וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בדרכי אביו: שליט צפון קוריאה נאם בפומבי

לראשונה מעלייתו לשלטון נאם קים ז'ונג און בפני נתיניו - מעשה שקים ז'ונג איל עשה פעם אחת ב-17 שנה. קים התמקד בשבחים לאביו ולסבו, ולא הזכיר במילה את שיגור הטיל הכושל

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

חודשים ספורים בלבד מתחילת כהונתו, עשה היום (ראשון) מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג און, דבר שאביו המנוח, קים ז'ונג איל, עשה פעם אחת בלבד במהלך 17 השנים ששלט במדינה: הוא נשא נאום פומבי, ששודר בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית. בטקס רב-רושם בבירה פיונגיאנג, יומיים בלבד לאחר כשלון שיגור הטיל בו נאלצה המדינה להודות, נשא קים הצעיר מילים לזכרם של אביו ושל סבו, קים איל סונג, מייסד צפון קוריאה, שבימים אלו מציינים את יום הולדתו ה-100, הנקרא "יום השמש".

הנאום, אותו הקריא קים מהכתב במונוטוניות, ארך כ-20 דקות ולא כלל הפתעות מיוחדות. הוא התמקד בשבחים לאומה הצפון קוריאנית הגדולה, למדיניות ה"צבא תחילה" שלה, ולשני קודמיו בשושלת. "דגל השמש של חברינו הדגולים, קים איל סונג וקים ז'ונג איל, יתנוסס לעולמים לנגד עיני המהפכנים הנלחמים למען הניצחון והכבוד", אמר קים הנכד בפני קהל של עשרות אלפי פקידי ממשל ואנשי צבא, "והדגל תמיד יעודד אותנו ויוביל אותנו אל הניצחון... הבה ננוע קדימה, אל הניצחון המוחלט". במהלך הטקס נראה קים מחייך, משוחח ומתבדח עם הפקידים והגנרלים שעמדו לצדו על הבמה. לאחר נאומו, נערך בכיכר מצעד צבאי בליווי מטס של מטוסי קרב.

כותרות אחרונות מצפון קוריאה:
ביום שישי: צפון קוריאה נכשלה בשיגור טיל לחלל
אובמה "עקץ" את צפון קוריאה: "לא מצטיינים בשיגור"
השיגור שנכשל: המבוכה למנהיג מדרבנת את הניסוי הבא
לא רק טיל - "צפון קוריאה נערכת לניסוי גרעיני"

טקס ממלכתי בבירת צפון קוריאה, פיונגיאנג, 15 באפריל 2012. רויטרס
רבבות פקידים ואנשי צבא צפו בנאום בכיכר המרכזית של פיונגיאנג/רויטרס
שליט צפון קוריאה קים ז'ונג און נואם בבירה פיונגיאנג, 15 באפריל 2012. רויטרס
קים מנופף לתומכיו, היום בכיכר המרכזית בפיונגיאנג/רויטרס

קים ז'ונג און, בשנות ה-20 המאוחרות לחייו, עלה לשלטון בצפון קוריאה בעקבות מות אביו בדצמבר האחרון, ולפי ההערכות הוא שולט במדינה בסיוע קבוצת יועצים, ובהם דודו, ג'אנג סון תאק. ביום שישי האחרון השלים קים את השתלטותו על כל המשרות בהן נשא אביו, כשמינה את עצמו למפקד העליון של הצבא. בשבוע שעבר מונה גם למזכיר הכללי של מפלגת השלטון הקומוניסטית.

קים נתון בימים אלו לביקורת חריפה של מדינות העולם, בשל השיגור ביום שישי - שהסתיים בצניחת הטיל אל תוך ים סין, דקות לאחר המראתו. למרות הביקורת מכל רחבי העולם על שיגור הטיל הבליסטי, בצפון קוריאה התעקשו כי מדובר בלווין אזרחי ששוגר "למטרות שלום", ודחו את הטענות בעולם כלפי הצעד המנוגד לכאורה להסכם שחתמה פיונגיאנג עם וושינגטון בפברואר האחרון, לפיו תקפיא את פעילותה בתחום הגרעין והטילים.

מדען מצפון קוריאה צופה בשיגור טיל לחלל. פיונגיאנג, אפריל 2012. רויטרס
מדען צפון קוריאני צופה בשיגור הכושל, ביום שישי/רויטרס

הכישלון בשיגור לא הפריע לקים הנכד לשבח בנאומו את ההישגים הטכנולוגיים של מדינתו, וקבע כי "עליונות בטכנולוגיה צבאית אינה עוד נחלתם הבלעדית של האימפריאליסטים". במערב נשמעו ביומיים האחרונים הערכות, לפיהן השיגור הכושל עלול לדרבן את קים "לעשות שריר" בצורת צעדים פרובוקטיביים נוספים, בהם אף ניסוי גרעיני שלישי בתולדות המדינה.

שליט צפון קוריאה קים ז'ונג און (משמאל למעלה) נואם בטקס בפיונגיאנג, מעל פוסטר של סבו, קים איל סונג, 15 באפריל 2012. רויטרס
קים/רויטרס
טקס ממלכתי בבירת צפון קוריאה, פיונגיאנג, 15 באפריל 2012. רויטרס
פיונגיאנג, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully