי שטחים הדדיים והפסקת הבנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים, וכן שחרור האסירים הפלסטינים שנעצרו לפני 1994 וכלואים בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אין מדינה פלסטינית בלי מזרח ירושלים"

גורמים פלסטינים מסרו עוד כי אבו מאזן יבקש באיגרתו מנתניהו לכבד את ההסכמים הבינלאומיים שעליהם ישראל חתומה והחזרת המצב בגדה המערבית לזה שהיה לפני פרוץ אינתיפדת אל אקצא בספטמבר 2000. עם זאת, איומים מפורשים בפירוק הרשות הפלסטינית נחתכו מהאיגרת בעקבות לחץ אמריקאי ואירופי. ?זה לא יהיה רק מכתב. בכוונתי לפנות גם לציבור בישראל ובעולם ולהציג לו את העמדות הפלסטיניות בנוגע להסכם שלום עם ישראל?, אמר אבו מאזן בשבוע שעבר והבהיר כי לנוכח הקיפאון המדיני, הוא מציב לנתניהו חודש להשיב לאיגרת, ואיים כי הרשות תשוב לפעול בזירה הבינלאומית ולקדם שדרוגה מעמדה בעצרת הכללית באום אם לא ייענו עמדותיו.

יממה לפני פגישתו עם נתניהו אמר פיאד כי בקעת הירדן היא חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני שנכבש בשנת 1967. "לא תהיה מדינה פלסטינית אם בקעת הירדן לא תהיה חלק ממנה", אמר במהלך ביקור באזור כפר עוג'א. "כמו כן, לא תהיה מדינה פלסטינית ללא רצועת עזה ומבלי שירושלים המזרחית תהיה בירתה של המדינה".

פיאד התייחס גם לתקיפתו של פעיל השמאל הדני על ידי סמח"ט הבקעה, סגן-אלוף שלום אייזנר. "כשאנו מדברים על המתקפות וההתנכלויות הישראליות נגד עמנו מדי יום ביומו, איננו שוכחים גם מה שקרה שלשום, כלומר את הכאת הפעיל הזר שביקר בפלסטין כחלק מקבוצה שבאה להזדהות עם עמנו. המקרה הזה סוקר בהרחבה על ידי התקשורת הבינלאומית והישראלית. זה מראה מה עוברים בני עמנו מדי יום על ידי ישראל".

(עדכון ראשון: 22:34)

המשא ומתן המדיני - כותרות אחרונות
נתניהו מציע לקיים משא ומתן ישיר עם אבו מאזן
הקוורטט יקרא לנתניהו ואבו מאזן: ”המשיכו בדיאלוג”
אבו מאזן: תשובה לדרישותיי תוך חודש - או שנחזור לאו”ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully